טור לתשעה באב

כן, אני צם. אבל האם אני חי את משמעות האבל?

כשהשמחה שבעבעה בקרבם של כל בחורי הישיבות שיוצאים לחופשת "בין הזמנים" הייתה מגיעה לשיאה דווקא בעיצומו של צום ט' באב, זה היה נראה לי טבעי לגמרי. לאט לאט הגעתי למסקנה שזה שאני צם לא אומר שאני חי את המשמעות של מעשיי (טורים)

אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

יש שאלה שתמיד ניקרה במוחי כשראיתי את העצב והיגון ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל לצד ההכנות לחגיגות העצמאות שנפתחות להן בצאת יום הזיכרון: איך הנפש יכולה להכיל מעבר חד כזה בין עצב לשמחה? כשגדלתי, הבנתי ששאלה זו סיפקה חומר לאינספור מרצים ונואמים ביום הזיכרון שהפליגו בהסברים פטריוטים על הקשר בין שואה לתקומה.

אך שאלה גדולה מזו מנקרת במוחי עכשיו, איך הפער בין עצב ושמחה לא הפריע לי בימי האבל שקבעו חז"ל לעם היהודי, מדוע המעבר החד בין תענית אסתר, שישבה בתענית כשגורל עמה עמד בפני כליון, לבין חג הפורים בו אנו חוגגים עד דלא ידע, לא גרם לי אף פעם לשאלה דומה.

כשהשמחה שבעבעה בקרבם של כל בחורי הישיבות שיוצאים לחופשת "בין הזמנים" אב הייתה מגיעה לשיאה דווקא בעיצומו של צום ט' באב, זה היה נראה לי טבעי לגמרי, צום בו אנו מנקזים את כל הקושי מזמן קיץ, ויחד עם הביס הראשון בו הקיבה צוהלת דרור גם אנחנו משתחררים לשלושה שבועות של אגירת כוחות וחוויות.

לאט לאט הגעתי למסקנה שזה שאני צם לא אומר שאני חי את המשמעות של מעשיי.

תשעה באב בבני ברק (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

מגיל קטן חונכתי לצום בצומות שנקבעו בתורה וע"י חז"ל, בהתחלה היה זה אתגר בין ילדי הגיל הראשון שהתחרו ביניהם מי יצליח להחזיק מעמד וכמה, וככל שגדלתי האתגר הזה הפך להיות קושי, מידי צום בצומו נערכתי מבעוד מועד בתכשירים מקלי צום ובכתבות שונות שמגלות בדיוק מהם המאכלים המעניקים תחושת שובע. כך קרה שבעוד הצום אמור לחבר אותי לכאב ולעצב של תקופות חשוכות בהיסטוריה של עמי, אני מוצא את עצמי כל צום מתחבר לכאב העכשווי של גופי שכמה למעט מים והרבה אוכל.

לא רק שהמעבר בין הצומות לחגיגות לא עורר אצלי תמיהה, אלא להיפך, הוא היה נראה לי הגיוני והוגן, שמיד אחרי סבל כזה יבוא פיצוי הולם בדמות סעודת פורים עשירה, וכשהצום מתחיל מהלילה כמו ט' באב ויוה"כ הפיצוי צריך להיות גדול יותר בדמות שלושה שבועות של חופש.

ואז באו הרפורמים ונשות הכותל שבעזות שלא הייתה מביישת את אונסק"ו, התחילו בסדרת מהלכים בזויים ושפלים במטרה לטשטש את הקשר העמוק בין התורה לבין שריד בית מקדשינו, בחוצפה שהדעת לא מסוגלת להכיל מחזיקים אנשים אלו בספר תורה תוך כדי זלזול ורמיסת כל מה שכתוב בו. דווקא הם, שבאו במטרה לקלל ולנתק גרמו לעם על כל גווניו לחיבור עם שריד בית מקדשינו.

אנשים הרחוקים מחיי תורה גילו שאט נפש מרצונם המביש של הארגונים הרפורמים (ואונסק"ו) לפגוע בנקודה הפועמת שנותרה לפליטה,בקיר האבנים שנותר כעדות חיה ובועטת לקיומו הנצחי של עם ישראל.

הרפורמים ודומיהם, שבאים ודורשים את חלקם השווה בכותל המערבי צריכים להבין שהחלק שלהם כבר לא כאן, הוא עלה באש בשעת חורבן הבית, החלק הקטן שנשאר שייך למי שכאב החורבן נוגע לו, למי שמבין שאורייתא, הקב"ה וישראל חד הוא.

כשאני קורא ידיעה ומשהו בתוכי צובט, אני מבין שהחיבור עמוק ומחכה לי שאגלה אותו.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

7
כל כך אמיתי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם
6
וואוו! הכתיבה שלך, העוצמה בשבמילים.. מעוררת למחשבה עמוקה על היום הזה, על התקופה ועל עצמינו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רות
5
,,שלא לימדו אותי מי גרם לחורבן הבית. אם היו מלמדים אותי מי אשם בחורבן, אז הצום היה מיותר. כי בעצם הימים האלה ממשיכי דרכם של אלה שגרמו לחורבן, עושים כל מאמץ לחורבן הבית השלישי היא מדינת ישראל. עיין מיכה ג'.
דן סגל
4
זאת שאלה הסטורית... נתת לי הרבה נק' למחשבה. ישועה לכולם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אסנת
3
העלית נקודות חדשות, באמת המעבר מט' באב לי' באב מזכיר לי שמי שמצליח להתאבל על ירושלים יזכה גם לראות את בניינה. כתבת את הדברים ממש יפה ומעניין, והצלחת להעביר לנו אותם באור חדש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחל
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב
1
אקדים ואומר שאין מקום כלל להשוואה בין חגים אשר קבועום חכמי וראשי הדורות לבין ימים אשר הומצאו על ידי אנשים שאינם בעלי סמכות תורנית. וכמובן שאין מה להשוות ביניהם בקשר לציון היום. תענית אסתר אינה לזכר התענית שאותו צמה אסתר במשך שלושה ימים, כ"א לזכר לתענית שאסתר צמה להצלחת המלחמה שהחלה בי"ג אדר. כך שה
בכג

אולי גם יעניין אותך:

עוד בתשעה באב: