יתרונות התחבורה החשמלית

האם משבר אנרגיה עולמי מגדיל מכירות של רכב חשמלי?

אחת ההשלכות של המלחמה בין רוסיה לאוקראינה היא עליית מחירים והשפעה על כלכלות במדינות רבות. גז, נפט וגם סחורות מתייקרים יותר מהרגיל ובזמן קצר יותר. כשמשבר כזה קורה, יש אלטרנטיבה, לפחות בתחום התחבורה והיא הכיוון החשמלי. מה היתרונות של תחבורה חשמלית? יש לא מעט כאלה (תחבורה).

משבר האנרגיה מגדיל מכירות של רכב חשמלי (צילום: Unsplash)

המלחמה בין רוסיה ואוקראינה גרמה למחירי הגז והנפט לעלות בשיעור חד ובזמן קצר מאוד ולכן מחירי הדלק עלו. אולם, לא מדובר רק ברכב הפרטי שצורך דלק אלא גם על התייקרויות במוצרים אחרים בשל עלויות השינוע שגדלו משמעותית.

הכוונה היא שבכל העולם אוניות, משאיות ושאר רכבים שמשנעים סחורות ממקום למקום צריכים להוציא יותר כסף על דלק ובסופו של דבר המחיר הזה מתגלגל על הצרכן. זה לא משנה אם מדובר במוצרי מזון, בגד שהזמנו באינטרנט או מכשיר חשמלי. ההשלכות של עליית מחירי הדלק הן רחבות ומותירות אותנו הצרכנים עם הוצאות גדולות יותר כשלא ידוע מתי כל זה ייגמר.

אולם, משבר גלובלי כזה הוא גם פתח לחשיבה וצריכה אלטרנטיבית. כמה ימים לאחר פרוץ המשבר, כבר החלו להישמע קולות שהגיע הזמן להיגמל מאנרגית הנפט הבזבזנית, המזהמת והיקרה. גם פוליטית, יש רצון לא להיות תלויים במדינה אחת שיכולה לסגור את הברז לשאר המדינות. הכיוון, אם כן, הוא לעבר התחבורה החשמלית ויש לו יתרונות רבים, גם בעלויות.

אז למה רכב חשמלי ולא דלק? נתחיל באיכות. לרכבים חשמליים כיום יש ביצועי כביש גבוהים מאוד, הם מדורגים כבטיחותיים מאוד, מאובזרים טכנולוגית בכל מה שניתן לחשוב עליו ומשמשים את מי שנוהג בהם בצורה מיטבית. חוץ מהפן הביצועי, לרכבים חשמליים יתרון משמעותי והוא שהם לא מזהמים כלל וגם פחות מרעישים.

מעבר לכל אלה, בהשוואה לרכב שמונע על ידי דלק, ההוצאות השוטפות של רכב חשמלי הן נמוכות יותר. הסיבה היא שלרכב חשמלי יש פחות רכיבים מכניים, אין שמנים או בוכנות והשחיקה נמוכה יותר. זה אומר שיהיו גם פחות ביקורים במוסך.

מבחינת ההוצאה החודשית על רכב, טעינה חשמלית זולה יותר מדלק. כדי להבין את ההבדלים, אפשר לעשות השוואה קטנה כאן אצלנו: הוצאה ממוצעת של דלק לחודש בישראל היא בסביבות שמונה מאות שקלים, תלוי בסוג הרכב ובמרכיבים משתנים. אם ניקח רכב חשמלי עם אותם נתוני נסיעה, נוכל לראות שטעינה של רכב כזה בחשמל תעלה כמאה וחמישים שקלים לחודש בלבד.

כשמסתכלים על ההוצאה השנתית, בהנחה שהנסיעה הממוצעת לרכב בשנה בישראל היא כשמונה עשר אלף קילומטרים, מדובר בהוצאה של למעלה משמונת אלפים שקלים לרכב המונע על ידי דלק. את אותו מספר קילומטרים בשנה יעשה רכב חשמלי בעלות של כאלף שמונה מאות שקלים בלבד.

לא פלא שעלויות נמוכות עוזרות לצרכנים בכל העולם להחליט לקנות רכב חשמלי. בשנים האחרונות, יצרניות הרכב הגדולות משקיעות רבות בפיתוח וייצור של רכבים חשמליים על מנת לענות על הביקוש. נתוני מכירות גלובליים של השנים האחרונות מראים שישנה עלייה מתמדת ברכישת רכבים חשמליים והפופולריות שלהם גדלה.

ישנן מדינות שאחוזי המכירות של רכב חשמלי אצלן מתקרבים לאלה של רכבי הבנזין ובחלקן אף עוברים אותם. גם בישראל בשנת 2021 היה זינוק באחוזים ניכרים במכירות, בעיקר בשל כניסתה של טסלה לשוק המקומי. אמנם השוק החשמלי כאן בחיתוליו, אך הצעדים הראשונים כבר נעשו.

ככל שהמשבר הנוכחי יימשך ומחירי הדלק בעולם ימשיכו לעלות, יותר צרכנים יעדיפו לעבור לרכב איכותי אך בעלות תפעול זולה יותר. רכב חשמלי מספק את הצורך הזה וכמו שזה נראה, המגמה של עלייה במכירות שלו תמשיך.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר