מצרים: סוגדים לגנרל, בוחרים בחוקה

אזרחי מצאים יצאו היום (שלישי) לקלפיות כדי להצביע במשאל עם בעד או נגד חוקה חדשה בדרך למשטר קבע. החוקה החדשה כוללת 247 סעיפים עליהם הכריז מפקד הצבא (עולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הפגנות במצרים (צילום: shutterstock)

מצרים יוצאת לבחור: אזרחי המדינה יצאו היום (שלישי) לקלפיות כדי להצביע במשאל עם בעד או נגד חוקה חדשה בדרך למשטר קבע.

החוקה החדשה תכלול 247 סעיפים כחלק מ"מפת הדרכים" עליה הכריז מפקד הצבא ושר ההגנה, עבד אל-פתאח א-סיסי, בדרך ליצירת משטר קבע במצרים. בניגוד לחוקות הקודמות, הסמכויות המרכזיות יוענקו הפעם לצבא, לרשות השופטת ולמוסדות השלטון.

משאל העם על החוקה החל כבר עבור 680 אלף אזרחי מצרים הנמצאים מחוץ לגבולות המדינה ומהיום יוכלו 53 מיליון תושבי מצרים בעלי זכות הצבעה לצאת לקלפיות ולהצביע בעד או נגד החוקה.

למעשה, הגנרל א-סיסי רואה באישור החוקה הבעת אימון אישי בו וגורם שימריץ אותו לרוץ לנשיאות בבחירות הקרובות. השלטונות פתחו במאמץ הסברתי גדול בעד טיוטת החוקה, הכולל סרטי תעמולה המתארים כיצד תיטיב החוקה החדשה עם האזרחים. לשם כך, גויסו איכרים, ילדים, נשים, זקנים, פוליטיקאים, זמרים ואף שייחים וכמרים. בנוסף, הדפיסה הממשלה מליוני טיוטות של החוקה, אותן היא מפזרת בין אזרחי המדינה במטרה שיכירו את כל סעיפי החוקה. במקביל, מתנהל במצרים בימים האחרונים קמפיין הקורא לבחור בא-סיסי כנשיא הזוכה לפופולריות רבה ומצביע על כך שסיכוייו גבוהים להיבחר.

מאז הדחתו של הנשיא הקודם, מוחמד מורסי, התפתח פולחן אישיות של ממש כלפי הגנרל א-סיסי. הציבור שבוי באהדה כמעט עיוורת ודמות דיוקנו מתנוססת כמעט בכל מקום, כולל מוצרי שוקולד, בגדים ותכשיטים. מגיש תכנית סאטירה בטלוויזיה המצרית שהעז לצחוק על הסגידה לא-סיסי, נאלץ להיפרד מתפקידו בעקבות ביקורת ציבורית נגדו.

אולם "האחים המוסלמים" מאיימים לנפץ את בועת האופוריה סביב הגנרל הדגול וקוראים לאזרחי מצרים להחרים את החוקה ולא להצביע כדי שלא לתת לגיטימציה למפקד הצבא ושר ההגנה אל-פתאח א-סיסי. הקריאה להחרים באה בעקבות הדחתו של הנשיא מורסי וההכרזה עליהם כארגון טרור.

שלטונות מצרים חוששים מהסלמה במדינה ובצדק. רק בסוף השבוע האחרון, נהרגו שלושה בני אדם בעימותים שהתעוררו במהלך הפגנות שקראו להחרים את משאל העם. לכן, יפרוש הצבא המצרי מערך אבטחה כבד של 250 אלף אנשי משטרה וצבא אשר יבטיחו את הסדר בזמן ההצבעה בקלפיות.

ל"האחים המוסלמים" ברור כי אחוזי הצבעה גבוהים יותר בעד החוקה, רק יחזקו את מעמדו של הגנרל א-סיסי יותר.

במצרים קיימים ארגונים נוספים, קיצוניים אף יותר, כמו "אנסאר בית אל-מקדס", המתנגדים אף הם לחוקה ויחד עם "האחים המוסלמים" ינסו להכשיל את ההצבעה באמצעות פעולות טרור, לאחר שלאחרונה הם ביצעו פיגועים רבים בחצי האי סיני.

המחלוקות שהחוקה עלולה לעורר, נעוצים בעובדה שבזמנו של הנשיא המודח מוחמד מורסי, אושרה חוקה שכללה סעיפים "איסלאמיסטיים" רבים. נוסף על החוקה, פרסם מורסי הצהרה חוקתית שהעניקה לו סמכויות נרחבות, מה שהביא למחאה של הליברלים והחילונים במצרים נגדו ומאוחר יותר, אף גרם להדחתו.

בימים האחרונים נראה כי הגנרל א-סיסי עומד לנצל את מצב הביניים בו נתונה מצרים ופרסומים במדינה מודיעים כי בקרוב יתבצעו חילופי גברי בממשלה, כולל א-סיסי, שכעת משמש שר ההגנה וכמפקד הצבא המצרי. יתכן כי א-סיסי מתכוון לרוץ לנשיאות, בלי קשר לתוצאות משאל העם על החוקה.

למרות זאת, בסוף השבוע האחרון הצהיר א-סיסי כי "אם אני אציג את מועמדותי זה צריך להיות מתוך דרישה של העם ובייפוי כוח של הצבא", אך סייג את דבריו והוסיף "אני מאמין לגמרי שמה שרוצה אללה, זה מה שיקרה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר