משבר בז'נבה: האופוזיציה הסורית מתנגדת להגעת איראן

לקראת ועידת ז'נבה 2, שתדון במשבר בסוריה, הזמין מזכ"ל האו"ם באן קי מון גם את איראן לקחת חלק בוועידה, אך עורר בכך משבר בשל התנגדות האופוזיציה בסוריה (חדשות בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הזמין את איראן. באן קי מון (צילום: פלאש 90)

לקראת ועידת ז'נבה 2, שתדון במשבר המתחולל בסוריה, הזמין אמש (ראשון) מזכ"ל האו"ם באן קי מון גם את איראן לקחת חלק בוועידה.

בוועידה משתתפים נציגי משטר אסד ונציגי אופוזיציה בסוריה, אולם בעקבות ההזמנה המפתיעה, מאיימים אנשי האופוזיציה כי לא יופיעו לוועידה אם איראן תגיע.

גם מחלקת המדינה של ארצות הברית קיבלה בתמיהה את ההזמנה ופרסמה הצהרה בה היא מסתייגת ממנה בעקיפין והודיעה כי השתתפותה של איראן בוועידה תתאפשר רק אם איראן תסכים בפומבי על סעיף הקמת ממשלת מעבר בסוריה, אך הנשיא אסד לא יעמוד בראשה.

דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי אמרה כי "על איראן להודיע פומבית על תמיכתה בכינון ממשלת מעבר, בהסכמה הדדית עם סמכויות ביצועיות מלאות. זוהי הצהרה שאיראן מעולם לא נקטה והבהרנו כי היא מהווה תנאי להשתתפות בוועידה".

הדוברת ציינה כי האמריקנים "מודאגים עמוקות מהסיוע האיראני למסע ההרג הברוטלי של משטר אסד נגד אזרחיו, דבר התורם לעלייה בקיצוניות ובחוסר היציבות באזור. אם איראן לא תקבל פומבית את הסיכום מז'נבה, ההזמנה חייבת להתבטל".

במקביל, מזכיר המדינה ג'ון קרי ניסה מצידו לשכנע את את גורמי האופוזיציה שישתתפו בוועידה ואף הבטיח להם כי ישמור על האינטרסים שלהם.

הסעיף עליו חלוקה איראן עם ארה"ב ורוסיה הוא "ייסוד גוף מושל לתקופת מעבר, עם כוח ביצועי מלא, שיכלול נציגים מהממשלה ומהאופוזיציה וחייב להיות מבוסס על הסכמה הדדית. כמו כן, השתתפות כל הקבוצות והפלגים בסוריה בתהליך דיאלוג לאומי משמעותי, בחירות חופשיות והוגנות בהשתתפות רב-מפלגתית לקביעת חוקה חדשה ומשרדי ממשלה והשתתפות מלאה של נשים בכל היבטי המעבר".

בטהרן תומכים במשטרו של אסד, אשר מבהיר כי אין בכוונתו לעזוב את תפקידו ולאפשר כינון של ממשלת מעבר.

דוברת משרד החוץ האיראני, מרזייה אפקחאם, צוטטה בסוכנות הידיעות "איסנא", כשאמרה כי איראן תשתתף בועידה ללא תנאים מוקדמים.

בהודעתה, מסרה הדוברת כי "בהתאם להזמנה הרשמית שקיבלנו מהאו"ם, נשתתף בוועידת ז'נבה השנייה".

בפגישה אמש עם חברי פרלמנט רוסיים, הוכיח אסד את רצינותו ואמר והדגיש כי "אם היה בכוונתנו לוותר, היינו עושים זאת כבר בהתחלה. אנו עומדים על משמר המדינה שלנו. הנושא לא נתון לדיון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר