הבחירות בטורקיה: פער ניכר לטובת מפלגת ארדואן

התוצאות החלקיות מספירת הקלפיות בטורקיה מצביעות על פער ניכר לטובת ראש הממשלה הנוכחי ארדואן. בבירה אנקרה, המרוץ מול היריבה צמוד • ארדואן כבר הכריז ניצחון והבטיח כי מתנגדיו "ישלמו על מעשיהם" (חדשות, בעולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
ראש הממשלה רג'יפ טאיפ ארדואן. (צילום: shutterstock)

בחירות דמוקרטיות או משאל עם על הנהגת ארדואן? הקלפיות בטורקיה ננעלו אתמול (ראשון), התוצאות החלקיות מספירת הקולות מצביעות על פער גדול לטובת ראש הממשלה רג'יפ טאיפ ארדואן. באיסטנבול ובאנקרה המרוץ צמוד מאוד. בבחירות הצביעו למעלה מ-43 מיליון אזרחים, מתוך 50 מיליון בעלי זכות הצבעה.

מדיווח העיתון הטורקי "הורייט", עד כה נספרו למעלה מ-90% מקולות הקלפיות. 44.13 אחוזים מהקולות שנספרו הם בעד מפלגת השלטון הנוכחית, AKP (מפלגת הפיתוח והקדמה). יריבתה, CHP - "מפלגת העם הרפובליקני", קיבלה 29%. באיסטנבול, מפלגת השלטון מובילה בפער קטן עם 47.86% מול 44.66% ליריבה. באנקרה המרוץ צמוד אף יותר ועומד על פחות מאחוז אחד.

לעומת זאת, בעיר איזמיר, האופוזיציה הייתה זו שזכתה לרוב עם 50.37% מהקולות.

התוצאות הסופיות טרם פורסמו, אך ראש הממשלה הנוכחי, ארדואן, כבר הכריז הלילה על ניצחון מפלגת השלטון: "זהו יום חתונתה של טורקיה החדשה", הצהיר בנאום שנשא באנקרה והוסיף הבטחה ליריביו שהאשימו אותו לאחרונה בשחיתות ושלטענתו, הדליפו סודות מדינה, "ישלמו מחיר על מעשיהם".

לאחרונה, הורה ארדואן לחסום את אתר שיתוף הסרטונים "יוטיוב", והרשת החברתית "טוויטר", לאחר שספג שם ביקורת רבה נגד התנהלות משטרו והקלטה מביכה שלו הודלפה. ארדואן אמר בתגובה להאשמות הקושרות אותו לפרשת שחיתות גדולה, כי מדובר ב"בוגדים" החיים במדינה.

"היום זה היום שבו מה שאומרים האזרחים בקלפיות חשוב יותר ממה שנאמר בכיכרות הערים", אמר ארדואן לעיתונאים לאחר שהצביע באיסטנבול, "ברגע שהקלפיות ייבדקו, השאר יהפוך להערות שוליים בספרי ההיסטוריה".

בשבועות האחרונים, עשה ארדואן מאמצים רבים ונסע בכל רחבי המדינה, בת 77 מיליון האזרחים, במטרה לשמר את התמיכה בקרב גרעין מצביעיו השמרנים. התמיכה בו קריטית לעתיד המפלגה ולהחלטתו באם ירוץ שוב לנשיאות באוגוסט.

"מפלגת הפיתוח והקדמה" של ארדואן עלתה לשלטון בשנת 2002, ומאז מצליחה לשמור על רצף שלטוני, תוך שהיא מבטיחה להילחם בשחיתות שפשתה במדינה. המפלגה מקווה לזכות ב-38.8% מהקולות. תרחיש סביר פחות הוא שהמפלגה תזכה ב-36 אחוזי תמיכה, מה שיהווה מכה קשה לארדואן ויצית מאבקי כוח במפלגה. מצד שני, ניצחון של למעלה מ-45 אחוזים מהקולות, יסייע לארדואן לסגור חשבונות עם מתנגדיו בפוליטיקה ומוסדות המדינה.

מניסיון העבר, ארדואן רואה בכך צעד לגיטימי וכבר הדיח כ-7,000 אנשי משפט ומשטרה, לאחר התפוצצות פרשת השוחד והפשיטות בבתי ובמשרדי מקורביו בדצמבר האחרון.

"הם כולם בוגדים", אמר ארדואן על מתנגדיו במהלך עצרת באיסטנבול אתמול, "תנו להם לעשות מה שהם רוצים. לכו מחר לקלפי ותלמדו אותם לקח. בואו ניתן להם סטירה עותמנית".

מול מפלגת השלטון, ניצבת "מפלגת העם הרפובליקני" (CHP), אשר מציירת את ארדואן כרודן מושחת שמוכן לאחוז במושכות בכל דרך אפשרית. ניצחון של מפלגה זו בבחירות המקומיות באנקרה או באיסטנבול יאפשר למפלגה לטעון להישג מסוים בבחירות המקומיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר