הגרי"ג אדלשטיין: "היום לא מרגישים את חרדת ה'אלול'"

ימי אלול מוקדשים בעולם הישיבות כמו בכלל עם ישראל להתחזקות בתורה ויראת שמיים. הגאון רבי גרשון אדלשטיין מסר שיחה מיוחדת מדוע בימינו אין חרדה מימי ה"אלול" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגרי"ג אדלשטיין ((צילום: חיים לוי, ויקיפדיה))

ימי אלול מוקדשים בעולם הישיבות כמו בכלל עם ישראל להתחזקות בתורה ויראת שמיים על מנת ולצבור זכויות רוחניות לקראת ימי הדין והרחמים.

אמש (רביעי) בשיחת חיזוק שנשא בביתו הגאון רבי גרשון אדלשטיין, הוא שוחח על משמעות ימי ה"אלול" וכיצד ניתן להתחזק כראוי בחודש זה ולנצלו כראוי.

"שמעתי לפני שנים רבות", פתח וסיפר הגרי"ג אדלשטיין, "מאדם זקן שאמר כי הוא זוכר מימי צעירותו ברוסיה, שאפילו האנשים הפשוטים ביותר שהיו בשוק, הרגישו עליהם את חודש אלול, וכשהיה נופל סכסוך בין העגלונים שבשוק, היה האחד גוער בחברו ואומר לו 'הרי אלול היום', היה מפחיד אותו עם ה'אלול'".

הגרי"ג הביע את כאבו שהיום לא "מרגישים" מספיק את המתח והחרדה מיום הדין ואמר כי "הסיבה שאין רואים היום חרדת ה'אלול' כמו פעם, כתב רבי ישראל סלנטר, גדול בעלי המוסר: 'כאשר ספו תמו גדולי היראים אשר חרדתם מאימת המשפט התראה על פניהם ועשתה רושם בלב הסרים אחריהם', והיינו שבדורות הקודמים היו הרבה גדולי יראה, וכשראו אותם קיבלו יראת שמים, ובמשך הזמן נתמעטו גדולי היראים, וכבר אין גדולי יראה כמו פעם, ואין ממי לקבל יראת שמים בדרגה כזו, לכן אין מרגישים את חרדת ה'אלול'".

"ומבואר", הוסיף הגרי"ג אדלשטיין, "כי הדרך לקבל יראת שמים היא על ידי שרואים גדולי יראה ולומדים מהנהגתם, כן סיפר לי אחד שלמד בישיבה ומשמש בתפקיד ציבורי חשוב מאד, ואמר כי בתפקידו יש הרבה לחצים לנהוג שלא כהלכה, ויש כאלה במצב כמוהו שאינם עומדים בניסיונות, אבל הוא מצליח ועומד בניסיונות, מפני שלמד בצעירותו בישיבה, וראה את הרב מפוניבז' זצ"ל ואת המשגיח הגר"י לווינשטיין זצ"ל וכיוון שראה את היראת שמים שלהם, זה השפיע עליו מאד שאינו יכול לעשות שלא כדין".

"ושמעתי פעם", סיפר הגרי"ג, "ממורי ורבי הגה"צ רבי אליהו דסלר זצ"ל שאמר כי בדורות הקודמים היו רואים ברחוב יראת שמים, ואילו התורה הייתה בצנעה ובחדרי חדרים, אבל בימינו הוא להיפך, שהתורה היא בפרסום, ואילו את היראה אין רואים ברחוב, והיינו שיש ירידת הדורות ביראת שמים, וכבר אין רואים את היראה כפי שהיו רואים פעם".

"ומעשה שהיה בתלמיד חכם", סיפר הרב אדלשטיין סיפור "חסידי" נודע, "שנסע פעם לאחד מגדולי הצדיקים, וחזר ממנו מלא התפעלות, ושאלו אותו מה ראית שם וממה אתה מתפעל, והשיב, ראיתי שיש ריבונו של עולם, ושאלו, וכי עד עכשיו לא ידעת זאת? ואמר, בודאי ידעתי והאמנתי, אך לא ראיתי זאת בחוש, ועכשיו כשנסעתי אצל הצדיק ראיתי אדם כזה שכשרואים אותו נזכרים שיש השגחה, וכשרואים בחוש זה משפיע יותר מידיעה ואמונה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות