הורה להתחזק • צפו

גזירת המעונות: 'המופת הליטאי' של הגר"ג

מיד לאחר ששר האוצר הצליח להעביר את גזירות המעונות, ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין נשא נאום והסביר איך הגזירה החדשה תתבטל • המופת שמסעיר את עולם הישיבות (בארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
(צילום: ללא קרדיט)

בעולם הישיבות מדברים היום (רביעי) על מופת ליטאי נדיר שעשה ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין נגד גזירת המעונות של שר האוצר ליברמן, שהיום בג"ץ דחה אותה בשנה.

לפני מספר חודשים, כאשר שר האוצר אביגדור ליברמן העביר את הגזירה נגד המעונות, נשא ראש הישיבה משא מיוחד בישיבת פוניבז' לכלל אברכי ובחורי הישיבה ואמר, כי אם היינו מחוזקים מספיק בלימוד התורה וקיום המצוות לא היו נגזרים עלינו הגזירות ועל כן חובה על כולנו להתחזק בלימוד התורה על מנת לבטל את הגזירות וודאי אם נתחזק בזה לא יהיו שום גזירות על הציבור.

באורח פלא, יום לאחר משאו של ראש הישיבה, פורסם כי גזירת המעונות לא תיכנס לתוקף בחודש ספטמבר כפי שתוכנן ותידחה במספר חודשים, כבר אז דובר בין כותלי בית המדרש כי גזירת ראש הישיבה גברה על גזירת ליברמן להבדיל.

היום כאמור, על פי החלטת בג"ץ גזירת ליברמן לא תחול על שנת הלימודים הזו ולמעשה מדובר כבר בדחייה שנייה של הגזירה, בעולם הישיבות מספרים, כי ככל הנראה הציבור התחזק בתורה כפי שביקש ראש הישיבה, שכל אחד יתחזק כפי כוחו וגם אנשים עובדים יתחזקו בלימוד כפי מה שהם יכולים לפי כוחם ולכן הגזירה נדחית שוב ושוב. וככל שהציבור ישמור וימשיך להתחזק בעסק התורה גזירת ליברמן לא תצלח.

דבריו המלאים של רה"י, אז

לדאבוננו יש אנשי ציבור שיש להם כוונה לגזור גזירות כלכליות על עוסקי התורה, יש כאלה, שלא מבינים, לא מבינים שזכות התורה זה מגין על כל כלל ישראל, הם לא מבינים את זה, ורוצים לגזור גזירות כלכליות, שלא יוכלו ללמוד, שילכו לעבוד, יש כוונה כזאת.

אבל הכל בידי שמים! והכל תלוי בזכויות! אם עוסקי התורה יעסקו בתורה כדין כמו הלכות תלמוד תורה, והגית בו יומם ולילה, כל אחד לפי כוחו, כל אחד לפי כוחו, פחות או יותר, וגם מי שעוסק בפרנסה אבל לעסוק בתורה כמה שהוא יכול, כל אחד לפי האפשרויות שלו, כפי כוחו, לא יותר מכוחו, אין חיוב יותר, יותר מכוחו אסור, רק כפי כוחו, אבל כהלכות תלמוד תורה לעסוק בתורה כפי כוחו, אם היו עוסקים, כלל ישראל, הציבור, אלו שעוסקים בתורה, אם יעסקו בתורה כדין כהלכות תלמוד תורה – לא היה שייך גזירות! כי הבא ליטהר מסייעין אותו, ויש סייעתא דשמיא שאין גזירות, ודאי שלא יהיו גזירות, הבא ליטהר מסייעין אותו.

לכן אם אנחנו רוצים למנוע את הגזירות על עוסקי התורה, הדבר היחיד, העצה, צריכים את הזכויות שיהיה חיזוק בעסק התורה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר