יצאו מוקדם לחתונה

סוער ב'אור ישראל': ראש הישיבה העיף 34 בחורים; "נמאס לנו לשלם קנסות כל בוקר וערב"

שוב זה קורה בישיבה המסוגרת: ראש ישיבת אור ישראל, הגאון רבי יגאל רוזן, הידוע בקו הנוקשה שלו כלפי הבחורים, הודיע ל-34 בחורים בישיבה, ללכת הביתה | הרקע לטענת הבחורים: "יצאנו רבע שעה מוקדם לחתונה, וסירבנו לשלם את הקנס שהוטל עלינו - כי נמאס לנו" (עולם הישיבות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ראש ישיבת אור ישראל בהיכל הישיבה (צילום: EBA)

אירוע חריג גם במושגי ישיבת אור ישראל: ראש ישיבת אור ישראל הגאון רבי יגאל רוזן, הודיע ל-34 בחורים, כי עליהם לקחת את החפצים שלהם ולהסתלק מהישיבה, זאת על רקע יציאה מוקדמת לחתונה.

כפי שדווח מספר רב של פעמים ב'כיכר השבת', בישיבה הסגורה השוכנת בפתח תקווה, זה מנהג נפוץ לזרוק בחורים הביתה, גם על דברים פעוטים לכאורה.

"אך הפעם זה מקרה חריג", אומר בחור מהישיבה ל'כיכר השבת': "כבר תקופה ארוכה, שר' יגאל לא זרק כל כך הרבה בחורים, על דברים שבלשון המעטה לא ברומו של עולם".

הבחור מספר ל'כיכר השבת' את השתלשלות המקרה: "ביום רביעי האחרון, התקיימה חתונה לאחות של בחור מהישיבה, והבחורים בני שיעור ג', שהגיעו לחלק השני של החתונה, יצאו רבע שעה לפני הזמן שקבעה הישיבה (בשעה 22:30. ח"ב) וזאת בגלל שהם רצו לשמח את הבחור בגלל סיפור אישי של המשפחה".

"למחרת", מספר הבחור, "ראש הישיבה גילה שהבחורים יצאו מוקדם והחליט להטיל עליהם עונש - העונש הוא קנס כספי בגובה של עשרים שקלים לבחור".

"אלא שלנו הבחורים - המורגלים בקנסות הללו - פשוט נמאס. והבחורים החליטו להתמרד והודיעו לראש הישיבה כי הם אינם מתכוונים לשלם את הקנס שהטיל עליהם".

הבחור מספר: "ראש הישיבה כעס מאוד על החוצפה של הבחורים, והודיע להם, כי עליהם לקחת את החפצים שלהם ולעוף מהישיבה - כאשר מיום חמישי האחרון, הבחורים נמצאים בבית ולא יודעים מה יעלה בגורלם".

לדברי הבחור: "ראש הישיבה הודיע באופן נחרץ לבחורים, כי עד יום חמישי לא יפתח בכלל משא ומתן לגבי החזרה שלהם לישיבה - אם בכלל הוא יסכים להחזיר אותם".

"ראש הישיבה לא כעס על היציאה המוקדמת", מסביר הבחור ל'כיכר השבת': "הוא כעס על כך שהם לא משלמים את הקנס והוא הרגיש שיש פה סוג של מרד שהוא צריך לגדוע אותו עוד בתחילת ניצני המרד".

כזכור לפני יותר משלוש שנים, פורסם ב'כיכר השבת' כי כ-80 תלמידים הנמנים על בני 'שיעור ב'' בישיבה סולקו ממנה, לאחר שרבם הגר"י רוזן חשד שכמה מהם מחזיקים ברשותם טלפון סלולרי (כשר), בניגוד לכללי הישיבה. התלמידים מצידם התאגדו נגד ראש הישיבה, וסירבו להודות למי ישנו מכשיר טלפון. גם דרישת הרב רוזן, מאלו שווידא כי מחזיקים בסלולרי, שימסרו לידיו את פירוט השיחות כדי לגלות את זהותם של חבריהם עמם שוחחו - נדחתה על ידם על הסף.

בהקלטה חריגה שהגיעה לידי 'כיכר השבת', נשמע ראש הישיבה מוסר שיחה לבני שיעור ב', בה הוא השמיע באוזניהם ביטויים חריפים - כמותם הם לא זוכרים מעולם. וכך הוא פתח את דבריו: "כולכם אחראים על מה שקרה. איבדתי את האמון בכולכם".

"אין לי אמון בכם, כולכם עוזבים את הישיבה. חוסר האמון הוא ברמה כזאת, שאני עושה משהו שמעולם לא עשיתי: אני הולך לבדוק אחד אחד", המשיך הגר"י רוזן, ובשלב זה החל להקריא את שמותיהם של התלמידים שסירבו לחשוף בפניו את הטלפון הנייד שלהם או את פירוט השיחות.

ההקלטה החריגה של הגר"י רוזן

ראש הישיבה תקף את התלמידים הסרבנים וציטט מספר משלי: "'משיב רעה תחת טובה לא תמוש רעה מביתו'. נתתי לכם הזדמנות, לכל אחד, לבוא ולהודות... שניים הודו".

"כל אלו שהחזיקו פלאפונים בקיץ האחרון... איסור גזילה... כל מי שלקח פלאפון בקיץ, הוא באיסור 'קונם' (איסור ליהנות מנכסי ומממון הישיבה. א.ר.). אף אחד לא זז?", תהה הגר"י רוזן, ופנה לתלמיד אחר תלמיד בשמו: "היה לך פלאפון בישיבה או לא? היה. אז מה אתה יושב פה, אתה באיסור קונם. משוגע, קום וצא! אני צריך להמשיך הלאה עם השמות, או שתצאו לבד, אה? זה דבר מזיד".

ראש הישיבה, שנשמע נדהם מעקשנות תלמידיו, החריף את הטון: "תדעו לכם, הבנים שלכם ימותו! אתם משוגעים? אתם לא נורמלים? לכו. קומו מיד. הלאה, הלאה, הלאה".

"הרי בסופו של דבר, מי שיישאר פה, לא (רק) הבנים שלו ימותו; הוא בעצמו ימות". הגר"י רוזן אף הילך אימים על עשרות הבחורים, וצעק לעבר מי שלא קם ויצא מהחדר: "נדאג שהוא לא יוכל ללכת לשום מקום בארץ; אף ישיבה לא תקבל אותו. קומו, תצאו מפה מיד. אף אחד לא קם? לא אכפת לכם מאיסור קונם? אוקיי, יש פה לפחות עוד שבעה שיש להם פלאפון. קומו. מוכנים לקום, או לא? אתם באיסור קונם. אתם לא קמים - אין שיעור ג' בשנה הבאה. נגמר!".

מוקדם יותר השבוע דווח ב'כיכר השבת', כי תלמידי ישיבת 'אור ישראל' בפתח תקוה הופתעו השבוע לראות בשערי הישיבה את אחד מחשובי הדיינים מבני ברק - הגאון רבי שריאל רוזנברג. תמיהתם גברה כאשר מספר דקות לאחר מכן נצפה הגר"ש צועד ישירות לחדר השיעורים של תלמידי 'ועד שני' - שיעור ב' בישיבה, שם החל הדיין הגאון למסור שיעורים.

לפני כשנה, פרש במפתיע אחד הר"מים הוותיקים בישיבה - הרב אברהם נובוגרוצקי. הרב נובוגרוצקי, המשוייך ל'פלג הירושלמי' קיבל הצעה מהגאון רבי אשר דויטש, הנחשב לאחד מראשי 'הפלג' לכהן כר"מ בישיבה חדשה אשר הוקמה על ידו.

בישיבת 'אור ישראל' לא מיהרו למנות לו מחליף, זאת משום שבסגל הר"מים בישיבה היה ר"מ 'מיותר' כך שחלק מהר"מים שימשו בתפקידם ברוטציה.

הגאון רבי אליהו מן, המשמש כר"מ בישיבה זה עשרות שנים, נוסע על פי צוואת אביו זצ"ל הגאון רבי מרדכי מן שציווהו לאסוף כספים למוסדות 'בית הלל' בהנהלת המשפחה. מידי שנה, כאשר נסע הגר"א מן לחו"ל, החליפו בזמן שהותו בחו"ל הר"מ אשר בתוקף הרוטציה לא מסר שיעורים.

אולם, כאמור, בשנה האחרונה, עם עזיבת הר"א נובוגרוצקי לטובת ישיבת 'הפלג' - נותרה הישיבה עם מספר ר"מים מדוייק, ולראשונה לא נמצא מחליף לגר"א מן שנסע לחו"ל.

ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן החליט על מחליף מפתיע - דיין בכיר, שעל אף שאין לו ניסיון במסירת שיעורים בישיבה, הוא נמצא מתאים בשל הסוגיה הנלמדת בימים אלו בישיבה; סוגיית נזקי שכנים. הגר"ש, כדיין חיבר ספרים הלכתיים, בהם גם חיבורים רבים על נזקי שכנים ועל כן החליט ראש הישיבה כי הוא יחליף את הגר"א מן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר