מרכיבים רשימה

בדרך לפיצוץ? חילוקי דעות בין דגה"ת ואגו"י בירושלים

צוות המו"מ של 'אגודת ישראל' ו'דגל התורה' התכנס אתמול (ראשון) לדון בהרכב הרשימה בירושלים, אך נקלע לשורת חילוקי דעות. ב'דגל' דרשו להגדיל את הנציגות, לקבל את התפקיד הבכיר ושחסידות בעלזא תקבל מקום על חשבון אגודת ישראל. ומה השיבו חברי הצוות מטעם המפלגה החסידית? (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
פינדרוס, דייטש וקלרמן (צילום: פלאש 90)

חילוקי דעות ב'יהדות התורה': בעוד מתנהל לו קרב פוליטי סוער סביב זהותו של ראש עיריית ירושלים הבא, בין ראש העיר המכהן ניר ברקת למועמד משה ליאון, מתברר כי גם ברשימה המקומית למועצת העיר של יהדות התורה לא שקט.

אמש (ראשון) נפגשו צוותי המשא-ומתן של שתי הסיעות המרכיבות את המפלגה. מצידה של 'אגודת ישראל' החסידית נכחו ח"כ מאיר פרוש, מ"מ ר"ע בני ברק חנוך זייברט, אברהם שוורץ מ'שלומי אמונים' ויוחנן ויצמן מ'הסיעה המרכזית' ומצידה של 'דגל התורה' נכחו, ח"כ יעקב אשר, שבתי מרקוביץ, אליעזר ראוכברגר ואברהם וובר.

בדיון הציגה תנועת 'דגל התורה' הליטאית לראשונה דרישה לנציגות מוגדלת בירושלים וזאת לאור שינויי הכוחות הקיימים, לדעתה, בין הגושים החסידי והליטאי בעיר.

צוות המו"מ של התנועה הבהיר בפגישה כי כיום, בכל השכונות, הן החדשות והן המתחרדות, קיים רוב ליטאי ברור ומוצק וממילא הבכורה שייכת להם. "כמו שאנו מודים שבביתר לדוגמא יש רוב לציבור החסידי וממילא לאגודת ישראל, כך עליכם להכיר כי בירושלים יש רוב לציבור הליטאי", טענו הליטאים.

רוב ליטאי בעיר? ירושלים (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

יצויין כי כיום החלוקה הינה 50:50, כאשר מתוך שמונה נציגים, ארבעה הינם אנשי אגודת ישראל - יוסי דייטש מ'שלומי אמונים', יוסף לוק מ'הסיעה המרכזית', שלמה רוזנשטיין מ'הסיעה המאוחדת' ויעקב הלפרין מחב"ד ואילו הארבעה האחרים הינם נציגי 'דגל התורה' ביניהם יצחק פינדרוס, ישראל קלרמן ,משה גורא ואברהם פיינר נציג חסידות בעלזא.

כעת הוויכוח הינו מי יאייש ברשימה המתגבשת את המקום התשיעי, כשכאמור הדרישה הנחרצת ב'דגל התורה' לתת לנציג התנועה את המקום הריאלי.

ויכוח נוסף שהתגלה בין הצדדים הוא בעניין זהות הסיעה שתקבל את התפקיד הבכיר כשהמדובר על "וועדת תכנון ובנייה". כידוע, עורכים אגו"י ו'דגל' רוטציה פנימית ביניהם כשקדנציה אחת מקבלת הסיעה החסידית את התפקיד הבכיר ובקדנציה שלאחריה מתהפכים נושאי התפקידים.

בתנועת 'אגודת ישראל' הבהירו כי הפעם תורם לקבל את התיק הנכבד וזאת לאור העובדה כי בעצם מגיע לדגל התורה את התפקיד הבכיר שהינו "ראשות העיר", לאחר שבבחירות הקודמות מאיר פרוש היה זה שהתמודד לתפקיד. "זה שאתם בחרתם לוותר על ההתמודדות לתפקיד כי זה לא ריאלי, אנחנו לא אשמים", הסבירו באגו"י.

"אתם החלטתם לוותר על הצבת מועמד מטעמכם לתפקיד ראש העיר וכעת התפקיד השני בחשיבותו (שהוא וועדת תכנון ובנייה) מגיע לסיעה שלנו", שבו הבהירו באגו"י לליטאים ההמומים שהשיבו כי מדובר בדרישה חצופה ולא מתקבלת על הדעת. "לא ייתכן שבגלל ההתנהגות שלכם אנחנו ב'דגל' נפסיד פעמיים", הבהיר צוות המו"מ.

לדבריהם, בפעם הקודמת היה זה תורה של אגו"י לקבל את התפקיד הבכיר שהינו ראשות העיר ואכן הסיעה החסידית הציבה את מועמדה מאיר פרוש שהפסיד לבסוף. "כתוצאה מאותו הפסד צורב", טוענים בדגל, "הפסדנו גם אנחנו בקדנציה הנוכחית את התפקיד השני בחשיבותו וועדת התכנון ובנייה וזאת משום שראש העיר ניר ברקת שמר אותו לעצמו".

"לא ייתכן שבגלל ההימור שלכם שנכשל הפסדנו את תיק תכנון ובנייה גם בקדנציה הקודמת וגם בקדנציה הבאה", הסבירו בדגל ליריבים מאגודה.

מנגד, השיבו ב'אגודת ישראל' כי בידיהם הסכם כתוב וחתום, עוד מהבחירות הקודמות, שאינו משתמע לשני פנים, לפיו התפקיד הבכיר מגיע לה. לפי ההסכם, המקום הראשון מגיע ל'דגל התורה' והתפקיד הראשון והבכיר ל'אגודת ישראל'. יצוין כי ב'דגל' מודים שיש הסכם והשפעם התור של אגודה, אך דורשים לעשות הסכם חדש.

נושא מורכב נוסף הוא העובדה שחסידות בעלזא נחשבת בירושלים כחלק מדגל התורה הליטאית ונציגה פיינר הוא על חשבון 'דגל התורה', כשמנגד טוענים באגו"י שהם מייצגים את חלק מפעילי "נצח" הנמנים על אנשי "הפלג הירושלמי".

בתוך כך, ל"כיכר השבת" נודע כי ב'דגל התורה' הבהירו לבעלזא ש"אם בכל המקומות אתם רצים עם אגודת ישראל אז אין סיבה שזה לא יקרה גם בירושלים ובבני-ברק". יצוין כי בבעלזא לא מדואגים מאחר ולטענתם הם יודעים שהמקום מובטח להם בין במסגרת של אגודת ישראל ובין במסגרת של דגל התורה.

בחסידות לא מודאגים וסבורים שמקומם מובטח, חסידי בעלזא (צילום ארכיון: פלאש 90)

בתוך כך מתברר כי גם באגו"י זעמו חלק מהסיעות והחסידויות שלא השתתפו במפגש על כך שסוגרים עניינים מאחורי גבם. "לא ייתכן שהסיעה המרכזית ושלומי אמונים ירכיבו צוות משל עצמם וייקבעו עובדות בשטח עבור כולנו כשאותנו לא שואלים על דעתינו בנידון", זועמים בחסידויות.

כך או אחרת, קבעו בצוות המו"מ להיפגש שוב בקרוב ולנסות ליישב את ההדורים. "מערכת בחירות גורלית לפנינו ועלינו להגביר את כוחו של הציבור החרדי", אמרו בסיום המפגש אמש.

קראו גם: לופוליאנסקי מדבר לראשונה: "לוחצים עליי שאתמודד"

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות