הקדוש מהמונדיאל: מדוע עולים אוהדי ברזיל לקברו של הצדיק?

אוהדי נבחרת ברזיל, וסתם נוצרים מקומיים, נוהגים לפקוד את קברו של רבי שלום עמנואל מויאל - 'מחולל הנסים היהודי של מנאוס', שנמצא בבית הקברות הנוצרי בעיר. צפו(ספורט)

שרון מנדל | כיכר השבת |
ציונו של "מחולל הניסים ממנאוס", הרב שלום עמנואל מויאל (צילום: עמיר פלג ynet)

באמצע בית הקברות העירוני "סאו באטיסטה" בפאתי מנאוס שבברזיל, נמצא קברו של "מחולל הנסים היהודי של מנאוס" - רבי שלום עמנואל מויאל.

במרכז המתחם הענק, בין מאות המצבות עם הצלבים והפסלונים של ישו, שוכן קברו של הרב. אז מדוע הור קבור שם? על פי אחת הגרסאות, בשנת 1908 הוא נשלח לשם על ידי רבה הראשי של מרוקו, כדי לשמש כרב של הקהילה היהודית הקטנה בלב יערות הגשם בצפון ברזיל.

כעבור שנתיים נפטר הרב מויאל מקדחת צהובה ומכיוון שבית העלמין היהודי הקטן היה כבר מלא, הרב נטמן לצד הקתולים. גרסה אחרת טוענת שזה קרה משום שבתחילת המאה הקודמת לא היה כלל בית קברות יהודי במנאוס.

קברו של רבי שלום מויאל הפך מוקד עלייה לרגל עבור הקהילה הנוצרית באזור. עד היום מגיעים לקברו בשביל לבקש שידוך ראוי, פרנסה טובה או כל דבר אחר.

לצד המצבה, שחרוטים עליה מגן דוד וכתובות בעברית, מודבקים שלטים רבים בפורטוגזית - "תודה לרבי" או "מחולל הנסים" - שתלו קתולים אחרי הביקור במקום.

צפו בדיווח של עמיר פלג, כתב ynet, מהמקום

השלט האחרון משנת 2012 והעתיק מכולם משנת 1975. לפי הסיפור, נכים השאירו את הקביים שלהם על יד הקבר, משום שאחרי שהשתטחו עליו וביקשו מזור למכתם לא היה בהם יותר צורך.

אשה בשם קוטה ישראל, שטיפלה ברב בימיו האחרונים, סיפרה לכולם לאחר לכתו של הרב, שהוא בירך אותה והעביר אליה את סגולותיו. תושבי מנאוס נהרו אליה, והיא הפנתה אותם לקבל ברכה בקבר.

בשנות ה־80 גילה אחיינו של הרב, חבר הכנסת אליהו מויאל, על דודו מחולל הנסים, והחליט להעלות את עצמותיו לישראל. הח"כ שיגר מכתב בעניין לראש הקהילה היהודית במנאוס. אך זה מצידו העביר בחזרה תשובה שלילית ונחרצת: "הקבר הפך למקום קדוש עבור הקהילה הנוצרית, עיריית מנאוס לא מאשרת לנו להעביר אותו אפילו לבית קברות יהודי בעיר".

וכך, מאז ועד היום, ממשיכים מאמינים קתולים לפקוד את המצבה המגודרת עם מגן הדוד, להדליק נרות זכרון, להניח זרי פרחים ולבקש את עזרתו של מחולל הנסים היהודי של מנאוס.

כאמור, רבים מאוהדי הנבחרת המקומית מבקשים את הצלחת קבוצתם על קברו של הרב, שעד עכשיו נראה שהם מתקבלות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר