חיובי ברשת: החברותא של החרדי ומנקה הרחובות

ברחובות תל אביב צולמה תמונתם של מנקה רחובות לא דתי כאשר בצמוד אליו צועד אברך ובידו גמרא ושניהם צוללים בעומקה של תורה, והרשת הגיבה בהתפעלות עצומה (רץ ברשת)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
החברותא ברחובות תל אביב (צילום: Hadar Jabotinsky)

יחסי חרדים-חילונים יודעים תמיד עליות ומורדות ובתקופה האחרונה בעיקר מורדות. החרדים מושמצים לא מעט, כמעט מעל כל במה אפשרית, אך הסיפור הבא שתקראו זה עתה ימחיש כי אפשר אחרת, בעצם יש גם אחרת.

בבוקרו של יום בשבוע שעבר, באחת מהשכונות בעיר תל אביב, צעד לו מנקה רחובות, בחור שאיננו דתי כשידו האחת אוחזת במטאטא וידו השנייה גוררת את עגלת האשפה. פסיעה אחר פסיעה, עוד עטיפה סוררת ועוד טישו מפויח מוטחים לתוככי הפח הירוק שעל העגלה.

בעקבותיו צעד אברך בעל הדרת פנים, גמרא בידיו ושניהם צוללים בפלפול לעומקה של לימוד הגמרא. עוברי אורח שנדהמו לראות מחזה כה לא שגרתי, ניגשו אל המנקה ושאלו לפשר הדבר, "זה חבר שלי", הסביר להם המנקה והצביע על האברך, "הוא לומד איתי תוך כדי עבודה".

"זו דוגמה נהדרת לרב תרבותיות מקסימה שקיימת במדינת ישראל", הגיבה הדר ז'בוטינסקי שצילמה את התמונה. "כולנו אחים, לפעמים רבים ולפעמים משלימים, אבל לראות את זה זו התרוממות רוח שיהיה שבוע טוב", הגיבה אחת הגולשות. גולש נוסף הגיב: "כשיש כאלה אנשים בעולם, אני רגוע".

יעקב וידר, חרדי, תושב בני ברק, שהיה עד לאחדות הזו, מספר בשיחה עם "כיכר השבת" את שעיניו ראו: "ראיתי מחזה מעניין, מנקה רחובות שצועד עם עגלה כשלצדו צועד אברך עטור זקן לבן ופשוט שניהם עומדים האחד ליד השני תוך כדי עבודה ופשוט לומדים. את המחזה המתואר ניתן לראות רק בארץ, העוברים ושבים היו המומים".

"מדובר במקרה שבכל חיי לא נחשפתי אליו", אומר וידר ומסביר כי היו לא מעט אנשים חילונים שנדהמו לראות את השניים באחדות מעוררת קנאה, "לא חושב שהוא מצוי ברחובות ישראל. אני לא הייתי האדם היחיד שם, היו עוד לא מעט אנשים שהביטו בהם בפליאה. המנקה אמר לי באופן טבעי כי אני עובד בעבודה הזו והחרדי המדובר היינו חבר שלי ואנחנו לומדים כל יום במשך שעה".

וידר אומר כי מאז שפרסם את הסיפור, הוא קיבל תגובות רבות: "קיבלתי הרבה תגובות בעיקר מהחילונים לאו דווקא חרדים, וזה מראה באמת שיש דברים שצריך להסתכל עליהם בצורה שונה ולא להבחין דווקא מיהו חרדי ומיהו חילוני, הרי בסיפור יש את שניהם".

"אני חושב שזהו מחזה מדהים, זה מראה את הצד החיובי של הארץ הזאת ומראה שאפשר אחרת", הוסיף וידר.

(Hadar Jabotinsky)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר