"הפסיקו לרצוח אותנו" • הגימיק של עיתון "משפחה" שעורר סערה

טורו של סגן עורך "משפחה" אריה ארליך שהכיל גימיק של פנייה בשפה הערבית, הצליח לעורר סערה גדולה כאשר דברים שכתב התפרשו כאילו התיר את דמם של העולים להר הבית (ברנז'ה, מדיה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אריה ארליך (צילום: שטורעם)

העיתונאי וסגן עורך עיתון 'משפחה', אריה ארליך, מתייחס הבוקר (חמישי) בטורו הנחשב והנקרא לעובדה שהציבור החרדי הינו אחד הנפגעים הבולטים באינתיפאדת הסכינים האחרונה ובגל אירועי הטרור.

ארליך מנתח בהרחבה את התופעה אך בוחר לפתוח את הטור הפופולרי דווקא ברעיון מקורי כאשר הוא מפרסם בשפה הערבית הבהרה כי הציבור החרדי אינו עולה להר הבית.

לאחר המשפטים הכתובים בשפה הערבית מתרגם ארליך לקוראים תוך שהוא מרגיע אותם: "לא להיבהל שום פורץ מחשבים אסלמי לא השתלט על מחשבי העיתון. הטקסט הזר שפותח את הטור אינו תוצאה של פעולת זדון ולא תולדה של טעות דפוס".

ארליך מבהיר כי מדובר בפנייה אל בני הדודים החיים על חרבם מתוך הנחה קלושה שהמגזין יתגלגל לידיו של בעל השפעה ערבי כלשהו.

ארליך מגיש לקוראיו את התרגום של הפנייה: "אנו הציבור החרדי אין לנו שום עניין בעלייה להר הבית בזמן הזה. אנו מתנגדים לכך בתוקף. יותר מזה: ההלכה היהודית רואה בכך איסור חמור - איסור כרת לפיכך לעולם לא תיראו חרדים המטפסים בהר למעט משפחה אחת בודדת הפועלת על דעת עצמה וזוכה להוקעה על מעשיה. אז גם אם יש בידכם מידע מוצק על רצון ישראלי לשנות את הסטטוס-קוו בכיפת הסלע - מה שלא נכון למיטב ידיעתינו - לציבור החרדי אין לכך קשר. אז אנא הפסיקו לרצוח אותנו".

בתחילה יצר הטור את הבאזז הנדרש וגורמי תקשורת ציטטו את הפנייה המעניינת והחריגה כלפי הציבור הערבי בשפה שלו כאשר אף כלי תקשורת ערבים התעניינו בכך, אולם בשלב מסויים החל הפוסט לצבור תאוצה ברשתות החברתיות כאשר הוא גורר אחריו זעם עצום מצד קוראים חילונים ודתיים לאומים שסברו כי ניתן חלילה להבין מהכתוב כי הטור מבקש מהערבים שלא לפגוע בחרדים אך מתיר את דמם של האחרים ובפרט אלו העולים אל הר הבית.

"רק תחשוב אם שמאלנים היו כותבים, אנחנו בעד תהליך מדיני אל תהרגו אותנו, כמה רעש זה היה עושה", כתב אחד הגולשים. קורא נוסף טען כי "מדובר בחשיבה גלותית הקוראת לפריץ לוותר על הרג יהודי הכפר ולתקוף לחילופין את תושבי הכפר השכן".

הגדיל לעשות סגן שר הביטחון אלי בן דהן שפרסם בתגובה ציוץ ציני כביכול דובר חמאס מוסר לארליך: "ההתנגדות מקבלת את בקשתך לא לרצוח חרדים ומבקשת כתובות של יהודים דתיים לאומים וחילונים כדי שנרצח אותם".

ב"משפחה" הבינו כי הציבור לא הבין נכון את הנכתב וכי מה שהיה אמור להיות קוריוז והלצה הפך לבדיחה שמכעיסה רבים מהקוראים ומהגולשים ברשתות החברתיות ועד מהרה ארליך עצמו פרסם 5 נקודות בהם הבהיר את עמדתו:

"1. חובשי הכיפות הפכו לסמלי הג׳יהאד הנוכחי. התנועה האיסלאמית מנסה לצייר את המאבק בגוונים של מלחמת דת וקוראת לתוקפנות נגד בעלי חזות דתית.

"2. טורי במגזין משפחה אומר: מלחמת הדת הזו היא הסתה פראית שמקורה בשמועה דמיונית. רוב שומרי המצוות אינם עולים להר הבית, ולו מהסיבה ההלכתית.

"3. גם אלה שעולים להר - עושים זאת מתוך תחושה של זיקה היסטורית למקום ולא בשל כוונות מעשיות כלשהם.

"4. הטור מנסה - בנאיביות, יש להודות - לקרוע את המסכה מעל לתוקפנות הפלסטינית הרצחנית שהולכת עשרות שנים לאחור ולנטרל את ההסתה האסלאמית השקרית.

"5. מי שמנסה לקחת את הדברים למקום אחר ופופוליסטי - כנראה לא קרא את הטור. לכל היותר ראה ברשת את הגימיק שמופיע בראשיתו ובחר באופציה השטחית".

העיתון "משפחה" עצמו פרסם לאחר שעה קלה הבהרה רשמית בה נאמר תחת הכותרת: "אנשים אחים אנחנו", כי "מדינת ישראל ובתוכה הציבור החרדי, נמצאת בימים אלו תחת מתקפה רצחנית של טרור אכזרי שלא מבדיל בין דם לדם. אנשים אחים אנחנו ולכולנו שותפות גורל מול הקמים עלינו".

"טור הדעה שהתפרסם הבוקר בעיתון 'משפחה', בא לחשוף את השקר של הפלסטינים הטוענים כי סיבת הטרור היא העליה להר הבית כשבפועל הם הורגים יהודים מתוך שנאה צרופה ללא הבדל בין אלו שעולים להר לבין אלו שאינם עולים", נכתב בהודעה, "כעיתון חרדי שדרכו היא דרך ההלכה, אנו מתנגדים לעליה להר הבית. כעיתון חרדי שדרכו היא דרך ההלכה, אנחנו לא מבדילים בין יהודי ליהודי, בין דם לדם. אנחנו ניצבים במאבק הזה כתף אל כתף עם עם ישראל כולו, מתפללים לשלום העם ולשלום חיילי צבא הגנה לישראל

כיהודים, אנחנו מאמינים בערבות הדדית זה לזה, ללא הבדל אמונה, השקפה ודעה. כמערכת, אנו מצירים אם הדברים הובנו שלא כהלכה, ונפעל למניעת טעויות בעתיד", לשון הודעת מערכת "משפחה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר