תקדים היסטורי

קראון הייטס: הותקן עירוב בניגוד לדעת הרבי וחברי בית הדין

כ-70 שנה לאחר ייסוד קראון הייטס כריכוז חב"די גדול בניו יורק, הותקן עירוב בניגוד לדעת הרבי וחברי בית הדין. רב הקהילה האחראית לעירוב: "לא נועד לחסידי חב"ד" (חרדים)

הצומת המרכזי בקראון הייטס (צילום: כיכר השבת)

לראשונה, הוקם עירוב בשכונת קראון הייטס בניו יורק, המיושבת ברובה בחסידי חב"ד, וזאת בניגוד לדעתו של הרבי וחברי בית הדין המקומי.

ביום שישי האחרון, הופצה ידיעה בין תושבי השכונה על התקנת העירוב, המיועד להקל על אלפי המשפחות היהודיות במקום, ובעיקר לבעלי תינוקות ופעוטות שלא יכלו לעזוב את ביתם במשך השבת.

מאז קבע בה האדמו"ר הקודם של החסידות את משכנו בבניין המפורסם '770', שכונת קראון הייטס התפתחה לריכוז חב"די גדול המונה כ-20 אלף חסידים. אך למרות העלאת נושא העירוב מפעם לפעם, התנגד הרבי להתקנתו.

"מפורסמת דעתי שבדורנו זה איש או ארגון שמתחשבים אתו העושה עירוב ויודע שסוף סוף יתפרסם הדבר – הרי זה תקלה איומה, כי אי אפשר שלא יארע שבת קודש אחד והעירוב פסול – ועל פי טבע שיתרגלו פעמים אחדים בהוצאה בשבת קודש לא תועיל כל הכרזה והודעה שהעירוב נפסל ואסור וכו' שיפסיקו להוציא, ואין לעשות עירוב אלא בסודיות" כתב הרבי האחת מתשובותיו.

מתוך הודעה שפרסם מזכיר הרבי, הרב לייבל גרונר (באדיבות: חב"ד אינפו)

"העירוב לא נועד לחסידי חב"ד"

לפי הדיווח באתר colive, קהילת 'קול ישראל' משכונת פרוספקט הייטס, הגובלת בקראון הייטס, עומדת מאחורי התקנת העירוב, בתקווה למשוך משפחות יהודיות צעירות לאזור.

אך בניגוד לדיווחים, רב הקהילה, הרב אלקנה שוורץ, לא אישר את העירוב ולכאורה, אף פרסם הודעה בכתב ידו על כך בערב שבת.

"אני לא מאשר או תומך בעירוב". הודעתו של הרב שוורץ שרצה בוואטסאפ

בשיחה עם CrownHeights.info הסביר הרב שוורץ כי בני קהילתו ביקשו ממנו לאשר את העירוב, אך הוא ביקש מהם למצוא רב שבקי יותר בהלכות, ולאחר שהציעו רב מסוים, אישר הרב שוורץ כי הוא סומך עליו.

עם זאת, ציין הרב כי העירוב אינו הותקן "עבור חסידי חב"ד" וכל אחד שרוצה לסמוך עליו, יצטרך להתייעץ עם רבו.

שלושת חברי בית הדין של קראון הייטס, הרב אברהם אזדבא, הרב יקב שווי והרב יוסף בראון ורבנים חב"דיים נוספים הביעו התנגדות נחרצת לשימוש בעירוב, והרב לייבל גרונר, מזכירו של הרבי, פרסם מכתב חריף בגנות העירוב והעומדים מאחוריו.

בית הכנסת של קהילת 'קול ישראל' (צילום: מתוך הפייסבוק Congregation Kol Israel)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר