ותשובה, ותפילה ו...צדקה

הנתונים נחשפים: כמה הציבור החרדי תורם לצדקה וחסד?

התרומה החודשית הממוצעת של משק בית חרדי עומדת על 457 ש"ח, סכום גבוה פי 2.1 מהתרומה של משק בית במגזר הכללי. ערב יום הכיפורים, מתפרסמים נתוני הצדקה של המגזר החרדי (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילומים: שמוליק סופר - כיכר השבת, אוראל כהן ומרים אלסטר - פלאש 90)

אלו נתוני הצדקה במגזר החרדי: החרדי הממוצע אמנם מרוויח שכר פחות משמעותית מהאזרח החילוני, אך תורם בממוצע פי ארבעה מהאזרח החילוני הממוצע - כך עולה מניתוח שביצע המכון החרדי למחקרי מדיניות ומתפרסם לבקשת "כיכר השבת". הניתוח מעלה נתונים חד משמעיים לגבי היקפי החסד בהם מעורבים בני המגזר החרדי. ניתוח הנתונים בוצע בידי ניצה קסיר ואסף צחור-שי.

על פי הניתוח המתבסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 74.6 אחוזים ממשקי הבית החרדים תורמים תרומה כספית. נתון גבוה פי 2.4 משיעור משקי הבית התורמים בקרב המשפחות היהודיות שאינן חרדיות. שיעור התרומות בקרב משקי הבית בציבור הלא חרדי עומד על על 30.5 אחוזים.

מרוויחים פחות, תורמים יותר (צילום: חן ליאופולד, פלאש 90)

לא זו בלבד שיותר חרדים תורמים לעומת חילונים, אלא שסך התרומות הממוצע של משפחה חרדית עולה על שיעור התרומה במגזר הכללי. על פי הניתוח, התרומה החודשית הממוצעת של משק בית חרדי עומדת על 457 שקלים - סכום גבוה פי 2.1 מהתרומה של משק בית לא-חרדי, התורם בממוצע 222 ש"ח לחודש.

מניתוח מעמיק יותר עולים נתונים גבוהים אפילו יותר. אם מנתחים את גובה התרומות של בני המגזר היהודי מעל גיל 20, עולה כי גובה התרומות של החרדים גבוה משמעותית מהתרומות של שאר האוכלוסייה. כך למשל, בשנת 2014-2015, 56 אחוזים מהתורמים החרדים מעל גיל 20 תורמים יותר מ-1,000 שקלים בחודש בהשוואה ל-16.6 אחוזים בלבד מהתורמים היהודים הלא חרדים שתורמים סכום של למעלה מ-1,000 שקלים בחודש.

אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

על פי הניתוח, מלבד 56 האחוזים התורמים למעלה מ-1,000 שקלים בחודש. 14 אחוזים מהחרדים תורמים סכום של למעלה מ-500 שקלים בחודש, לעומת 12 אחוזים במגזר הכללי. 17 אחוזים מהחרדים תורמים סכום הנע בין 101 ל-500 שקלים בחודש, לעומת 34 אחוזים מהתורמים במגזר הכללי, ואילו 11 אחוזים מהתורמים החרדים תורמים סכום של עד 100 שקלים בחודש, לעומת 37 אחוזים במגזר הכללי.

מרווחים פחות, תורמים יותר

הנתונים המדהימים הללו מודגשים על רקע ההכנסות הנמוכות יותר של רוב בני המגזר החרדי לעומת ההכנסות במגזר הכללי.

סכום התרומה הכולל של משקי הבית החרדים מהווה כ-20 אחוזים מכלל התרומות במגזר היהודי. אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: שמוליק סופר, כיכר השבת)

על פי הניתוח של המכון החרדי, מבין כל משקי הבית התורמים לצדקה במדינת ישראל, החרדים תורמים סכום של פי כארבעה כאשר מחשבים כשיעור מתוך ההכנסה נטו, משק בית יהודי לא-חרדי תורם בממוצע יחס של פי כארבעה כאשר מחשבים כשיעור מתוך ההכנסה נטו סך הכל 1.2 אחוזים מהכנסתו הכספית נטו, זאת לעומת תרומה בשיעור של 4.8 אחוזים מהכנסתם הכספית נטו של משקי בית חרדים.

בסך הכולל, משקי הבית החרדים מהווים כ-5 אחוזים מכלל ממשקי הבית היהודים, למרות זאת, סכום התרומה הכולל של משקי הבית החרדים מכלל התרומות המתקבלות מהמגזר היהודי בישראל, מהווה כ-20 אחוזים.

גרפים:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר