פרשיית הרחפן

מדבדב קיבל את הרחפן, בלי השלט

הרוסים פנו בדרישה לקבל את שלט הרחפן שהעניק להם במפתיע שר החקלאות אך חוקרי מכון וולקני מתנגדים וטוענים כי עד שלא יקבלו מזל"ט חדש לא יתנו את המערכת (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
"לפרה אין ג'ויסטיק", אריאל ומדבדב (צילום: פלאש 90)

המשך לפרשיה המביכה של הענקת המזל"ט של שר החקלאות לראש ממשלת רוסיה בסוף השבוע שעבר. אתמול התברר כי יחד עם כלי הטיס, הרוסים לא קיבלו את מערכת ההפעלה והג'ויסטיק שמפעיל את הרחפן. חוקרי מכון וולקני מחזיקים את הג'ויסטיק ואת מערכת ההפעלה כ"בני ערובה" ואינם מוכנים להעבירם לאחר שלדבריהם התנגדו להענקת המתנה. במקביל היועץ המשפטי לממשלה ומשרד הביטחון ביקשו לקבל מידע על המתנה זאת בשל המרכיבים הצבאיים שיש בה.

כזכור, שר החקלאות אריאל גילה נדיבות מפתיעה בשבוע שעבר כשהחליט לתת לראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב במתנה רחפן בשווי 200 אלף שקל שמשמש את חוקרי מכון וולקני למחקר על גידולים חקלאיים. הדבר אירע במהלך סיור במכון אריאל ומדבדב נתקלו במזל"ט. בזמן שמדבדב שיחק עם שלט המסוק, פנה אריאל למנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, ושאל אם הם יכולים לתת לאורח את המזל"ט במתנה. המנכ"ל השיב שכן. המתורגמן, שנראה כי הופתע מההתרחשות, שאל אם הם מעוניינים שיתרגם את השיחה למדבדב, והמנכ"ל בן אליהו השיב להפתעתו שכן.

לדברי גורמים שנכחו במקום, ניסו נציגי המכון לעכב את ההחלטה מבלי ליצור מבוכה מול מדבדב וביקשו לדחות את מסירת המזל"ט, אולם בסוף האירוע הוא נלקח על ידי שני מלווים במשלחת הרוסית מבלי שחוקרי המכון יכלו להיערך למסירתו ולהכין תחליף. מדבדב ופמלייתו אומנם שמחו לקבל את כלי הטיס היקר ואף, מיהרו לקחת אותו מיד בסוף הביקור, אבל כאמור לא טרחו לקחת את כל רכיביו.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות' כדי להפעיל את המסוק יש צורך בתוכנה מיוחדת וכמובן במערכת ניהוג — ואלה לא נמסרו לרוסים. כשהרוסים גילו שאינם יכולים ליהנות מהמתנה, הם פנו באמצעות שגרירותם בישראל וביקשו כי הציוד החסר יועבר אליהם, אבל במכון וולקני מסרבים להעבירו.

גורמים במכון מסבירים שהתכנה המדוברת מפעילה רחפן נוסף שנמצא ברשותם, ואם יעבירו אותה יצטרכו להשבית גם אותו. חוץ מזה, נראה שבמכון מצפים שקודם יירכש עבורם רחפן חלופי כפי שהבטיח השר אריאל לפני שיהיו מוכנים לשתף פעולה. "השר אמר שהוא נותן את הרחפן במתנה, ואי אפשר היה למנוע את זה. בסוף האירוע שני גברתנים באו ופשוט לקחו אותו, אבל עכשיו זה משחק אחר", אמר אתמול גורם שמעורב בפרשה.

במקביל לסירובם של החוקרים להעביר את הציוד החסר, היועצת המשפטית של מכון וולקני התבקשה אתמול להעביר ליועץ המשפטי לממשלה את פרטי האירוע. לאחר שהפרטים הבסיסיים ייבדקו, יוחלט שם אם יש צורך לנקוט צעדים כלשהם. במקביל פנו אתמול אנשי משרד הביטחון וביקשו לבדוק האם ברחפן ישנה טכנולוגיה אמריקאית שאסורה בהעברה לגורמים זרים ללא אישור האמריקאים. העברת טכנולוגיה כזאת, אם אכן התרחשה, מהווה עבירה פלילית לכאורה לאור הסנקציות שמוטלות בימים אלו על רוסיה בשל התנהלותה באוקראינה.

ממשרד הביטחון נמסר ש"העברת המסוק לא תואמה איתנו. לכל מידע נוסף יש לפנות למשרד החקלאות".

ממשרד החקלאות נמסר אתמול בתגובה: "במהלך ביקור ראש ממשלת רוסיה נחתם הסכם כלכלי - מפת דרכים, המוביל לעסקה בהיקף של מיליארדי דולרים, אשר יתרום רבות לחקלאות ולצמיחת הכלכלה בישראל. במהלך התערוכה במשרד החקלאות, בה הוצגו פיתוחים חקלאיים וחידושים טכנולוגיים להגברת יעילות היבול לחקלאים, הביע ראש ממשלת רוסיה את התפעלותו מביצועי הרחפן המחקרי של מכון וולקני שהוצג לו. מסירת הרחפן לאנשי המשלחת הייתה באישור גורמי המקצוע הרלוונטיים. משרד החקלאות ירכוש בתקופה הקרובה רחפן חדש, לטובת המשך הפעילות המחקרית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר