כינוס בנות הסמינרים

מרן הרב שטיינמן: אקדמיות חרדיות? זה 'חזיר עם שטריימל'

אלפי תלמידות הסמינרים התכנסו ושמעו דברי חיזוק נגד האקדמיה. מרן הרב שטיינמן התבטא כי זה כמו "חזיר עם שטריימל", ומרן הגר"ח קנייבסקי בירך בפרנסה כל אחת שתלמד רק בבית יעקב (ארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
מרנן הגראי"ל שטיינמן והגר"ח קנייבסקי (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

אלפי בנות הסמינרים, מכיתות ה'-ו', התכנסו הבוקר (שלישי) באיצטדיון ארנה בירושלים לכינוס ענק נגד מגמת הלימוד באקדמיה החודרת למגזר החרדי.

הגאון רבי ברוך שפירא, סיפר בדבריו כי נכנסו בבוקר למרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן ושוחחו עמו על הכינוס, ומרן אמר: "אקדמיות חרדיות? זה כמו חזיר עם שטריימל".

בדבריו, הציג את מטרת הכנס ואמר כי "בית יעקב זה לא מקום של אף אחד. זה ישיבה קדושה. אף אחד לא יכול להתערב רק גדולי ישראל. בנוסף לחזק את התלמידות במלחמה הקשה וכל אחת צריכה להתחזק מול הסחף של הרחוב. אתן ממשיכות את הדור הבא, דור של תורה".

הגר"פ ארלנגר הציג את החלטות העצרת: "המקום היחיד בשביל בת ישראל זה רק במסגרות של בית יעקב ולהיזהר מכל האקדמיות גם אלו המכונות חרדיות. אין מקומה של בת ישראל שם", הוא הדגיש כי ההחלטות הן על דעת מרנן גדולי הדור.

"אליכן בנות ישראל נפנה ונקרא, החינוך הטהור אבן יסוד של עם ישראל, חינוך דור העתיד לאמונה ולביטחון, ולפיכך על החינוך לאורך כל הדרך להיות מסור אך ורק למוסדות בית יעקב המסוגלים לחנך את בנות יעקב לתפקידן הגדול. אקדמיה הינה אבן נגף של בית ישראל וכל התוכן עומד בסתירה לכך ולכן אין ללמוד במקומות אלו ומוסדות בית יעקב לא יכירו בתוארים אקדמיים לצורך קבלת שכר. אין ללמוד זאת גם לא באופן מקוון. החובה לשמור על פך השמן הטהור בלא התערבות זרה".

עוד הוחלט כי "ימשיכו להשתדל למצוא אופנים בהם יוכלו בנות יעקב למצוא את פרנסתם ללא שיצטרכו לתוארים אקדמיים. אנו קוראים לראשי הסמינרים לפעול בדרכי הסברה".

מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ביקש למסור לבנות ישראל כי "מי שתקבל על עצמה רק ללמוד בבית יעקב ולא באקדמיה אני מברך שיהיה פרנסה טובה בקלות ובשפע ושיהיה ברכה והצלחה".

ראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי גרשון אדלשטיין אמר כי "התורה מחייבת כל אחד ואחד, אנשים ונשים, צעירים וצעירות, התורה מחייבת אותם לקיים תרי"ג מצוות. זה על מעשה, המעשים. וגם יראת שמים התורה מחייבת, את השם אלוקיך תירא, יראת שמים, עם מידות טובות, אהבת הבריות, ואהבת לרעך כמוך, זה התורה מחייבת.

"מי שהולך בדרך התורה, שומר תורה ומצוות, וגם מקיים, אז פרנסה זה מן השמים, מן השמים נותנים לכל אחד כדי פרנסתו, בראש השנה יכתבון וביום צום כיפור יחתמון, מי יעני ומי יעשר מי ישלו ומי יטרף, הכל נגזר לפי הזכויות של כל אחד ואחד. גם שידוכים טובים עושים לפי הזכויות. וגם חיים טובים ומאושרים גם כן תלוי לפי הזכויות. ידוע שהחיים הכי מאושרים הם חיי תורה ומצוות, הם החיים הכי מאושרים שיש בעולם, אשריך בעולם הזה זה רק חיי תורה ומצוות, זה החיים הכי טובים. ופרנסה ושידוכים זה הכל בידי שמים לפי הזכויות.

"המסגרת של בית יעקב זה המסגרת השומרת על כל הדברים האלה, המסגרת של בית יעקב, חוץ ממסגרת זאת, אז זה דבר מסוכן מאד, זה ירידה רוחנית, וזה ממש דבר חמור מאד, וזה גורם לחוסר הצלחה בכל מה שצריך.

"מן השמים יתנו בעזרת השם, כל הבנות ההולכות בדרך התורה יצליחו, ויעשו שידוכים טובים, ויהיה להם חיים טובים ומאושרים, פרנסה וכל מה שהם צריכים. יראו דורות ישרים מבורכים. בעזרת השם. ובזכות זה נזכה לגאולה שלמה. בזכות נשים צדקניות יזכו לגאולה!".

ראש ישיבת סלבודקא, הגאון רבי משה הלל הירש, אמר בנאומו כי "אין ספק, המצב כיום מקשה על תפקוד הבית, מצד אחד, אין לאשה מספיק משכורת רק לדברים הנצרכים ביותר, מצד שני בעלה אברך כולל ובקושי מתפרנס. אין תשובות. אגב צריכים לומר כי יש בס"ד יוזמה של בעלי בתים באמריקה שהם יביאו פרנסה בריווח להרבה משפחות.

"יש כאלו שאומרים יש תשובות: תכניסו לבית יעקב עוד קורסים ומקצועות שאפשר ע"י להשיג פרנסה, או לתת אפשרות ללמוד מקצועות עם תואר אקדמי אבל הרבנים אומרים לא. האבות והרבה בעלים בהם תלמידי חכמים מובהקים לא מבינים למה לא. מה רע בזה?

"רציתי להסביר מדוע גדולי הדורות לא הסכימו לשנות ממסורת בית יעקב ולהכניס דברים חדשים ומאידך לא להרשות ללכת ללמוד באקדמיה. הסיבה להתנגדות לתוארים אצל הגדולים היא משום שמי שיש לו תואר ראשון או אפילו בגרות חוץ מהבעיות של תואר ראשון עצמו הרי שהחשק להתקדם בחיים הינו גדול מאוד וכלשון מרן הגראי"ל: 'יש תואר ראשון, רוצים תואר שני ושלישי והלאה'.

"יש מלחמת תרבות, החילונים והחצי חילונים רוצים שניהיה חלק מהם. תעשו מצוות אבל תהיו חלק מאיתנו, שיהיו לכם אותם ערכים כמו שלנו ויש להם תוכניות מפורטות איך לעשות זאת ואחת מהם דרך האקדמיה. המרצים חילונים והתוכן כבר לא בדיוק ולאט לאט נסחפים.

"ברגע שיש ממש שייכות לאוניברסיטה או לאקדמיה זה מוריד לגמרי את הבת, מוריד את המשפחה. זה יקרה בדקויות. הצניעות תרד, הגשמיות יעלה וזה מביא את החורבן ממש. זה בדוק ומנוסה ומזה גדולי ישראל חששו על עניין של אקדמיה. אין להגיד הבת שלי, אשתי, היא חזקה. זה לא יקרה לה. זה לא נכון, לכל אחד זה יכול להשפיע.

"יש עוד נקודה. כל בת כשהיא בבית יעקב היא מנותקת מהאווירה שבחוץ ולכן בית יעקב צריך להישאר גם כמו שהוא, אבל ברגע שיוצאים לאקדמיה, מאמצים את השפה והסגנון ונהיים חלק מהם.

"שמעתי יש אברכים שמזלזלים בכל העניין של האקדמיה. אני אומר להם תחשבו, באיזה מדרגה אתם, אולי זה שאתה מזלזל זה בגלל שיש לך איזו קרירות, ירדת ברוחניות, אתה לא לומד מספיק. צריך לעמוד נגד האקדמיה נגד הפירצות ואנחנו נעשה הכל על מנת למצוא פתרונות".

ראש ישיבת "פורת יוסף", הגאון רבי משה צדקה, אמר בדבריו כי "יש לנו להוקיר תודה למוסדות בית יעקב שהצילו בתים של תורה, בתים של מוסר. בנות ישראל לא יגררו ללחץ החברתי. העניין הוא ההבדלה בינינו לבין החילונים, בינן לבין בנות הרחוב.

"גם אחרי שיוצאים מבית יעקב צריכים לשמור על הדרך, יהי רצון שהכנס הזה ייתן לנו כוח להמשיך בדרך הזו".

חבר המועצת, הגאון רבי יצחק זילברשטיין, אמר בדבריו כי "רחל אמנו התיישבה על התרפים ולא שרפה אותם. היא רצתה לבזות את חוכמת בני קדם, לא רצתה לשרוף אלא ללמד את העם היהודי: אני רחל אמנו לא זקוקה לאף חוכמה מחוכמת בני קדם ואכן זכתה לבנה יוסף הצדיק שהפליא את העולם כולו בחוכמתו והכל הגיע מהתורה הקדושה.

"צריך להנחיל לבנותינו: בית יהודי שהוא נקי מכל שמץ של חוכמת העמים ומלמדים רק תורה - לעולם לא יינזק.

"בנות ישראל הן שליחות של כולנו לגדל יהודים ודורות של יראי שמיים, כולכן תלכו בדרכה של יהודית הגיבורה להנחיל תורה לדורות הבאים".

ראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן אמר בדבריו כי "חלק גדול מפריחת עולם התורה שייך לבנות ישראל. עולם הישיבות שקם בארץ ישראל יסודו בעולם התורה של רבי חיים מולוזין ואותו עולם תורה לא יכל היה להתקיים ללא זכותה של שרה שנירר. כמו שעולם הישיבות מקים בני תורה כך בנות בית יעקב הקימו בנות תורה.

"בית יעקב זה מוסד להעמיד את בית המדרש ואת עולם התורה בארץ ובתפוצות. גדולי ישראל באו לחזק את הבנות מול הנסיונות לשמור בטהרתה את הדרך המסורה.

"כשהקימו את בית יעקב זה היה לחנך את הבנות, כיום לומדים גם במסלולים שיתנו אפשרות לפרנסה אבל גדולי ישראל למדו את הסוגיה הזאת ויש מקצועות כמו לימודי האקדמיה שזה לצאת מהתחום של בת יעקב.

"אנחנו יודעים שבת של בית יעקב זה עולם אחר, זה מושגים של אהבת תורה ובית של תורה והרצון של אקדמיות לתת אפשרויות לבנות להשיג פרנסה בקלות הביא סחף והסחף עלול לגרום לבת לאבד את הרוממות של בת יעקב.

"התפקיד שלנו להתעלות מעל הכל ולשמור את פך השמן הטהור ולשמור על הרוממות בכדי להקים בתים של תורה למען הדורות הבאים. זהו כינוס של כבוד שמיים להתאסף לשמוע את ההשקפה ולשמור מכל משמר על הדרך המסורה לנו".

ראש ישיבת עטרת ישראל, הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי, אמר בדבריו כי "עם ישראל מאז ימות עולם נמצא במלחמה קשה. עשיו מול יעקב. עשיו לא רוצה רק לנצח את יעקב, הוא רוצה לכבוש אותו, להבליע את ישראל ולהבליע אותם בתוך עשיו.

"את המערכה הזו מנהל נגדינו עשיו בחוכמה נפלאה. הוא פוגש את יעקב ומציע לו באדיבות אלכה נגדך, לפי הקצב שלך, אני בא ללוות אותך. אדרבה בוא לנוח, תלמד יותר טוב, תהיה רגוע. מה ענה לו יעקב? הילדים רכים, הצאן...

"איזו תשובה זאת? הוא מקבל הצעה מקסימה מעשיו, לך יעקב יהיה יותר טוב. איזה תשובה זו הילדים רכים. חז"ל מגלים לנו: הילדים רכים זה משה ואהרון, דוד ושלמה. הצאן זה כלל ישראל".

"מה פירוש? הם עוד לא בעולם", תהה הגרב"מ אזרחי, "מה להם וליעקב ועשיו?".

הגרב"מ המשיך והסביר כי "מורי ורבותי הדאגה היא איך לגדל משה ואהרון ומניין מתחילים לגדל אותם - מיעקב. הוא צריך לגדל עצמו כדי שיוכל לצאת ממנו משה ואהרון דוד ושלמה. שהכל יהיה בגנים, כוח העמידה נגד אנטיוכוס, נגד המן וצוררי ישראל. זו היא הדאגה. אב ואם בישראל מוסרים את חייהם לגדל את המשה ואהרון שלהם.

"עשיו מבין זאת ואומר אדרבה בוא ואעזור לך אבל יעקב אומר: לא.אין יעקב אם יש לו איזה שהוא חיבור לעשיו, לעשוויות. עשיו רוצה לפרוץ את היחודיות.

"רבותי זו היא המלחמה מאז ימות עולם, עיישווית. אדרבה, אנחנו רוצים את טובתכם. קשה לכם, נעזור לכם להתפרנס, אנחנו עונים להם במילה אחת: לא. איך מקיימים היום את העזר כנגדו, בידכן בנות, הקב"ה הפקיד את קיום התורה. אין לכן 'עזר כנגדו' גדול מזה.

"אנחנו מחפשים עצות לפרנסתם של בנות ישראל ובעזרת ה' נמצא. אבל יש מישהו שמוכן להתפרנס טוב אבל להסתכן? כל הצורה של בת ישראל. זו לא הדרך. הם רוצים להפסיק את היחודיות של בת ישראל, את כל הצורה אבל אנחנו אומרים: גדולי ישראל מדריכים אותנו וגם אם נצטרך לסבול קצת בפרנסה ננהג כפי שיורו.

"שני דברים הם היסוד של כלל ישראל, הישיבה הקדושה ובית יעקב הקדוש. הם מחדירים בערמומיות שנראת בתמימות וזה בעצם שרו של עשיו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר