דו שנתי

בתום דיון ארוך: תקציב המדינה אושר בכנסת

בתום דיון מרתוני שכלל מאות הצבעות ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות שהוגשו, אישרה הלילה (חמישי) מליאת הכנסת את חוק התקציב לשנות הכספים 2017 ו-2018 (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת, אמש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

בתום דיון מרתוני שכלל מאות הצבעות ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות שהוגשו, אישרה הלילה (חמישי) מליאת הכנסת את חוק התקציב לשנות הכספים 2017 ו-2018, את חוק התכנית הכלכלית ואת חוק ההתייעלות הכלכלית. בהצבעה הסופית תמכו 60 חברי כנסת והתנגדו 48.

במהלך הדיון עזבו רבים מחברי האופוזיציה את המליאה במחאה על כך שבזמן ההצבעות ראש הממשלה קיים צ'אט בפייסבוק, מה שלטענתם מבזה את הכנסת.

לאורך הדיון עלו חברי כנסת מן האופוזיציה לנמק את ההסתייגויות שהגישו על סעיפי החוק השונים.

ח"כ מאיר כהן אמר: "אחרי אין-ספור הבטחות והתחייבויות, אנחנו מבינים היום שהתוכנית לחיזוק הצפון לא תהיה בתקציב 2017 ו-2018. אין תוכנית לחיזוק הצפון. היום מבינים כולם, בעיקר 1.3 מיליון תושבי הצפון, שהם לא בתוכנית של הממשלה הזאת. ביוני 2015 אישרתם את התוכנית לחיזוק הצפון: תכנית לפיתוח כלכלי של מחוז הצפון, קראתם לה.

"ובכן, חברות וחברי הכנסת, אדוני ראש הממשלה ושר האוצר איש הצפון, התוכנית לפיתוח הצפון נקברה. היא לא תהיה בתקציב. זה התחיל בהצהרה חגיגית ונגמר בכלום, באפס. שמעו טוב, אחי תושבי הצפון, עובדים עליכם בעיניים. בושה וחרפה שהבטחתם ולא קיימתם".

שר האוצר משה כחלון השיב: "ידידי חבר הכנסת מאיר כהן, אני רוצה להעמיד אותך על טעותך, יכול להיות טעית הכסף כולו פה, חוץ מ-400 מיליון של קק"ל, לפי החלוקה של: מעונות, כבישים, סיוע לבית-חולים "פוריה". תבוא לאירוע בשבוע הבא ותראה 14 מיליארד על הלוח, ואז הטלוויזיה תצלם אותך אומר את מה שאתה אומר, בסדר? חברי חברי הכנסת, יש כסף, יש תוכנית, כולל קק"ל, שזאת הזדמנות להגיד להם תודה על 400 מיליון שהם מעבירים, מהמשרד לנגב והגליל, 150 מיליון מה-flat המפורסם גם עברו לשם, מה-flat האחרון. 1.5% של מ-9 ל-7.5 גם ירד לשם. כל הכסף הזה הוא תוספתי. מאיר כהן, תחפש משהו אחר".

ח"כ שלי יחימוביץ אמרה במליאה: "אדוני שר הרווחה, אנחנו יודעים שאתה עושה עבודה מצוינת במשרדך, אבל עדיין התקציב הוא זעום ביותר – הוא עומד על 8 מיליארד שקלים. אנחנו מבקשים להעניק לך 1.8 מיליארד שקלים נוספים. זה מספר מאוד משונה, כי הוא נופל בדיוק על הקיצוץ הרוחבי שהיה כעת, על הקיצוץ הרוחבי שיהיה – הם שניהם 1.8 מיליארד. וגם זה סכום – 1.8 מיליארד, זה גם הסכום שהולכים להעביר עכשיו לתקציב הביטחון. אז אנחנו אומרים: אם אפשר לעשות קיצוץ רוחבי פעמיים על 1.8 מיליארד, אם אפשר להעביר למשרד הביטחון, למה לא למשרד הרווחה?".

שר הרווחה חיים כץ השיב: "אתמול-שלשום פורסם דוח העוני. כשאנחנו מסתכלים על דוח העוני, אחת ההצעות שחברת הכנסת שלי יחימוביץ אמרה, להצמיד את קצבאות הבטחת ההכנסה לקשישים לשכר הממוצע במשק ולא למדד. זה ייתן מענה ל-187,000 איש ויוריד את דוח העוני ב-10% - 10%.

"ואני חושב שהיא צודקת, שצריך להצמיד את קצבאות הבטחת ההכנסה לשכר הח"כים. אם שכר הח"כים יכול להיות צמוד לשכר הממוצע במשק, למה שכר קצבאות הבטחת ההכנסה של הקשישים לא יכול להיות צמוד לשכר הח"כים? זה ייתן מענה ענק".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר במליאה: "אנחנו ישבנו יחד עם שר הבריאות, כל חברי ועדת הכספים, ואנחנו שינינו דברים בהסכמה. אבל שנדע שבחוק הזה, כמו שהיה גם בקאפ הקודם, המשמעות של העניין, שמה שאנחנו מורידים כאן אנחנו מוסיפים במקום אחר. אין מציאות כזאת שאנחנו עושים טובה לקופות החולים, אנחנו גורמים נזק לבתי החולים. בקופות החולים עצמן יכול להיות שינוי שאנחנו נותנים לטובת קופה אחת, גורמים נזק לקופה השנייה ואותו דבר בבתי החולים.

"ישבנו בישיבה סגורה של הוועדה, נתנו לנו, לכל חברי הוועדה, את מה שלא מתפרסם בציבור, מה התוצאה של החוק הזה. כולנו השתכנענו שנעשה מה שאפשר. שינינו, בהסכמת השר, שינינו את השנה, שזה לא יהיה 2013 מלא, אלא 2013, חצי 2013. הייתה שנה בעייתית מבחינת העניין הזה והייתה תוספת של 400 מיליון שקל שמופיע בתקציב שאנחנו מאשרים".

סגן שר האוצר יצחק כהן התייחס בדיון לחוק מס על דירה שלישית ואמר: "הרבה מתנגדים לחוק הזה וזו צביעות, כולם מחזיקים הרבה דירות. תשחררו את זה לזוגות צעירים, מה קרה? אתם פשוט מתנגדים כי אתם באים מפוזיציה. אם אתה מחזיק 5,6,7, דירות זה לא רלבנטי איך הם קיבלו אותם. תשחררו את הדירות האלה ותפסיקו לחנוק את המשק".

יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג אמר: "היום מובא בפני חברי כנסת ישראל תקציב המדינה לשנים 2017-2018. תקציב משעמם, ללא בשורה חדשה לעם ישראל, חוטא לחלוטין למטרה. תקציב ללא תקווה וללא פתרונות למצוקות הכלכליות היומיומיות של אזרחי ישראל.

"לא למשבר הדיור ממנו סובלים מאות אלפי זוגות צעירים, לא לחקלאים בהם אתם הממשלה פוגעים ללא הרף, לא לעסקים הקטנים והבינוניים שלא מצליחים לשרוד ונסגרים זה אחר זה, לא לאימהות החד הוריות שלא גומרות את החודש, לא לניצולי השואה שהולכים ונעלמים, לא לרשויות המקומיות שקורסות, לא לאף אחד אחר מלבד מי שקרוב לצלחת. מקורבי נתניהו ושות'.

"איזה הישגים יש לכם פה? נתניהו, פגעת בדמוקרטיה ובחופש הביטוי, פגעת במרקם העדין של עם ישראל עם הסתה פרועה, וכעת אתה פוגע בכלכלה הישראלית, באפשרות של אזרחי ישראל להתפרנס ולחיות בכבוד. לא תוכל עוד להתעלם ממימדי העוני המבהילים.

"נתניהו אתה וחבריך לקואליציה מנותקים מהעם, מטילים מיסים סמויים על האזרחים, מבזבזים סכומי עתק ומחלקים את הכסף על פי אינטרסים צרים, לכל מי שמאיים עליכם, למקורבים ולשוחד פוליטי.

"נתניהו, ראיתי את הכותרת היום בעיתון ונמלאתי רחמים אליך. פינו אותך מהמעון ונאלצת לעבור לסוויטה. מרגיש יותר כאילו עברת לצוללת. אתה מנותק ואין אות חיים. אנשים מפונים מבתיהם לרחוב לגור באוהלים. זה קשה! שנתיים שתושבי עמונה ממתינים ממך לפתרון. זה קשה! לא רק את הבית איבדת ביבי. איבדת את המדינה. אחרי 40 שנות שלטון, השקופים מקופחים והמקופחים שקופים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר