קפה מסוכן

תוצאות הבדיקה: חצי ממכונות הקפה פולטות עופרת

בדיקה שנערכה בקרב מכונות קפה תעשייתיות חשפה כי כמחצית מהן פולטות עופרת ומתכות רעילות אחרות מעל התקן. מה הנתונים והאם בקפה שלכם יש עופרת? (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מכונות הקפה סופגות ביקורת שלילית נוספת שמציגה אותם כמסוכנות לבריאות. בעקבות פרשת העופרת בקפה שהתגלתה לפני כשבועיים, נבדקו 227 מכונות קפה של שני ספקים ונמצא כי כמחציתן (111) פולטות עופרת וניקל בכמות החורגת מהתקן.

הבדיקה, שהחלה בשבוע שעבר במכונות קפה של החברות לה פבוריטה וביאנקי, נעשתה רגע לפני שמשרד הכלכלה והתעשייה יוצא השבוע במבצע בדיקות ארצי לכל אלפי מכונות הקפה בארץ, שיאלץ את ספקי המכונות לממן בדיקות לכל המכונות שבבעלותם באחת מ-5 מעבדות.

מסתבר כי הספקים היו צריכים להציג תעודות מראש עם תצהיר מהיבואן כי נבדקו וכי אין בהן עופרת או מתכות מסוכנות אחרות אך בפועל אישור כזה לא הוצג.

הבדיקות הנוכחיות כמו גם העתידיות כוללות בדיקת עופרת, ניקל, קדמיום וארסן. שתי המתכות האחרונות לא נמצאו בשיעורים משמעותיים בבדיקות שנערכו עד כה. אם המכונה לא עומדת בתקן, כל תוצר שלה עלול להכיל עופרת: קפה, מים חמים ותה.

בימים הקרובים משרד הכלכלה יפרסם הנחיות בנושא לספקי הקפה ולבעלי עסקים שמחזיקים במכונות קפה. במקביל, ישנם בתי עסק רבים שכבר עורכים את הבדיקות באופן עצמאי.

המשרד ידרוש מספקיות מכונות הקפה רשימה של לקוחותיהן וכך יידע כיצד מוצבות המכונות. בדיקה במעבדה תעלה החל מכמה מאות שקלים עד 2,000-1,000 שקל למכונה - עלות שתוטל על ספק המכונה. מכונה שתימצא לא תקינה, תתוקן או תוחלף.

במקביל למכונות התעשייתיות שנבדקו ונמצאו בעייתיות, נבדקו גם 4 דגמים של מכונות ביתיות ולא נמצאה בהם כל בעיה, אם כי גם בתחום זה הבדיקה נמשכת.

לא סכנה מיידית אך לא מומלץ לנשים בהיריון

המבצע רחב ההיקף יצא לדרך בעקבות מידע שהגיע למשרדי הכלכלה והבריאות מגורם בשוק הקפה. ב-17 בינואר, עת נודע הדבר לציבור, מסר משרד הכלכלה ש"הבעיה קיימת דווקא במכונות חדשות, ולא במכונות ותיקות. יתכן שצריך להפעיל אותן זמן מה כדי שהתקלה תעבור".

בהודעה לעיתונות שניסחו אז משרדי הממשלה נמסר כי "בחלק מהמכונות שנבדקו, נמצאו רמות עופרת שעולות על המותר בתקן החל על מכונות הקפה, אשר מסתמך על הערכים הקבועים בתקנות בריאות העם (איכותם התברואית של מי שתייה ומתקני מי שתייה), תשע"ג-2013 (10ppb - מיקרוגרם לליטר), וכן מהרמות המרביות המותרות במשקאות, כפי שנקבע בקווים המנחים של משרד הבריאות (20ppb).

"בעקבות המידע שהצטבר, ולאחר התייעצות עם מומחים להנדסה, לטוקסיקולוגיה, ולבריאות הציבור, ובתיאום מלא בין משרדי הכלכלה והבריאות, הוחלט על ביצוע בדיקות פרטניות, לגילוי נוכחות מתכות כבדות במים המופקים ממכונות הקפה המוסדיות מאותם הדגמים. פעולה זו צפויה לארוך כחודש".

כמו כן, המשרדים ביקשו להדגיש כי "אין מדובר בסכנה מיידית. יחד עם זאת, במהלך תקופת ביצוע הבדיקות, ומטעמי זהירות מונעת, משרד הבריאות ממליץ

להפחית ככל שניתן בשתיית קפה ממכונות מוסדיות - עד לקבלת תוצאות הבדיקה, ככל שהדבר מתאפשר. בנוסף, משרד הבריאות ממליץ לנשים בהריון להימנע, משתיית קפה ממכונות מוסדיות עד להודעה חדשה".

האם בקפה שלכם יש עופרת?

ב-ynet מדווחים כי דגמים של מכונות של ביאנקי ולה פבוריטה שנמצאו בהן חריגות בבדיקה המוקדמת של המשרדים מצויים ברשתות: גרג, ביגה, עלית, קופיז, אילן'ס, קפה קפה, רולדין וסונול, בין היתר. רובן הסירו את המכונות לאלתר מהסניפים.

משטראוס נמסר בתגובה: "אנחנו פועלים בתיאום הדוק ובשקיפות עם משרד הכלכלה ומשרד הבריאות וכל מכונה שנמצאה כלא תקינה בבדיקות אינה נמצאת בשימוש".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר