הגזילה הגדולה

103 ספרי תורה עתיקים יוחזרו לעם היהודי

הרוסים ישיבו לידי העם היהודי 103 ספרי תורה שנותרו בספרייה בניז'ני נובגורוד. הרב שלמה כובש מהונגריה חשף את הספרים והמגילות ומאז יש דיונים סביב החזרתם (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ספרי תורה עתיקים שמוחזרים לשימוש בכותל (צילום: אורי לנז, פלאש 90)

דו"ח שפורסם מטעם ממשלת רוסיה חשף את קיומם של למעלה ממאה ספרי תורה שנבזזו על ידי הנאצים מקהילות יהודיות במרכז ובמזרח אירופה. לא פחות מ־103 ספרי תורה שהוחרמו מיהודים בתקופת השואה, נמצאו בספריית לנין הרוסית בעיר ניז'ני נובגורוד. בקרוב הם יועברו לישראל, כך על פי הדיווח בערוץ 7.

המאבק להשבת למעלה ממאה ספרי תורה, מגילות ופרטי יודאיקה, זוכה לתמיכת השלטונות ההונגריים, החל משר החוץ וגורמים בכירים נוספים, שהביעו את תמיכתם בכך שהספרים צריכים לחזור לידיים יהודיות בהונגריה.

כמו רבות מקהילות אירופה, גם הקהילה היהודית בהונגריה הייתה קרבן לא רק לזוועות השואה וההרג ההמוני, כי אם גם לשוד רוחני של כל אוצרות הקהילה. חיילים נאצים בזזו באופן שיטתי את אוצרות הקהילה היהודית, מבתים, בתי כנסת ואף חפצי יודאיקה שנשמרו בבנקים. אולם גם הסובייטים, שכבשו את הונגריה מידי הגרמנים, לא טמנו את ידם בצלחת.

חלק גדול מהאוצרות שנשדדו על ידי הגרמנים, עשה את דרכו לכיוון ברית המועצות. וכך הגיעו למעלה ממאה ספרי תורה שנשדדו מבתי כנסת ברחבי הונגריה אל מעבר למסך הברזל הסובייטי.

שנים חלפו, ממשלות קמו ונפלו, ומאז נפילתו של המשטר הסובייטי, הועלה לדיון מספר פעמים גורלם של האוצרות היהודיים וחפצי הקודש של יהודי הונגריה, שנמצאים עדיין ברוסיה.

מספר חוקרים בינלאומיים אף נטלו חלק בתיעוד חלק מן הרכוש ובגילויו. גם גורלם של ספרי תורה ומגילות, הוזכרו בעבר על ידי מספר חוקרים בעלי שם עולמי, אך האוסף הגדול שנחשף היה חבוי במשך כל השנים, וגם לאחר שכבר התגלה בשלמותו ע"י הרב שלמה כובש, רב קהילת אבודה בבודפשט, ולמרות שהחוק הרוסי קובע חד משמעית כי רכוש שנבזז בשואה אינו רכוש רוסי, ספרי התורה נותרו שם והמתינו לגאולתם.

כל ספרי התורה והמגילות שנמצאו שם הן רכוש יהודי שהוחרם בתקופת השואה מידי יהודים. בהתחלה ניסו הרוסים להכחיש זאת אולם מנהל מכון בכיר ברוסיה הודה בפה מלא כי כל מה שנמצא בארכיון ניז'ני נובגורוד, מקורו בהונגריה.

הרב שלמה כובש הרחיק ונסע בעצמו לפני מספר שנים לעיר ניז'ני נובגורוד שברוסיה, ביקר בספריית לנין ותיעד כל פיסת קלף שמצא בקפידה. ואז במצבור שנחשף נתגלו עוד עשרות רבות ספרי תורה ויותר, שלא נרשמו בקטלוג הרשמי, ולא רק ספרי תורה אלא גם מגילת קהלת ומגילת אסתר ועוד ועוד. בכך הגיע לסיומו תהליך ממושך ומייגע של חיפוש אחר אוצרותיה הבזוזים של הקהילה היהודית ההונגרית.

לאחר שכבר היה ברור לכל, ואף ברוסיה כבר ידעו כי אין מה להסתיר לאחר שהרב כובש ראה ותיעד הכל בעצמו. החל משא ומתן רשמי בין הקהילה היהודית בהונגריה למשרד התרבות הרוסי והממונים על הספרייה, על גורלם של מאות ספרי התורה והמגילות. הרב כובש קרא לכלל הקהילות היהודיות בהונגריה, כמו גם לארגון העולמי להשבת רכוש יהודי, להיות שותפים בתהליך משא ומתן שנפתח, אך מאז ועד הנה לא נרשמו התפתחותיות משמעותיות.

על פי הדיווח החדש הספרים יועברו בקרוב לישראל ובמידה ויהיו ראויים לשימוש הם יחזרו למקומם הראוי בארונות הקודש השונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר