ארה"ב יירטה שיחות שהוכיחו: כך תוכננה המתקפה הכימית בסוריה

ארה"ב יירטה שיחות בין מומחים לנשק כימי לבכירי הצבא הסורי בהן תכננו את המתקפה הכימית בגז סארין באידליב, לטענת ארה"ב רוסיה ידעה על התקיפה (חדשות, בעולם)

ילדים בסוריה, ארכיון (צילום: רופא לזכויות אדם מתוך טוויטר )

המודיעין האמריקני וצבא ארצות הברית יירטו שיחות בין בכירי הצבא הסורי לבין מומחים לשימוש בנשק כימי שעסקו בהכנת התקיפה הכימית במחוז אידליב בה נהרגו לפחות 76 בני אדם מפגיעה של גז סארין.

התקיפה הכימית בסוריה

רשת CNN מדווחת מיפי גורמים רשמיים בוושינגטון כי הדבר מוכיח למעלה מכל ספק כי לנשיא סוריה בשאר אסד היה מידע מוקדם על התקיפה והוא אף אחראי לה.

השיחות שיורטו היו חלק משמעותי מהמגורמים שהובילו להחלטה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבצע את התקיפה על בסיס חיל האוויר הסורי באמצעות 59 טילי טומהוק בשבוע שעבר.

עם זאת גורמים בכירים בוושינגטון מבהירים כי ארצות הברית לא ידעה שסוריה מתכננת את התקיפה ולא היה מידע מוקדם על התקיפה, שכן קהילת המודיעין האמריקנית מיירטת כמות גדולה של תקשורת צבאית בסוריה אך ניתוח המידע לא נעשה בזמן אמת למעט מקרים חריגים.

עם זאת המומחים מדגישים כי נכון לשעה זו אין כל מידע המצביע על כך שמוסקבה ידעה מראש על התקיפה הכימית באידליב, אך האמריקנים סבורים שהרוסים זהירים יותר בצורת התקשורת שלהם ועל כן אפשר שההוראות של הרוסים בהקשר של התקיפה באידיליב לא יורטו.

התקיפה האמריקאית בסוריה (צילום: צבא ארה,ב)

התקיפה האחרונה באידליב מחזקת את הערכות המודיעין אצל המערב כי אסד הקים מחדש את יחידת הלוחמה הכימית שפורקה לאחר ההסכם שנחתם בשנת 2013 שכתוצאה ממנו פורקה סוריה מהנשק הכימי שהיה ברשותה. ממידע הקיים בידי ארה"ב אסד קיבל סיוע חיצוני כדי להשלים את הקמת היחידה מחדש ואפשר שמידע וסיוע טכני הגיעו ממוסקבה.

במסיבת עיתונאים משותפת עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג שערך אתמול נשיא ארצות הברית דונלאד טראמפ הוא אמר: "בידי ארצות הברית מידע מודיעיני מדויק המצביע על כך שמזל"ט רוסי חג מעל בית החולים שבו טופלו נפגעי התקיפה הכימית".

באשר ליחסים בין רוסיה לארה"ב אמר הנשיא: "ייתכן שאנחנו בשפל חסר תקדים ביחסים עם רוסיה, כרגע אנחנו לא מסתדרים עם רוסיה בכלל. פוטין הוא מנהיג רוסיה שהיא מדינה חזקה. אנחנו מדינה חזקה מאוד. נראה איך הדברים מסתדרים".

גם הנשיא הרוסי פוטין קיים מסיבת עיתונאים בה דחה את טענות המערב כי משטר אסד עשה שימוש בנשק כימי ואמר: "דמשק עמדה בהתחייבותה להתפרק מהנשק הכימי שברשותה, משטר אסד רק תקף מחסני תחמושת של המורדים באזור אידליב - וכי נשק כימי שהיה בהם התפזר ופגע בתושבים", דברי הנשיא הרוסי פוטין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר