צפו בתגלית

"לשר העיר": טביעת חותם מבית ראשון נמצאה ברחבת הכותל המערבי

חפירות ארכיאולוגיות ברחבת הכותל המערבי חשפו תגלית היסטורית: טביעת חותם ועליה הכתובת - בכתב עברי - "לשר העיר". מומחים מסבירים את פשר החותם והכתובת • צפו (מענין)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
טביעת החותם - וההסברים (צילום: רשות העתיקות)

במהלך עבודות ארכיאולוגיות שערכה רשות העתיקות ברחבת הכותל המערבי, נחשפה לאחרונה תגלית חשובה ונדירה.

מדובר בטביעת חותם מתקופת בית המקדש הראשון שהייתה שייכת ל"שר העיר" של ירושלים, נושא המשרה העירוני הבכיר ביותר לפני כ-2700 שנה בירושלים.

זו היא פיסת טין יוצאת דופן, שהוטבעה בחותם ונצרפה מראש באש. גודלה 13 על 15 מ"מ ועוביה 2-3 מ"מ. בחלק העליון של הטביעה נראות שתי דמויות, העומדות זו מול זו, ובחלק התחתון כתוב בכתב עברי קדום - "לשר העיר".

את טביעת החותם, ששימושה אינו ידוע, גילה מנהלן החפירה שמעון כהן בעת סינון רטוב של עפר מתוך מבנה משלהי ימי בית ראשון.

טביעת החותם (צילום: יולי שוורץ, רשות העתיקות)

להערכת ד"ר שלומית וקסלר -בדולח, מנהלת החפירות ברחבת הכותל מטעם רשות העתיקות, "ייתכן שהיא צורפה למשלוח של דבר מה חשוב ושמשה כמו 'לוגו' או מזכרת זעירה, שצורפה למשלוחים מטעמו של שר העיר".

"לא מן הנמנע שאחד המבנים באזור החפירה שלנו, היה למעשה היעד של המשלוח ששלח שר העיר", היא מוסיפה. "מציאתה של הטביעה נושאת התואר הרם, ומקבץ החותמות שהתגלו במבנה זה בעבר, מחזקים את הרושם שכאן, באזור רחבת הכותל הנוכחית על מורדות הגבעה המערבית של ירושלים הקדומה, ובמרחק של כ 100 מטרים ממערב להר הבית, התקיים אזור מגורים של מי שנשאו במשרות בכירות בירושלים בשלהי ימי הבית הראשון".

קסלר-בדולח מציינת עוד כי "זו פעם ראשונה שמתגלה טביעת חותם כזו בחפירה ארכיאולוגית. מדובר בהוכחה ארכיאולוגית למסופר במקרא על קיומו של שר עיר בירושלים לפני כ-2700 שנה".

(צילום: רשות העתיקות)

פרופ' טלי אורנן מהאוניברסיטה העברית ופרופ' בנימין זאס מאוניברסיטת תל אביב חקרו את התגלית, ומסבירים את הטביעה: "על קו עמידה כפול, ניצבים שני גברים, פונים זה אל זה, האחד כמעט תמונת ראי של האחר. ראשיהם נראים כנקודות גדולות, ללא שום פרטים. הידיים, הפונות החוצה, שמוטות מטה, והידיים הפונות פנימה מורמות מעלה, וכאילו אוחזות יחד בדבר מה, אולי סהר. כל אחת משתי הדמויות לובשת בגד פסים המגיע לערך עד מקום הברכיים, שלא צוינו. בגזרה מתחת לקו העמידה נכתב בכתב עברי קדום 'לשרער' – כלומר, 'לשר העיר' (של שר העיר), ללא הפרדה בין המילים וללא ה"א הידיעה".

לדבריהם, "התואר 'שר העיר' ידוע מהמקרא ומתעודות חוץ-מקראיות, והוא מכוון לממונה על העיר מטעם המלך. אזכורים לשרי העיר ירושלים, שמונו על ידי המלך למשרה העירונית הבכירה ביותר, מופיעים במקרא פעמיים - בספר מלכים ב' מוזכר יהושע, שר העיר ירושלים בימי המלך חזקיהו, ובספר דברי הימים ב' מוזכר מעשיהו, שהיה שר העיר ירושלים בימי יאשיהו".

(צילום: רשות העתיקות)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר