משפט דומא:

הפרקליטות לבימ"ש: "מוותרת על הודאות שנגבו בעינויים"

בצעד חסר תקדים הודיעה הפרקליטות במשפט דומא כי היא מוותרת על כמה מההודאות שנגבו בעינויים מתוך הבנה שבית המשפט צפוי ככל הנראה לפסול את ההודאות (חדשות משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגינים נגד העינויים בתיק, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

משפחות נאשמי התיק בדומא חושפות היום (שני) כי במהלך דיון הסיכומים בחלקו הראשון של משפט דומא אשר התקיים לפני מספר שבועות, הודיעה פרקליטות מחוז מרכז לבית המשפט בצעד חסר תקדים כי היא מוותרת על מספר הודאות של הנאשמים במעורבות באירוע. מדובר בהודאות אשר נמסרו במהלך החקירות בהם הופעלו 'האמצעים המיוחדים' - כאשר הכוונה לעינויים.

משמעות הדבר מסביר גורם משפטי אשר נודע לו על העניין, כי הפרקליטות מודה כי ההודאות אשר מסרו הנאשמים בחקירות אלו אינם קבילות והיא חוששת כי בימ"ש יפסול אותם. "משמעות ההודעה של הפרקליטות לבימ"ש היא הבנה כי לאור הנסיבות בהם נמסרו ההודאות של הנאשמים לא ניתן להכשירם משפטית. מדובר ברעידת אדמה של ממש, עומדת פרקליטות מול בימ"ש ובעצם מודה - נעשו כאן בתיק חקירות שהביאו לנאשמים למסור דברים והודאות שלא מרצון חופשית כמתחייב בחוק", הוסיף הגורם.

בדיון שמעו השופטים את הסיכומים לשלב הראשון במשפט, הסיכומים בעל פה מתווספים לסיכומי ההגנה והתביעה אשר נפרסים על מאות רבות של עמודים. בסופו של הליך, יכריעו הרכב השופטים האם הודאות הנאשמים בתיק דומא הינם קבילות או אינם קבילות.

יצוין, כי לפני הדיון נחשף כי המדינה הגישה בקשה לבימ"ש בה ביקשה כי יכיר בעינויים כחוקיים. משפחות הנאשמים סיפרו כי בבקשה נכתב שאמנם עינויים אסורים ופסולים על פי חוק בחקירות בישראל, אך למרות זאת הם מבקשים כי בימ"ש יקבע שבתיק דומא "לא מדובר באמצעים פסולים ולא באמצעים שהופעלו 'שלא כדין', ויפסוק כי העינויים בדין נעשו, וזאת לאור התיק החריג", לדבריהם.

המשפחות סיפרו, "בכדי להראות שהעינויים זה לא כזה נורא, הפרקליטות מעזה לכתוב לבית המשפט כי בעינויים הם הקפידו על הכללים, הפעילו שיקול והכי מקומם הם כותבים שהכל נעשה תוך 'שמירה ככל האפשר על כבודם של הנאשמים' , עינו אותם תוך שמירה על כבודם - כך נכתב במסמך של מדינת ישראל בשנת 2018. אי אפשר להאמין".

המשפחות הזכירו גם את תנאי המעצר הקשים בהם מוחזקים הנאשמים "הם בבידוד, ללא טלפונים ונשללות מהם זכויות רבות שניתנות לכלל האסירים. אפילו המחבלים מקבלים תנאי כליאה טובים יותר", אומרות המשפחות.

עו"ד ציון אמיר אשר מייצג את הקטין בתיק מסר בכניסה לדיון, כי "הגענו לשלב הסיכומים, אני מאוד מקווה שיום אחד הדברים שעלו במהלך משפט הזוטא, העובדות והפרטים במהלך העובדות והעדויות של כולם – בעיקר של אנשי השב"כ – ייחשפו, הציבור אמור להזדעזע זעזוע עמוק מאוד כיצד התנהלה חקירה כלפיי קטין צעיר לימים, שלא מואשם ברצח, מואשם בקשר לכך אבל לא ברצח. באיזה אופן התנהלה חקירה שכל כולה איומים והפעלת אמצעים אלימים בכל מיני צורות ובכל מיני אופנים. הדבר הזה מזעזע את הנפש, אי אפשר להשלים עם חקירה שמתנהלת באופן כזה בחברה דמוקרטית, אני מאוד מקווה שביהמ"ש בסופו של יום יאמר את דברו בסוגיות המהותיות האלה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר