פרסום ראשון

התרמית של צה"ל: ה"חנינה למשתמטים" הסתיימה בכלא

צעיר ממשפחה חרדית שהאמין להודעת צה"ל על מהלך של חנינה מעונש מעצר למשתמטים, לכבוד יום העצמאות ה-70 - והגיע בשל כך להסדיר את מעמדו - נשלח לכלא • צה"ל: "הסדר מיקל" (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
כלא צבאי. אילוסטרציה (צילום: עמית מגל, ynet)

אחת הכותרות שליוו את חגיגות שנות ה-70 למדינה, היתה זו שפורסמה לפני יותר מחודש, לפיה צה"ל פונה למשתמטים משירות השוהים בחו"ל לחזור לישראל ולהסדיר את מעמדם, במהלך תקופה קצובה בזמן, תוך וויתור על עונש מאסר בגין השתמטותם עד כה.

"צה"ל רואה בצעד זה פתח לשיתוף פעולה למי שנדרש להסדיר מעמדו בצה"ל", אף הסבירו בצבא את ההחלטה המקורית. גורמים בו העריכו באזני כתבים כי רוב הפונים יהיו תלמידי ישיבות חרדים שיצאו לחו"ל ללא אישור וחוששים לחזור ארצה שמא יכלאו.

ההודעה המדוברת התפרסמה תחילה כהדלפה של מסמך פנימי באכ"א (אגף כח אדם), אך כאמור קיבלה את אישורו הרשמי של צה"ל לאחר שהספיק לתפוס תאוצה בוואטספ וברשתות החברתיות.

אלא שכפי שנודע ל"כיכר השבת", לפחות במקרה אחד צה"ל התכחש בפועל לפרסומים המוקדמים: א. ר. ה, בן למשפחה חרדית ששהה בחו"ל כארבע שנים תוך עריקות משירות בצה"ל, ששב לארץ והתייצב בלשכת הגיוס כנדרש, נעצר ונכלא ליום אחד.

"הוא פשוט שמע על ההודעה של הצבא", מתאר ל"כיכר השבת" חברו הקרוב, וכל כך שמח עליה. "א. הבין שזו הזדמנות פז עבורו לסדר סוף סוף את הפלונטר מול הצבא, שבמשך ארבע השנים האחרונות מנע ממנו לדרוך בשטח ישראל".

מסמך אכ"א שהודלף - ואושר בידי צה"ל (צילום מסך)

לדבריו, אחרי שא. נחת בנמל התעופה בן גוריון, הוא מיהר ללשכת הגיוס באזור מגוריו, כשהוא חושב שמרגע זה והלאה הכל יסתדר. "אבל בדיוק הפוך קרה: אחרי הליך הזיהוי, הוא נעצר בידי המשטרה הצבאית, ונשלח לכלא למשך יממה אחת. הוא היה ממש המום וכאוב מזה", מוסיף חברו הטוב.

בימים אלו, לאחר שכבר שוחרר ממעצרו בכלא הצבאי, נמצא א. ר. בתהליכי חיול לצה"ל, בהליך שחבריו מתארים כלא פחות מ"קומבינה ותרמית של הצבא, שפרסם כאילו חנינה למשתמטים, ובפועל לא קיים את הבטחתו".

מדובר צה"ל נמסר ל"כיכר השבת" בתגובה: "הסדר הכניסה לרגל חגיגות ה-70 ללא מעצר מאפשר ביקור חד פעמי בישראל ואינו מנקה את מעמדם המשפטי של משתמטים ללא כל הליך נגדם. אותם משתמטים שנעצרו, הם אלו שלא היה בכוונתם לעזוב את ישראל עד ה-15/5, אלא מטרתם הייתה להסדיר את מעמדם מול צה"ל.

"במסגרת הסדרת מעמדם, כאשר כל מקרה נבחן לגופו, בחלק מהמקרים בהם חלה השתמטות ארוכה מן הרגיל חובה בהליך משפטי שכולל מעצר. הדבר הוסבר להם, וניתנה להם האפשרות לבחור אם להמשיך בהליך או אם לנצל את זכותם לצאת מישראל ללא מעצר במסגרת ההסדר.

"מן הכלל אל הפרט: בעניינו של א.ר.ה. אשר ביצע עבירת השתמטות משך קרוב ל-4 שנים, כאשר תחת חובת גיוסו בחר ללמוד לימודים אקדמאים בחו"ל. לאחרונה ניצל את הסדר הכניסה לישראל שלא לצורך ביקור חד פעמי אלא מתוך מטרה להשתקע בישראל ולהסדיר את מעמדו מול צה"ל. הליך הסדרת מעמדו כלל שהות קצרה במעצר ביום 18/4, אשר לא הוארך בשל הסדר מקל שסוכם מראש עם הפרקליטות הצבאית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר