הדמויות המכריעות

כפופים ל'גדולים': רבני בית שמש שישפיעו על זהות ראה"ע

בסערה הפוליטית בבית שמש שמצפה להכרעת גדולי הדור, ישנו משקל משמעותי לדעתם של רבני הקהילות השונות בעיר • "כיכר השבת" עם שמות הרבנים המקומיים ומידת השפעתם (אקטואליה)

הרב קופשיץ אצל מרן הגר"ח קנייבסקי (באדיבות המצלם)

בימים האחרונים סוערות הרוחות בבית שמש סביב סוגיית הבחירות לראשות העיר, לקראת החלטתה הצפויה של מפלגת 'דגל התורה' בשאלת הצבתו של מועמד ליטאי מול מועמדותו של ראש העיר המכהן משה אבוטבול. כאשר לכולם ברור כי הכרעתם של מרנן שר התורה הגר"ח קניבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין תקבע והציבור יתאחד סביב ההוראה ללא עוררין. "כיכר השבת" יצא לבדוק מה חושבים רבני הקהילות והשכונות בבית שמש הנמנים על הציבור הליטאי.

הרב החשוב בעיר הוא הגאון רבי נתן קופשיץ הנמנה על העדה החרדית, ומכהן כחבר בין הדין של העדה החרדית לצד רבנות בקהילתו בקריה החרדית הוותיקה המונה מאות משפחות. מחד, כתלמיד חכם עצום, וכאמור הוא משמש כדיין וכפוסק מטעם "העדה החרדית", אך הרב קופשיץ עצמו, כבן למשפחה ליטאית ובוגר ישיבת חברון (וגם גיסו של פוסק הדור הגר"נ קרליץ), וכך גם קהילתו הם אברכים בני תורה הנמנים על המיינסטרים הליטאי.

הרב קופשיץ (באדיבות המצלם)

אבוטבול מקורב אליו מאד, ובנו הרב יעקב הוא מידידיו הטובים. הגר"נ קופשיץ הוא מראשי התומכים בו באופן יוצא דופן, אך הוא לא יצביע עבורו בקלפי, כי הוא "אינו משתתף בבחירות", אך פועל לקידום מועמדותו.

לצידו יש עוד ארבעה רבנים בולטים והמשפיעים שהינם צעירים יותר, בהם הגאון רבי טוביה דינקל, הגאון רבי מרדכי גולדשטיין, הגאון רבי שלמה זלמן פרלשטיין והגאון רבי אברהם קורנפלד. לצידם ישנם למעלה מעשרה רבנים חשובים אך צעירים יותר. חלקם בעלי השפעה ומעמד חשוב כדוגמת רמת בית שמש ג' שם גדלה השכונה מאוד.

הגאון הרב מרדכי גולדשטיין רב שכונת משכנות יעקב ברמת בית שמש. הוא בוגר ישיבת מיר בארה"ב, היה שכנו ומקורבו של פוסק הדור הגר"מ פיינשטיין ועם עלייתו לארץ, דבק בפוסק הדור הגרי"ש אלישיב. הוא נחשב מתמיד עצום, שיושב כל שעות היום ולומד, ללא התערבות בעניינים פוליטיים.

בשכונתו מתגוררים קרוב ל-1000 משפחות, שני שליש מהם ליטאים. בתי הכנסת בשכונתו מלאים עד אפס מקום, רובם אברכים בני תורה הנמנים על המיינסטרים הליטאי. "קשה ואסור להתעלם מהשפעתו על ציבור כל כך גדול של משפחות אברכים, וגם הוא, כמו הרב קופשיץ עמו הוא מתואם בכל המהלכים החשובים בעיר", אומר לנו אחד ממקורביו. בקהילתו נמצא גם חבר המועצה הרב ישראל סילברשטיין מדגל התורה ששמו הולך לפניו ונחשב למי שמקושר היטב לחבר המועצה משה מונטג וראש העיר משה אבוטבול.

אחד הרבנים הליטאיים החשובים בעיר שניצב בפוזיציה שונה בעניין ראשות העיר, הוא הגאון הרב משה טוביה דינקל, שנחשב לאישיות תורנית חשובה מאד, שהשפעתו התרחבה לאחרונה גם לקהילות האברכים בשכונות המתחרדות של בית שמש. קהילתו בשכונת "בית ומנוחה" מונה מאות משפחות והוא הגורם הדומיננטי הפועל להצבתו של נציג דגל התורה שמואל גרינברג, כמועמד המפלגה לראשות העיר. הגרמ"ט דינקל מחובר מאד לממסד הפוליטי של דגל התורה, וכמה מאנשי קהילתו מחוברים אף הם להנהגה הרבנית והפוליטית של דגל התורה הארצית.

הרב קורנפלד (באדיבות המצלם)

הגאון הרב אלימלך קורנפלד, רב קהילת הגר"א ברמת בית שמש וחתנו של חבר מועצת גדולי התורה בארה"ב, הגר"א פלדמן, מנהיג קהילה של משפחות אמריקאיות, מודרניות, כולם ליטאים. השפעתו היא הרבה מעבר לגבולות הקהילה שלו. הוא מעורב במיזמי חסד רבים, ביוזמתו תורניות וחינוכיות, ועוסק בעניינים שונים בעיר. למרות שהוא מחובר לנעשה בדגל התורה כתנועה פוליטית, הוא לא עוסק כמעט בפעילות פוליטית מקורביו אומרים "הוא מאוד לא רוצה שיהיה פילוג חרדי אך אין ספק שישמח אם אבוטבול יוותר לדגל התורה".

רב ותיק ומכובד ברבני העיר הוא הגאון רבי שלמה זלמן פרלשטיין, הוא מקורב מאוד גם לחוגי בריסק אבל בסופו של יום מעורב ומעורה מאוד בציבור הליטאי, מקורב אומרים "הרב מאוד לא אוהב לעסוק במפלגות מה שגדולי ישראל יכריעו ויורו זה מה שיעשה"

רבנים חדשים יחסית אך דומננטים הם הגאון הרב מאירוביץ והגאון הרב אלבק שניהם תלמידים של הגר"ג אדלשטיין ושניהם רבני קהילות חשובות ברמת בית שמש ג', השכונה החדשה שאוכלסה בחמש השנים האחרונות. שניהם צעירים, כמו בני קהילתם, אבל גם הם מתייעצים רבות עם הרבנים הוותיקים והמבוגרים מהם, והכל באחדות מופלאה בין כולם.

גורם פוליטי בבית שמש מסביר את הדי.אן.איי הליטאי בבית שמש, "מדובר בציבור ענק של אברכים ליטאים, אבל מאחר והנהגת הרבנים בעיר איננה חלק מהמפלגתיות, נוצר קונפליקט בינם ובין רצונם בהמשך כהונתו של אבוטבול, מול הדרישה, הלכאורה צודקת, של הממסד של דגל התורה למועמד מטעמה".

לדבריו, הרבנים לא מערבים שיקולים פוליטיים בעניין הנהגת העיר. "לא מעניין אותם פוליטיקה או אחידות. הם לעולם לא ישאלו אברך בקהילתם האם הוא אשכנזי או ספרדי, דגל או ש"ס. אם אתה אדם ירא שמיים, רציני, כפוף לרבנים ושולח את ילדיך למוסדות החינוך הליטאיים המיינסטרימיים בעיר – אתה אדם בסדר גמור".

הרב גולדשטיין אצל מרן הגראי"ל שטינמן זצוק"ל (באדיבות המצלם)

"צריך להבין נקודה חשובה, אבוטבול הצליח לגרום בהתנהלות הבינאישית שלו, מול הציבור ומול הרבנים, שהוא ראש העיר של כולם, נגיש לכולם, נענה לכל דרישה של כל רב ורב. לא מעניין אותו האם התושב הפונה או הרב שמבקש את עזרתו, הוא דגל התורה או אגודת ישראל או ש"ס, או אפילו אם הוא מהבית היהודי. הוא נותן לרבנים את כל מה שהם מבקשים לטובת הציבור שלהם".

בסופו של יום אומרים גורמים המקורבים לשני הצדדים המושכים בחוטים בעיר כי כל רבני דגל התורה בעיר, מבטלים דעתם באופן נחרץ לגדולי הדור רנן שר התורה הגר"ח קניבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין. כל עוד ולא פורסמה הוראה הדיבורים הם באויר. כשתפורסם החלטה כולם יתאחדו סביב הוראתם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר