התבטאויות מפתיעות

הרב לזר, המקורב לפוטין: האיום האיראני - הגזמה ישראלית

ההתבטאויות המפתיעות של רבה של רוסיה שגרמו לגינוי מהרבנות הראשית ולברכות מהקרן החדשה לישראל: "ישראל מפריזה באיום האיראני" • "בישראל אין פתיחות לעולים גויים מרוסיה" (חרדים,עולם)

יוני גבאי | כיכר השבת |
הרב לזאר. ארכיון (צילום: מאיר דהן)

ההתבטאויות המפתיעות של הרב לזר: הגאון רבי בערל לזר, רבה הראשי של רוסיה ואחד היהודים המקורבים ביותר לנשיא רוסיה פוטין, משחרר סדרת אמירות מפתיעות בראיון שהעניק בסוף השבוע האחרון ל"מעריב". בין השאר התייחס הרב לזר למאבקי הדת בישראל וטען כי כפייה דתית גורמת לנתק בין חילונים לחרדים. על האיום האיראני אמר כי ישראל מפריזה בעוצמת האיום.

"צריכים למצוא פתרון בתוך המשפחה" אמר הרב החב"די לעיתון, "אני נגד כפייה דתית. דת וכפייה הן שני הפכים. אי אפשר לכפות לשמור שבת. כשאני מגיע לארץ, אני מרגיש שקיים נתק בין חרדים לחילונים". הוא נשאל אם ברוסיה קיימות קהילות רפורמיות והשיב: "בתי הכנסת כאן הם אורתודוקסיים, אך הם פתוחים לכולם – חילונים וחרדים".

נשיא איראן רוחאני. ישראל מגזימה בחשש מהתוכנית הגרעינית של ארצו? (צילום: Amir Levy/Flash90)

"בישראל אין פתיחות לגבי עולים גויים"

הרב לזר התייחס גם לעניינם של 330 אלף העולים הלא יהודים ממדינות חבר העמים שחיים בישראל, והאשים כי "אין רצון לעזור להם". לדבריו: "מבחינה הלכתית, אי אפשר להכיר בהם כיהודים, אבל אני מרגיש שאין פתיחות ואין רצון לעזור להם. צריך לחשוב איך ללכת לקראתם. עיקר הבעיה היא בישראל, לא במוסקבה", אמר הרב לזאר.

"צריכים לנהל דו־שיח", אמר הרב לזר בהתייחסו למתיחות בין חרדים וחילונים. "ישנם שני עולמות - חרדים וחילונים. בכנסים של 'לימוד' רואים את קירוב הלבבות, והלוואי שזה יהיה בכל מקום".

יהודי ברוסיה. "אי אפשר לכפות שמירת שבת" (צילום: שאטרסטוק)

מאידך, גורמים ברבנות הראשית לישראל אמרו היום בהתייחסם לדברי הרב לזר כי "הרב נמצא ברוסיה ואינו מכיר באתגרים הרבים שיש לרבנות הראשית אל מול הרפורמים". לדבריהם: "דבריו על הכפייה הדתית מנוגדים לכל המדיניות החרדית והדתית כאן במדינה, ומנוגדים גם למדיניות החב"דית בנושא. שמירת שבת במרחב הציבורי היא דרישה חרדית עוד מימי קום המדינה וכך גם הבלעדיות של הרבנות על נישואין וגירושין. איש בישראל לא כופה על אדם באופן פרטי, וכשהרב מתנגד לכפייה הדתית הקיימת, הוא למעשה מתנגד לסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה, שגם המנהיגים החילונים משמרים אותו".

"ישראל מפריזה באיום האיראני"

אמירה מפתיעה נוספת של הרב לזר בראיון, נגעה למתיחות הישראלית מול איראן. לפי הרב לזר, ישראל מפריזה בעוצמת האיום האיראני. "המצב מאוד־מאוד בעייתי. ישראל נפלה בין הפטיש לסדן והפכה לקלף מיקוח. בישראל אכן קצת מפריזים בעוצמת האיום האיראני ונותנים לאיראנים יותר מדי כוח. לאיראן יש מטרה אחרת".

מנכ"ל הקרן החדשה דווקא בירך (צילום מסך)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר