יועץ מזכיר המדינה

קולות בארה"ב: "להטיל שוב סנקציות על איראן"

יועצו הבכיר של מזכיר המדינה האמריקאי החדש, מייק פומפאו, אמר כי על העולם לרסם את תכנית הטילים של האיראנים שמסכנת במיוחד את סעודיה ואת ישראל (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מזכיר המדינה החדש בביקורו בסעודיה (צילום: מחלקת המדינה האמריקאית)

בארה"ב קראו אמש (מוצאי שבת) לבעלות הברית של וושינגטון באירופה ובשאר העולם להטיל סנקציות על איראן, כדי לרסן את תוכנית הטילים שלה. יועץ בכיר בוושינגטון אמר שתוכנית הטילים של טהרן מאיימת על השלום והביטחון ברחבי העולם.

היועץ הוא בריאן הוק, יועץ בכיר של מייק פומפאו – מזכיר המדינה החדש של דונלד טראמפ. את הדברים אמר הוק בריאד, במהלך ביקורו של פומפאו במזרח התיכון – יומיים בלבד אחרי שהושבע לתפקיד במקומו של רקס טילרסון.

הוק אמר שאיראן סיפקה למורדים החותים בתימן את הטילים הבליסטיים ששוגרו אתמול לסעודיה. אדם נהרג בהפצצה. "הטילים של איראן מאריכים את המלחמה והסבל במזרח התיכון, מאיימים על הביטחון שלנו והאינטרסים הכלכליים – ומאיימים במיוחד על סעודיה וישראל", הדגיש.

"אנחנו קוראים למדינות ברחבי העולם להטיל סנקציות על כל האנשים והישויות שקשורים לתוכנית הטילים של איראן", אמר הוק לכתבים בריאד, והדגיש שארה"ב מודאגת לא רק מתוכנית הגרעין של איראן אלא גם מתוכנית הטילים הבליסטיים שלה - ולכך "יש חלק גדול בשיחות שלנו עם האירופאים".

כזכור, הנשיא טראמפ הציב לאירופה דד ליין לתיקון הסכם הגרעין עם איראן – 12 במאי – ואיים שאם הוא לא יתוקן ארה"ב עשויה לפרוש ממנו. הוק, אחד האמריקנים שמנהלים עם בעלות הברית באירופה את המגעים על השינויים, אמר שלתוכנית הטילים שאיראן ממשיכה לפתח יהיה מקום מרכזי בשיחות בין פומפאו למנהיגי סעודיה וישראל בביקורו באזור.

פומפאו הגיע אמש לסעודיה. היא התחנה הראשונה שלו בביקור במזרח התיכון, והוא יבקר היום בביקור בזק גם בישראל וירדן. גורם במחלקת המדינה אמר שהביקור של פומפאו, שהושבע רק שלשום לתפקיד בסנאט, נועד גם לשמור על הקשרים הקרובים של ארה"ב עם בעלות הברית שלה במזרח התיכון.

שר החוץ הסעודי, עדל אל-ג'ובייר, קיבל את פניו של פומפאו בריאד. במהלך ביקורו בסעודיה הוא צפוי להיפגש גם עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן, מדמויות המפתח באזור. מחר יגיע פומפאו לישראל, וייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. את הביקור באזור יסיים בעמאן.

לפני ההמראה לריאד השתתף פומפאו בפסגת שרי החוץ של מדינות נאט"ו בבריסל. דוברת משרד החוץ האמריקני התר נוארט אמרה כי מזכיר המדינה ידון במזרח התיכון בנושאים אזוריים ובילטראליים קריטיים.

פומפאו נחשב לידיד גדול של ישראל, ולמתנגד גדול של הסכם הגרעין עם איראן. בתפקידו הקודם, כראש ה-CIA, ביקר בישראל שלוש פעמים בחשאי. הוא קרוב מאוד לראש המוסד הישראלי יוסי כהן.

מזכיר המדינה שהדיח טראמפ, רקס טילרסון, ביקר בישראל רק פעם אחת - יחד עם הנשיא האמריקני במאי 2017. העיסוק שלו ביחסי ישראל וארה"ב היה מינורי. הגעתו של פומפאו לישראל נועדה להעביר שהוא רואה חשיבות גדולה ביחסים עם ישראל מצד אחד, ומצד שני לבחון אם ארה"ב יכולה לסייע בהפגת המתיחות האיזורית על רקע ההתבססות האיראנית בסוריה – שישראל רואה בה חציית קו אדום לנוכח קידום האינטרסים של ארגונים דוגמת חיזבאללה ודומיו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר