תחקיר מטריד • צפו

מקומם: כך סחטו המרכולים אנשים שנתפסו בגניבה

אנשים קשי יום, שנתפסו בגניבת מוצרים, בדרך כלל מוצרי מזון לעצמם או לילדיהם לתינוקות, אולצו תחת איומי עובדים ב'יינות ביתן' ו'ויקטורי' לפצות את הרשת בסכום כספי עצום • צפו בתחקיר ובעדויות המקוממות מהתכנית "חי בלילה" (בארץ)

התחקיר המלא (צילום: מתוך התכנית 'חי בלילה', קשת)

עובדים לשעבר ברשתות המרכולים 'יינות ביתן' ו'ויקטורי', גוללו אמש (שני) התנהלות מקוממת ביותר שאירעה לדבריהם באופן קבוע מצד מנהליהם, שעל פניה נראית פלילית לחלוטין.

לדבריהם, הם נאלצו לסחוט קשי יום שגנבו מעט מוצרים באחת מחנויות הרשת, שישלמו פיצוי אסור ולא פרופורציונלי כדי להינצל מתלונה ופתיחת תיק במשטרה.

להלן חלק מעדויותיהם, בקיצורים מתחייבים: "במסגרת תפקידי אז כקצין ביטחון", מספר שי (שם בדוי), כשפניו תחת הצללה וקולו מעוות, "הייתי צריך לתפוס לקוחות שגונבים, ולחייב אותם לפי מה שאומרים לי ברשת. היו לקוחות שגנבו בסכומים זעומים, והיינו גובים מהם סכומים מטורפים".

"זה היה יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, ברמה של 20 וגם 30 אלף ש"ח. התהליך היה פשוט, נגיד נכנסת לי אישה לחדר, היא הייתה מודה בגניבה של 150 שקלים, היינו גובים ממנה סכומים גבוהים. זה יכול להיות 5,000 וגם 7,000 שקלים. היה לי מקרה של חיילת שגנבה סכום מזערי, 50-60 שקל, היא שילמה 1,500 שקלים מהמשכורת הצבאית שלה. היא פשוט שילמה והיא בכתה ובאמת כאב לי הלב".

חנות של 'יינות ביתן'. אילוסטרציה (צילום: מתוך ידיעות אחרונות)

שי אף מציג מסמך ששמר מתקופת העבודה שלו - קבלה שמשודכת אל דף הצהרת תשלום חוב: "זה מישהי שגנבה בסכום של 150 שקלים, ולאחר חקירה ובידיעה של המנהלים שלנו ובהכתבה שלהם, היא שילמה סכום של מעל 7,000 שקלים".

"איך התהליך הולך? אנחנו זורקים מחיר גבוה מאוד. לצורך הדוגמה זרקנו 200 אלף? מתחילים להתמקח איתו, אחרי שהוא כבר משתגע, מוריד לו ל50 אלף. מושכים, מושכים בסופו של דבר זה מסתכם ב-20 או 30 אלף, זאת השיטה. הבן אדם היה נשבר אחרי שעה, שעה וחצי שהיה יושב אצלי במשרד. הם הודו באילוץ על כמה פעמים נוספות. כדי לא להסתבך, הגנב היה מעדיף לשלם את הסכומים המטורפים האלה, העיקר שלא נפנה למשטרה ושלא יהיה לו תיק פלילי".

מצלמות אבטחה ברשת מרכולים. אילוסטרציה

שי ממשיך ומסביר איך הרשת "מכסה" את עצמה מבחינה משפטית: "הם כתבו הצהרה - 'אני ככה וככה, מודה שגנבתי בתאריך הזה, ואני מוכן לשלם מרצוני החופשי וללא שום לחץ מצד כלשהו', אבל מן הסתם ברור שהיה לחץ".

"אם לא הייתי תופס לקוחות לא הייתי נשאר, כי החלק המשמעותי זה לתפוס לקוחות. בממוצע אתה צריך לתפוס שמונה או תשעה בחודש. אם תפסת יותר אתה יכול לקבל על זה גם בונוס. זה פשע. אני אומר לך עלי, זה פשע. אני לא הרגשתי שלם עם זה. היו מצבים שלא הייתי ישן בלילות, כי היו מקרים באמת קיצוניים שנתנו לי להרגיש ממש רע", מסכם שי.

סוזי, קופאית לשעבר ב'יינות ביתן', מתארת דברים דומים: "זה קרה שאיזשהו בן אדם יצא ולקח (מצרכים) ואז הקב"ט אמר להם שיביאו אותו. הם אמרו תשלם יותר ולא נספר למשטרה, אבל הם לא התקשרו למשטרה בכלל, לא יודעת למה".

גם מעובדים לשעבר ברשת 'ויקטורי' מגיעות עדויות על שימוש באותה השיטה. אבי, קב"ט לשעבר ברשת, מספר: "היינו קובעים סכום שרירותי, מרימים טלפון לקב"ט הראשי והוא היה מחליט איזה סכום לגבות ממנו. הסכומים היו ללא כל פרופורציה לסכום הגניבה עצמו. היינו אומרים - תשמע או שאתה מודה בגניבות קודמות או שאנחנו קוראים למשטרה. כשהם בלחץ הם יודו בכל, הוא גם יודה ברצח קנדי".

חנות של 'ויקטורי'. אילוסטרציה (צילום: ירון ברנר, ynet)

לדבריו,"יש קוד, הוא נקרא 4287, זה קוד קב"ט. לוקחים את הכסף, הולכים לקופה, זה חלק מהתוכנה, זה כסף נטו. זה היה הנוהל בכל סכום שהוא, בן אדם היה גונב פסק זמן, קופסת סיגריות, בקבוק משקה, לא משנה מה - הסכום שהוא היה משלם היה ללא שום פרופורציה לגניבה".

"קב"ט שגובה סכום מסוים מקבל 10% משווי התפיסה. כל גניבה שהיינו תופסים היינו חייבים לפרסם בקבוצה ולקבל הנחיות. תפסנו מישהו, בעל החברה רשם שם 'תעשו לו שיטת העורב', והוא רשם – 'קרע, קרע, קרע'. מה זה אומר? תקרעו אותו. הרגשתי עם זה גרוע מאוד, גרוע מאוד".

יצוין, כי אף שלרשת ויקטורי ישנו נוהל מסודר לטיפול באדם שנתפס בגניבה, לפיו "הלקוח רשאי לסרב להתלוות אל הקב"ט לבירור המקרה ואסור לקב"ט לעכב אותו", המצב בפועל שונה, כפי שמתאר מתן, גם הוא קב"ט לשעבר ברשת: "רוב האנשים מודים מהפחד שתבוא משטרה, יפתחו להם תיק על גניבה. זה הדבר ש'משחק'. אנשים לא מודעים לזכויות שלהם. התביעה, המשפט וגזר הדין באותו רגע, על ידי אותו איש - הקב"ט שתפס אותם".

כידוע, מדובר בדרך כלל באנשים קשי יום השרויים במצוקה כלכלית קשה, שגנבו פריטים למחייתם, בדרך כלל מוצרי מזון לעצמם או לילדיהם לתינוקות. מקרה כזה אירע למ', בת 72, בסופר קטן בדרום לפני מספר חודשים. "אני לקחתי (מהסופר) נקניק, סוכריות ולחם", מספרת מ' המבוישת ברוסית, ומדגישה שעד עכשיו היא מפחדת לדבר מחשש לכך שינקמו בה. "הם אמרו לי שאשלם להם קנס על סך 17 אלף שקלים ושילמתי אותו בשיקים, כי לא היה לי כסף לשלם. רציתי לשלם להם כמה שזה עלה, אבל הם אמרו שכבר אי אפשר וצריך לשלם חוב. אני גרה לבד, מקבלת פנסיה ומשלמת על דירה, בקושי נשאר לי כסף לחיות. הם איימו עליי, רצו לסגור אותי. הם כל כך הבהילו אותי, ירד לי לחץ הדם. ביקשתי שיוותרו לי והם אמרו שאם לא אשלם הם יקראו למשטרה".

פבל, החוקר המשטרתי

פבל בריטבה, חוקר במשטרת ישראל, מוסיף פרטים לגבי מקרה זה: "הגיעה לתחנת משטרת אשדוד אישה כבת 72, הסבירה לי שהיא גנבה נקניק ולחם ואז בעצם נתפסה והוכנסה למקלט של החנות. נעלו עליה את הדלת וביקשו ממנה לפצות את החנות ב-17 אלף שקלים. היא ביקשה אם אפשר להכניס אותה לבית סוהר, כי שם לפחות יהיה לה אוכל, אלה עבירות של סחיטה באיומים".

מרשת יינות ביתן נמסר בתגובה לכתבה כפי שפורסמה ב'חי בלילה': החברה דוחה את האופן בו מוצגת מדיניות הרשת. לצערנו, בשנים האחרונות הולכות וגוברת תופעה בה יחידים/כנופיות גונבים מוצרים באופן שיטתי. מדובר במכת מדינה בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

יינות ביתן פועלת אך ורק על-פי חוק ועל-פי אמות מידה אנושיות. באירוע גניבה אנו מבצעים זיהוי ודאי של הגנב ומזמינים את המשטרה. במידה והלקוח מבקש ביוזמתו להודות בכתב בביצוע העבירה נימנע מהזמנת משטרה והוא ישלם בהתאם להיקף הנזק שנגרם. במקרים רבים נוכח שוטר המשמש עד להסכמה עם הלקוח. במקרים בהם מעורבים חסרי ישע, קטינים, נשים בהיריון ומבוגרים הקב"טים מונחים להשיב את הסחורה שנגנבה ולשחרר את המעורבים לדרכם ללא כל הליך נוסף. ככל שיש קב"ט שסטה מהנהלים הוא יטופל בחומרה. במידה שמערכת חי בלילה מעוניינת לשתף אותנו בפרטי המקרים שהגיעו לידיה אנו נברר אירועים אלה ונפעל בהתאם.

הקב"טים אינם מתוגמלים בגין מספר גבוה של תפיסות ובודאי שלא בהתאם לסכום שמשלם לקוח במידה שנמצא אשם. לצערנו, זיהוי 8 גניבות בחודש מהווה מספר זעיר ורק קצה הקרחון מהיקף הגניבות המתרחש בפועל בכל סניף.

מרשת ויקטורי נמסר בתגובה: רשת ויקטורי פועלת לפי החוק. תופעת הגניבות נאמדת ברשת בכ-25 מיליון ש"ח בשנה והיא עושה כל שלאל ידה כדי למגרה. הטיפול בעניין הינו באחריות קציני הביטחון שפועלים בהתאם לנוהל הכתוב של הרשת. "ויקטורי" אינה כופה על אף אדם להודות בעבירה של ביצע, ולעתים הרשת אף משחררת לקוחות שנתפסו בעת מעשה גניבה ומסתפקת במתן התראה. נוכח שיקול חומרת העבירה מול הפגיעה שיכולה להגרם לאדם עקב הגשת תלונה נגדו, הרמה הממונה היא המחליטה באיזה אופן יטופל כל מקרה. הרשת מגישה תלונות למשטרה במקרים מסוימים, ובמקרים בהם האדם מבקש לשלם את סכום המוצרים שגנב, נמנעים מהגשת התלונה נגדו. לעניין ההתכתבות בוואטסאפ - חבל שבחרתם להיטפל להתנהלות בקבוצת וואטסאפ ולהסיק ממשפט אחד, אומלל ככל שיהיה, כי המדובר הוא בעבירה, שעה שלעוסקים במלאכה קיים נוהל ברור. לעניין ה"בונוסים" - הרשת מעניקה פרמיות לכל עובדיה, גם לקציני הבטחון. ככל שאכן קרה מקרה נקודתי בו פעל קב"ט באופן שאינו הולם את נהלי החברה, הנושא יתוחקר וימוצה עד תום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר