במדורת ל"ג בעומר

הפילוג הליטאי: ילדים צהלו סביב 'בובת המן' עשויה 'הפלס'

מנהג הילדים להציב 'בובת המן' בראש מדורת ל"ג בעומר הפכה בשנים האחרונות לכלי לחיסול חשבונות, כשהצדדים במחלוקת הליטאית "שורפים" האחד את השני בראש המדורה (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

במשך שנים רבות נוהגים בציבור החרדי להבעיר במדורות הל"ג בעומר גם בובה בדמותם של צוררי ישראל לדורותיהם, כך הצטרפה למשל בובת ה"המן" למדורת ל"ג בעומר כחלק בלתי נפרד ממרכיבי המדורות המסורתיות. אלא שבשנים האחרונות השתדרגה בובת ההמן והחלה לשמש כפלטפורמה צעקנית עבור כל מי שרצה להשחיר דמות כל שהיא או לסמן אותה כחלק מצוררי היהודים המסורתיים.

בשנים עברו היה מי שהלביש את הבובה בדמותו של נשיא עיראק סדאם חוסיין או בדמות אחמדינג’אד ששימש כנשיא איראן, אך גם היצרים הפוליטיים והמגדריים בתוך הציבור הישראלי והחרדי סביב המאבקים השונים - מוצאים את ביטויים על בובת ההמן המסורתית. אם זו בובה בדמות חייל אותה ישרפו הקיצונים, או דגל ישראל שיישרף במדורה וכדומה.

אלא שהשנה הפילוג הליטאי שטרם שכח ועבר מהעולם, למרות פטירת המנהיגים משני הצדדים, הוא שתפס את תשומת הלב של מרומי המדורה - הבובה, כשהפעם לא רק הקיצונים הם אלו שמציגים את "שריפת" הצד השני.

בקהילת האברכים שבשכונת נווה יעקב בירושלים עטפו הילדים את הבובה מקרטון עם מודעות ופשקווילים על נושא ״גזירת הגיוס״ כשאת ראש הבובה עוטפת מודעה עם הכיתוב "אסיר עולם התורה".

בהדלקה של תלמוד התורה "נועם התורה" בבני ברק, כתבו על אחת הבובות "אהרון ביאלה אסיר עולם התורה" והשליכו אותה לאש. לאחר מכן לקחו גזיר עיתון מהפלס שהיה כתוב שם את שמו של "מאיר בורדיאנסקי" שהשתחרר בשבוע שעבר מהכלא הצבאי, ושרפו גם אותו באש המדורה, ורקדו כך סביב המדורה.

איש חינוך אמר על כך ל'כיכר השבת', כי כל הצדדים בסיפורים הללו מפסידים, בעיקר ההורים שלבסוף מתחרטים מאוד שלא עשו דבר כדי להפסיק את ההסתה ההדדית אצל ילדים בגילאים רכים כל כך. "זה רק משחית את הנפש, וכלום לא מעבר לכך. דבר חיובי בוודאי שאין בזה", הוא מסכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר