9 בערב שעון ישראל

דריכות בירושלים לקראת הודעתו של הנשיא דונלד טראמפ

הנשיא האמריקני הודיע כי בשעה 9 לפי שעון ישראל יודיע על החלטתו הסופית בנוגע להסכם הגרעין עם איראן. ההודעה תגיע ארבעה ימים לפני המועד עליו הכריז מראש בפני האירופאים (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
טראמפ בביקורו בישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מתיחות בירושלים לקראת הכרזתו הערב (שלישי), של הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ בנוגע להחלטתו על הסכם הגרעין. בישראל מקווים כי הלחץ עבד וכי טראמפ יודיע על פרישה מההסכם עם איראן. אמש צייץ טראמפ בטוויטר: "אני אודיע על החלטתי לגבי ההסכם עם איראן מחר בבית הלבן ב-14:00" (תשע שעון ישראל).

טראמפ הקדים את ההחלטה בארבעה ימים לפני תאריך היעד שהציב לאירופאים לתקן את ההסכם, ככל הנראה מתוך הבנה שהאירופאים לא באמת רוצים לשנות את ההסכם אותו הוא מכנה כל הזמן "הגרוע ביותר שנחתם אי פעם".

עם חשיפת ארכיון הגרעין האיראני, במבצע דרמטי של המוסד בתוך איראן, אמר ראש הממשלה במסר שכוון לוושינגטון כי "100 אלף מסמכים וקבצים סודיים מוכיחים שאיראן שיקרה כשטענה שאין לה תוכנית לפיתוח נשק גרעיני. ישראל השיגה חצי טון חומר מודיעיני המוכיח את זה. איראן שיקרה גם אחרי החתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות. זה היה הסכם נוראי. בעוד כמה ימים טראמפ יחליט מה לעשות לגביו. אני בטוח שהוא יעשה את הדבר הנכון לארה"ב, לישראל ולשלום בעולם".

באירופה הגיבו בספקנות למסר מישראל, אף שנתניהו הזמין משלחות מאירופה לעיין בארכיון הגרעין בעצמם. צרפת טענה כי שהמידע שהציגה ישראל "עשוי לשמש בסיס לפיקוח ארוך טווח על הפעילות הגרעינית של טהרן", ועם זאת הוסיפה כי "המידע שסופק על ידי ישראל על תוכנית הגרעין של איראן מאשר בחלקו את מה שהאירופים ידעו ב-2002. המידע מדגיש את החשיבות בשמירה על הסכם הגרעין".

טראמפ לעומת זאת אמר מיד לאחר הנאום כי החשיפה "מראה שצדקתי ב-100%", ועם זאת לא פסל שיתקיים מו"מ על הסכם חדש.

בריטניה, צרפת וגרמניה נותרו מחויבות להסכם. השבוע הגיע שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון לוושינגטון, ואמר כי למרות חולשותיו של ההסכם צריך לשמור עליו. בחודש שעבר הגיע נשיא צרפת עמנואל מקרון לוושינגטון, וניסה גם הוא לשכנע את טראמפ להישאר בהסכם הבעייתי.

ההסכם מספק לאיראן הקלה בסנקציות הכלכליות, בתמורה להגבלת היכולת שלה להעשיר אורניום - כדי שיובטח שהיא לא תפתח נשק גרעיני. לאחר איומים רבים כי יפרשו לחלוטין מההסכם אם ארה"ב תפרוש, אמר נשיא איראן חסן רוחאני אתמול, כי ארצו עשויה להישאר בהסכם גם אם ארה"ב תצא ממנו, אך אמר שטהרן תתנגד בתוקף ללחץ האמריקני להגביל את השפעתה במזרח התיכון. לדבריו, פרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין תהיה "טעות אסטרטגית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר