האיראנים מגיבים

מנהיגה הרוחני של איראן: "טראמפ שיקר"

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אמר בתגובה לנאום הפרישה של הנשיא האמריקני מהסכם הגרעין כי טראמפ שיקר בדבריו עשרה פעמים וכי נאומו היה "טיפשי ושטוח" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילומים: oly Defence Values, Archives and Publications / גנו 1.2, שאטרסטוק)

האיראנים הזועמים אל טראמפ ממשיכים בעלבונות ואיומים: המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר בתגובה להודעת נשיא ארצות הברית על פרישה אמריקנית מהסכם הגרעין, כי "טראמפ שיקר בנאומו יותר מ-10 פעמים". חמינאי הוסיף כי הנאום היה "טיפשי ושטחי" ושטראמפ עשה טעות כשהחליט לפרוש מההסכם.

גם מפקד משמרות המהפכה באיראן, מוחמד עלי ג'עפרי, הגיב הבוקר (רביעי) להחלטה ואמר כי "נחרץ גורלו של הסכם הגרעין". לדבריו, "עלינו לפעול כעת להרחבת היכולות הצבאיות".

על פי דיווח של סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", ג'עפרי הוסיף כי "וושינגטון שמה לה למטרה את פרויקט הטילים שלנו, אנו מברכים על פרישת ארצות הברית מההסכם. הסכם הגרעין איבד את התוקף שלו".

למרות שמנהיגי שלוש המעצמות הודיעו כבר אמש, זמן קצר לאחר הפרישה האמריקנית מהסכם הגרעין, כי הם מצטערים על החלטתו של הנשיא טראמפ - הבהיר ג'עפרי כי "האירופאים קשורים לארה"ב ולא יכולים לקבל החלטות באופן עצמאי".

יו"ר ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט האיראני, עלאדין ברוג'רדי, איים כי בתגובה להחלטת טראמפ - איראן נערכת להשקיע עוד בתוכנית הטילים הבליסטיים. "ההחלטה האמריקנית לא תשנה כלל את תוכנית הטילים".

מוקדם יותר, עם תחילת דיוני הפרלמנט בטהרן, שרפו חברי פרלמנט איראניים את דגל ארה"ב והעתקים של מסמך הסכם הגרעין. על פי הדיווחים, תוך כדי המעשה הם צעקו "מוות לאמריקה". יו"ר הפרלמנט האיראני עלי לאריג'אני תקף אישית את נשיא ארה"ב ואמר כי "טראמפ לא כשיר נפשית להתמודד עם נושאים כאלו, הוא לא מתאים לתפקידו".

בנאום ששודר בטלוויזיה האיראנית עם פתיחת יום הדיונים בפרלמנט, אמר לאריג'אני כי "טראמפ מבין רק שפה של כוח". הוא כינה את הפרישה מהסכם הגרעין "הצגה דיפלומטית" ואמר כי המהלך מהווה איום לשלום ולביטחון העולמי. "לאיראן אין עוד שום מחויבות לכבד את התחייבויותיה בהסכם. הפרישה תביא לבידודה של ארה"ב", הוסיף.

אתמול כבר האשים רוחאני כי "זו לא הפעם הראשונה שטראמפ מפר החלטות בינלאומיות. ארצות הברית מעולם לא קיימה את התחייבויותיה בהסכם". בשונה מדברי ג'עפרי ולאריג'אני, בנאום משודר אמש הצהיר רוחאני כי הוא הורה לשר החוץ זריף לדון עם המדינות שנותרו בהסכם בהקדם כדי לשמור על ההסכם. רוחאני הבהיר כי העסקה עדיין תקפה והוסיף: "טהרן תישאר בהסכם בלי וושינגטון".

"אם השיחות ייכשלו", איים הנשיא האיראני, "הרפובליקה האיסלאמית תמשיך להעשיר אורניום בשבועות הקרובים - הרבה יותר מבעבר". הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי הפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין היא "החלטה לא חוקית, לא לגיטימית, וחותרת נגד ההסכמים הבינלאומיים".

לעומתם, בעולם הערבי דווקא מרוצים. מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל-רייט, אמר הבוקר במסגרת ביקור בתוניסיה כי "יש צורך לבחון מחדש את הסכם תוכנית הפעולה שעליו חתמו המעצמות עם איראן, שמטרתו מעקב אחר פעילות הגרעין שלה". את הדברים אמר אבו אל-רייט בהצהרות לעיתונאים והוסיף: "התחום הגרעיני אינו הגורם היחיד שיש לבחון מול איראן, משום שהיא נוהגת במדיניות שגורמת לחוסר יציבות באזור. העמדה ערבית מתנגדת בחריפות לדרכי הפעולה של איראן במרחב הערבי, ויש רצון להביא לשינוי שלהן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר