מיליארדי דולרים

הסכם הגרעין: הצד שבאמת מפריע לאיראן

עסקאות ענק שנחתמו בין איראן לחברות באירופה ובארה"ב הן הדבר שבאמת מטריד את האיראנים אפילו יותר מתכנית הגרעין שלהם. חברות רבות חוששות לגורלן (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
רוחאני מבין שהוא בצרות (צילום: שאטרסטוק)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע אמש (שלישי) שארה"ב פורשת מהסכם הגרעין שנחתם עם איראן ומחדשת את הסנקציות נגדה "באופן החמור ביותר". המשמעות הראשונה היא הכלכלה האיראנית שצפויה לספוג מכה אדירה מההחלטה וכמה עסקאות ענק במיליארדי דולרים נמצאות בסיכון.

נשיא איראן חסן רוחאני, ניסה אתמול לשדר "עסקים כרגיל" כשהוא מצהיר כי איראן מתכוונת לדבוק בהסכם גם אם ארה"ב תפרוש, בעוד בכירים כמו יו"ר הפרלמנט האיראני ומפקד משמרות המהפכה שחררו הבוקר הצהרות תקיפות בדבר "סופו של ההסכם". אולם כאמור, באיראן חוששים דווקא לגורל עסקאות הענק שנחתמו בזכות ההסכם, ומבינים שלסנקציות החדשות יהיו השלכות כואבות עבורה ועבור החברות שלא יוכלו לסחור עימה. "

העיתון הממשלתי הרשמי "איראן" דיווח היום (רביעי) כי ברפובליקה האיסלאמית חוששים שבעקבות הפרישה מההסכם וחידוש הסנקציות, החוזים שנחתמו בין איראן לבין יצרניות המטוסים "איירבוס" ו"בואינג" יבוטלו. בזכות הסכם הגרעין יכלה איראן לחתום עם "איירבוס" על הסכם לרכישת 100 מטוסים בסכום של 19 מיליארד דולר, ועל הסכם עם "בואינג" לרכישת 110 מטוסים בסך 19.6 מיליארד דולר.

צי מטוסי הנוסעים של איראן הוא מאוד מיושן, ועבור חברות התעופה האיראניות רכישות אלה הן בגדר חמצן לנשימה. חלק קטן מאוד מהמטוסים כבר סופקו, אך רובה המכריע של העסקה טרם יצא לפועל ועכשיו נמצאת בסכנה.

חברות אירופאיות רבות, בהן "איירבוס", "סימנס" ו-PSA, עשויות להיפגע בעקבות החלטת טראמפ. לדברי החברות, הן עוקבות מקרוב אחר ההתפתחויות. "כמו שחקנים כלכליים אחרים, אנו עוקבים אחר האירועים וכן אחר עמדתו הרשמית של האיחוד האירופי", אמר דובר תאגיד PSA שבו חברה גם יצרנית הרכב הצרפתית פיג'ו שחתמה על עסקת ענק עם איראן מה שלפי הטענות משפיע על הדעה הצרפתית על ההסכם. "אנו בוחנים את משמעויות ההחלטה" הוסיף סמנכ"ל הכספים של "סימנס" ראלף תומאס.

בנאומו, הבהיר אמש טראמפ: "תוך כמה רגעים אני אחתום על צו נשיאותי שיתחיל את חידוש הסנקציות הגרעיניות של ארה"ב נגד המשטר האיראני. אנחנו נכונן אותן ברמה הגבוהה ביותר של הסנקציות הכלכליות, כל מדינה שעוזרת לאיראן בחיפוש אחר נשק גרעיני עלולה להיענש גם היא בסנקציות חריפות של ארה"ב".

הדובר של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי התייחס לדברים היום בצהריים, ואמר כי "בריטניה בוחנת את המידע על ההשפעות של הסנקציות החדשות". לדבריו, "עוד מוקדם מדיי לקבוע, אבל אין ספק שזה נושא שעוד נדון עליו עם עמיתינו באירופה".

הסנקציות שעשויות לחזור יכללו, בין היתר, הטלת הגבלים על סחר וביצוע עסקאות עם הבנק המרכזי של איראן, הגבלת מדינות ובנקים מלעבוד עם בנקים איראניים ו/או להעביר כספים דרכם, ואיסור לנהל קשרי סחר ו/או ביטוח עם חברת הנפט האיראנית או מי מטעמם.

עוד עשויים לחול הגבלות על גופים שעובדים עם חבורת לייצור אנרגיה באיראן, נמלים ואוניות מסחר, איסור לקנות או למכור לאיראן גז טבעי, איסור לקנות או למכור לאיראן רשימה ארוכה של סוגי מתכות שונים, בין היתר גרפיט, ואיסור על יצירת קשרי מסחרי עם חברות לתעופה אזרחית.

הוראתו של טראמפ חוסמת חוזים חדשים ונותנת ארכה של 180-90 יום לחברות בעלות מחויבויות עסקיות קיימות כלפי איראן. אך עד אוגוסט או נובמבר, יהיה עליהן לעמוד במערך סנקציות נרחב שמטרותיו הן הבנק המרכזי והמגזר הפיננסי האיראניים, תעשיית הנפט, הספנות, ונקודות לחץ כלכליות נוספות של הרפובליקה האיסלאמית.

בתוך כך, האיחוד אירופי הודיע היום כי הוא דבק בהסכם הגרעין שנחתם בין איראן לבין המעצמות, למרות החלטת ארה"ב לפרוש ממנו. בהודעה משותפת של 28 ממשלות אירופאיות נכתב כי "האיחוד יוודא כי לא יוטלו שום סנקציות על טהרן מצידה של אירופה".

"כל עוד איראן ממשיכה ליישם את התחייבויותיה בנוגע לפעילותה הגרעינית, אירופה תישאר מחויבת למימוש מלא של ההסכם", נכתב בהודעה. "הסרת הסנקציות היא חלק חיוני מההסכם, והאיחוד האירופי מחויב לוודא שמצב זה יימשך". שר הכלכלה הצרפתי, ברונו לה מאייר, צוטט ברשת "אל-ג'זירה" אומר ש"לא מקובל שארה"ב תהיה 'משטרת הכלכלה' בעולם".

עם זאת, העונשים המחודשים נגד איראן אינם מיידיים, אלא ייכנסו לתוקף במהלכם של ששת החודשים הקרובים - מה שנותן זמן לשאת ולתת על הסכם חדש שיחליף או ישלים את ההסכם שנחתם בזמן כהונת הנשיא הקודם ברק אובמה. במידה ואכן הוא לא יוחלף יצטרכו החברות לעשות חישוב מחדש האם העסקאות וההסתבכות עם האמריקאים אכן שווה להן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר