לאחר הודעת הפרישה

האמריקאים מפעילים לחץ כבד על האיראנים לחזור לדיונים

הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ, מפעיל לחץ כבד על טהרן לחזור לשולחן הדיונים באמצעות פנייה לבנות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון בדרישה להגביר מאמצים במאבק נגד האיראנים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

יריביו של טראמפ נוטים לזלזל בו וביכולותיו, לאחר שטענו כי לא יבטל את הסכם הגרעין והתבדו טענו כי ביטול ההסכם אינו מספיק כדי להפעיל לחץ על איראן אך מתברר כי הנשיא לא עצר בפרישה מההסכם אלא הוא מפעיל לחץ כבד בזירות שונות כדי להקשות על האיראנים

לפי דיווח הבוקר (שישי) בעיתון ה"ניו יורק טיימס" הנשיא טראמפ שיגר בשבועות האחרונים שני מכתבים לבנות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון בדרישה שיסייעו יותר במאבק נגד איראן בעיקר מבחינה כספית. טראמפ התלונן כבר לא פעם כי ארה"ב השקיעה 7 טריליון דולר במזרח התיכון מאז פיגועי 11 בספטמבר בשנת 2001.

העיתון שוחח עם גורם המעורה בנושא שסיפר כי לפני כמה שבועות נשלח המכתב הראשון מהבית הלבן למנהיגים בסעודיה, מצרים, איחוד האמירויות ובחריין ובו כתב טראמפ כי על כל המדינות לעבוד יחד כדי לחזק את הברית נגד איראן. בנוסף, טראמפ קרא לפתור את המחלוקות מול קטאר שנודתה בשנים האחרונות על ידי שאר מדינות המפרץ בטענה כי היא חותרת תחת ממשלותיהן.

לאחר שהתקבלה תגובה ממדינות ערב שאליהן נשלח המכתב, טראמפ שיגר לפני שבוע מכתב נוסף ובו חיזק את עמדתו. עדיין לא ברור איזו תשובה קיבל הנשיא האמריקני מהמנהיגים הערבים ואילו צעדים טראמפ מציע לנקוט. בעיתון האמריקני ציינו כי טראמפ הציע לשלוח צוות כדי לפתור את המשבר במפרץ מול קטאר, אך המנהיגים הערבים התנגדו לרעיון.

קיומו של המכתב הראשון ששלח טראמפ נחשף בפומבי דווקא על-ידי המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, יממה לאחר שטראמפ הודיע על פרישה מהסכם הגרעין, כתב חמינאי: "לפני כמה ימים שלח טראמפ מכתב למנהיגי מדינות המפרץ. הוא כתב שם שהוא השקיע 7 טריליון דולר ועליהם לתת תמורה. ארה"ב רוצה להפוך אותנו לעבדים שלה".

חמינאי לא ציין כיצד השיג עותק של המכתב ובבית הלבן, כמו גם במחלקת המדינה האמריקנית, סירבו להגיב על תוכנו. גורם בממשל טראמפ אמר במקביל ל"וושינגטון פוסט" כי המכתב הראשון נשלח לפני כשבועיים.

אבל לא רק במפרץ משקיע טראמפ את מרצו ומשפיע באופן מדהים על העולם כולו. מזכיר המדינה החדש מייק פומפאו נכנס לתפקיד בסערה כשהוא עורך סדרת ביקורים במדינות שונות ביניהן גם בישראל.

בערב ההודעה על הפרישה מהסכם הגרעין, המריא פומפאו לצפון קוריאה ונפגש עם הרודן קים ג'ונג און. הוא שב עם שלושת האמריקנים שהיו מוחזקים בידי צפון קוריאה ואתמול גם יצאה הבשורה על המועד והמיקום שבו ייפגשו נשיא ארה"ב והרודן הצפון קוריאני לפסגה היסטורית – 12 ביוני בסינגפור.

פומפאו והרודן הצפון קוריאני צילום: הבית הלבן

אלא שפומפאו לא עוסק רק בצפון קוריאה. גורמים אמריקנים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי בימים הקרובים יחל מזכיר המדינה הטרי בשיחות קדחתניות עם האירופים כדי שישכנעו את איראן להחזיר אותה לשולחן המשא ומתן – גם לגבי תוכנית הגרעין וגם לגבי תוכנית הטילים הבליסטיים שמטרידה רבות את ישראל וארה"ב.

גורם בכיר במחלקת המדינה אמר ל-AP כי כבר החלו שיחות דיפלומטיות עם בריטניה, צרפת, גרמניה ואף עם יפן, עיראק וישראל מאז ההחלטה על הפרישה מהסכם הגרעין. "זה יהיה מאמץ בינלאומי כדי להכריח את איראן לשוב לשולחן הדיונים", אמר הגורם הבכיר. "זהו רק שלב ראשון וצריך לבחון כיצד מפעילים לחץ גדול יותר על איראן ולפעול נגדה".

האירופאים שיפסידו סכומי עתק לו יוטלו הסנקציות על איראן ייאלצו להכריח את האיראנים לשוב לשולחן הדיונים כשהפעם טראמפ מבטיח לפקח על הדברים ולמנוע את תכנית הטילים האיראנים כמו גם את יכולת העשרת האורניום שנותרה למדינה הקיצונית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר