המאמר המסכל של 'הפלס'

מאחורי הקלעים: יוזמת השלום המפתיעה בין 'דגל' ו'הפלג'

גורמים המזוהים עם 'דגל התורה' נועדו עם חבר מועצת 'הפלג' הגרב"ש דויטש בניסיון להגיע להבנה מסוימת בין הצדדים, וב'הפלס' מיהרו לפרסם מאמר שבולם את הניסיונות ומסכל את היוזמה (חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הגרב"ש דויטש (באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: חדי עין שקראו את עיתון 'הפלס' ביום שישי האחרון יכלו לשים לב לרמזים ברורים נגד אפשרות של שיתופי פעולה עתידיים בין מפלגת 'בני תורה' לבין מפלגות חרדיות אחרות ובראשם 'דגל התורה'.

למרות שנראה כי מדובר ברעיון הזוי ומופרך, זאת על רקע הפערים העצומים בין הצדדים, אולם מתברר כי מתחת לפני השטח יש כאלו המנסים לקדם את היוזמה מרחיקת הלכת.

כפי שפורסם ביום שישי ב'כיכר השבת', מטרת הפרסום הייתה למנוע דיבורים על שלום ליטאי אפשרי בין התנועות החלוקות מאז פרישת 'הפלג הירושלמי' מתנועת 'דגל התורה' הוותיקה.

ל'כיכר השבת' נודע כי בימים האחרונים התקיימה פגישה בין חבר מועצת גדולי התורה של תנועת 'בני תורה' הגאון רבי ברוך שמואל דויטש לבין גורמים המזוהים באופן בלתי רשמי עם 'דגל התורה' על מנת לנסות לפשר ולהגיע להבנות בין הצדדים היריבים בפילוג הליטאי.

לא ברור האם השיחות התקיימו במטרה לנסות ולהנמיך את גובה הלהבות בין המפלגות הליטאיות שנמצאות במחלוקת קשה, אידיאולוגית, ציבורית ופוליטית מזה מספר שנים או שאולי דובר אף על שיתוף פעולה מלא או חלקי בריצה משותפת או הסכמים הדדיים בחלק מהמקומות.

על פי גורמים שהיו מעורבים בסוד המגעים, הגרב"ש דויטש נחשב לגורם מתון יחסית בדעותיו והשקפותיו ובעבר לפני כשנתיים אף הגיע לביקור במעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי כך שלדבריהם ניתן להידבר עימו ולהגיע להבנות כאלו או אחרות.

לדברי אותם גורמים, ישנם כיום רבים בציבור הליטאי בארץ ובעולם שנקעה נפשם מהפילוג ומהמחלוקת ולטענתם יש לנסות להסדיר את העניינים במטרה להגיע ולו להפסקת אש.

"גם אם לא נצליח להחזיר את הגלגל לאחור עדיין אפשר להישאר בדעות שונות ולחלוק בצורה מכובדת", אומרים הגורמים.

במקביל, אחרים טוענים כי אין לכך כל סיכוי שכן הפערים ההשקפתיים עצומים ומדובר בשתי מחנות ושתי גישות הפוכות לגמרי.

בעיתון 'הפלס' נרשמה כאמור ביקורת מרומזת ליודעי חן כאשר הכוונה הינה להבהיר שאין לדיבורים על משא ומתן או שיתוף פעולה עם מפלגות חרדיות אחרות ודאי לא עם דגל התורה כל בסיס והיתכנות.

אחד מעסקני 'הפלג' אף אמר ל'כיכר השבת' ביום שישי כי "אנחנו הולכים בדרכנו. לא נסכים להתגמש בעניינים עקרוניים כשם שלא נתפתה למהלכים של התפייסות רגעית ומזויפת לצורך הבחירות בלבד".

ל'כיכר השבת' נודע כי הגאון רבי צבי פרידמן מתנגד אף הוא לכל מהלך שכזה ולכן ההערכה שהיוזמה לא תתרומם.

במקביל, גם ב'דגל התורה' צפויים גורמים המזוהים עם המהפך במפלגה ובעיתון 'יתד נאמן' להתנגד בחריפות לכל שיתוף פעולה או הידברות מסוג זה שכן מבחינתם כל הכרה ב'פלג' אסורה ומסוכנת ליהדות החרדית.

גורם ב'דגל התורה' הגיב בשיחה עם 'כיכר השבת' על היוזמה ואמר כי "אנחנו לא מכירים פנייה כזו, רק גדולי ישראל הם המוסמכים בנושא". לטענתו, "הפרסום נעשה במטרה של חיסול חשבונות בתוך 'הפלג' בין אנשי הגרב"ש דויטש לאנשי הגר"צ פרידמן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר