הפסגה בין ארה"ב לצפון קוריאה בסכנה?

הצפון קוריאנים מאיימים לבטל את הפסגה המתוכננת בין טראמפ לקים ג'ונג און. הסיבה: תמרון צבאי משותף בין ארה"ב לבין דרום קוריאה. הצפון קוריאנים השהו את השיחות עם הדרום (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מנהיגי קוריאה ברגעים אופטימיים יותר (צילום מסך)

השמחה הייתה מוקדמת מידי? על רקע האיומים בביטול פגישת הפסגה בין שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, אמר הלילה (רביעי) סגן שר החוץ הצפון קוריאני, קים קיי גוואן, כי לארצו "אין כל עניין בפסגה עם ארה"ב אם היא מבוססת על דרישות חד-צדדיות לוויתור על נשק גרעיני". הוא הוסיף כי במקרה כזה, גורל הפסגה "יהיה ברור", וכי "הנשיא טראמפ יישאר נשיא כושל אם יחזור על הטעויות של קודמיו בתפקיד".

צפון קוריאה החלה אמש לאיים בביטול פגישת הפסגה שאמורה להיערך בסינגפור ב-12 ביוני. הסיבה לאיום: תרגיל משותף שצבאות ארה"ב ודרום קוריאה מתכוונים לערוך.

סוכנות הידיעות הרשמית של צפון קוריאה מסרה מוקדם יותר כי היא משהה את השיחות שהיו אמורים בכירים מצפון קוריאה ומדרום קוריאה לערוך זה עם זה היום. בהודעה שנמסרה בסוכנות הצפון-קוריאנית כינתה פיונגיאנג את התרגיל הצבאי "פרובוקציה".

בהודעתה טענה צפון קוריאה כי לא הייתה לה ברירה אלא לבטל את השיחות היום, משום שהתרגיל הצבאי מנוגד למגמת ההתחממות ביחסים בין הצפון לדרום. בפגישות האלה אמורים היו הצדדים לדון בדרכים ליישם את ההצהרה שפרסמו מנהיגי צפון קוריאה ודרום קוריאה בתום פגישתם בסוף החודש שעבר, בכלל זה ההבטחות להכריז רשמית על סיום מלחמת קוריאה ולחתור ל"פירוז מוחלט מנשק".

דרום קוריאה מסרה כי החלטתה של צפון קוריאה לבטל את השיחות היא "מצערת ולא תואמת את ההכרזה ההיסטורית של מנהיגי המדינות בחודש שעבר".

כזכור, לאחר תקופת מתיחות בה שני המנהיגים תקפו ולעגו האחד לשני בטוויטר, אותתה לפתע פיונגיאנג כי היא נכונה לנהל מגעים עם ארה"ב ואף לסגת מתכנית הגרעין שלה. היא אף הודיע שבסוף החודש תהרוס את אתר הניסויים הגרעיניים פונג-רי, וצילומי לוויין מרמזים שהיא כבר החלה לעשות זאת.

בשבוע שעבר ביקר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפיאו בבירת צפון קוריאה. גם בחודש שעבר ביקר שם, ואז נפגש עם קים ג'ונג און במסגרת המאמצים לתאם פגישה בין השליט הצפון קוריאני לטראמפ. כאמור, הפגישה הזו צפויה להיערך בחודש הבא.

ב-27 באפריל נפגש קים ג'ונג און עם נשיא דרום קוריאה מון ג'אה-אין והשניים לחצו ידיים בסימן השלום הגדול ביותר שידע חצי האי הקוריאני זה שנים רבות. הם הצטלמו מחויכים והודיעו כי ימשיכו בתהליך הפיוס בין שתי המדינות. כעת, לדבריה של דרום קוריאה, מרחף סימן שאלה מעל המשך התהליך בשל התרגיל הצבאי המשותף שכמובן נקבע לפני חודשים רבים במסגרת שיתוף הפעולה הארוך בין דרום קוריאה לבין האמריקאים.

סביר להניח שהאמריקאים אינם מתכוונים לוותר על תרגילים צבאיים עם דרום קוריאה גם מבלי קשר למתיחות עם צפון קוריאה כך שמדובר בדרישה שככל הנראה לא תענה. ייתכן שהצפון קוריאנים מחפשים תירוץ כדי לסגת מהפסגה המתוכננת או כדי להגדיל את "סל ההטבות" שתדרוש במסגרת חימום היחסים ואולי הסרת הסנקציות הכלכליות שחונקות את כלכלתה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר