נלחמים על החיים

המאבק החב"די בהתמכרויות למשככי כאב

בכירים מעולם הרפואה, רשויות החוק ועזרה קהילתית התגייסו למאבק במשבר החמור שמכה גם בקהילה החב"דית בניו יורק. קראון הייטס נחושה ומלוכדת כנגד המגיפה החדשה (חרדים)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אחרי שנה וחצי בבית הלבן, העולם כבר מבין שכאשר הנשיא דונלד טראמפ יוצא למאבק בנושא מסוים הוא מוביל אותו בכל הכוח עד לניצחון או לפתרון. החודש האחרון מיקד את תשומת הלב בהעברת השגרירות של ארצות הברית בישראל מתל אביב לעיר הבירה ירושלים, והפרישה של ארה"ב מ'הסכם הגרעין' המסוכן עם איראן עליו חתום קודמו בתפקיד. נושא מרכזי באג'נדה הנשיאותית היא מאבק במגיפה שמפילה חללים בכל רחבי ארצות הברית - מגיפת ההתמכרות למשככי כאבים המורכבים מסמי מרפא 'אופיואידים', ומובילה אנשים רבים מידי, בכל הגילאים ומכל הרקעים האתניים, למוות מיותר.

הנתונים המדאיגים של עלייה בשיעורי התמותה כתוצאה מנטילה מופרזת של משככי כאבים שנראים תמימים למראה, הביאה את העסקנים החב"דיים בשכונת קראון הייטס להכרה שחובה לצאת למלחמה ללא פשרות בנושא. גם המקרים הטראגיים שאירוע לאחרונה, בה איבדו צעירים את חייהם כתוצאה ממקרים שכאלו, הובילה להבנה שחובה להתמודד עם הנושא בכל הכלים האפשריים.

המוסד הוותיק NCFJE מיסודו של הרה"ח ר' יעקב יהודה העכט ע"ה, הקים בזמנו מחלקה מיוחדת למאבק בהתמכרויות שונות בכל התחומים. בראש המחלקה עמד שנים רבות ר' מיכאל ברמן ע"ה שהלך לעולמו בחודש כסלו האחרון. כיום, בנו ר' יעקב ברמן, עסקן צעיר ונמרץ בשכונת קראון הייטס, ממשיך את דרכו ומורשתו במסגרת המוסד הוותיק והמכובד שזכה לברכות רבות של הרבי מחב"ד, כולל הכוונה והדרכה, בהנהגתו של הרב שייע העכט.

בחודשים האחרונים, התקיימו מספר אירועים פנימיים לקהילה החב"דית אליהם נהרו מאות רבות של הורים ומחנכים, אך הפעם הוחלט לקיים אירוע פומבי שיהיה פתוח למגוון הקהלים השונים המרכיבים את קראון הייטס, ושמתמודדים בעצם עם אותה הבעיה, בה נערים ומבוגרים נחשפים לחומרים הללו עד לאשפוז במקרה הטוב או מוות במקרה הגרוע.

ביום רביעי בערב, אור לג' סיון, הגיעו כמה מאות תושבים להאזין לשורה של מומחים שהסבירו את התופעה, את הגורמים לה, ואת הדרכים השונות להתמודדות מפי דוברים מהשורה הראשונה של עולם הרפואה והרפואה המונעת, רשויות החוק והמשפט, ייעוץ ומרכזי גמילה וטיפול. הדברים היו מיועדים לכולם - ליחידים, למשפחות, לקהילות, בעצם לכל מי שגר וחי בארה"ב ומודע לסטטיסטיקה הנוראה בה מאבדים מידי 7 שעות! עוד מישהו או מישהי שנכונו להם חיים טובים יותר, כתוצאה מנטילת תרופה מיותרת או מנת יתר של החומרים הללו.

הדוברת הראשונה פתחה בנתונים המלמדים כי בעיר ניו יורק, שיעורי התמותה ממגיפת ההתמכרות גדולים יותר משיעורי התמותה כתוצאה מרצח, התאבדות, או תאונות דרכים גם יחד! שמונים אחוז ממקרי המוות בניו יורק, מאובחנים כתוצאה משימוש יתר בחומרים מסוכנים, שחלקם הגיעו לידי האנשים מארון התרופות של אמא או סבתא, או מרשם רופא שבסך הכל האזין לתלונת הכאב ונתן מרשם לבית מרקחת. גם נערים או מתבגרים מבתים טובים, שלא מועדים להתדרדר למחוזות של שימוש בסמים מסוכנים ח"ו, מתפתים בגלל סביבה חברתית או גורמים אחרים, לקחת משהו שנראה ככדור תרופתי תמים למראה.

במהלך הערב, הוצגו נתונים מעוררי דאגה של ממש: בשנת 2015, יותר מ-33 אלף אמריקאים מתו כתוצאה משימוש במשככי כאבים רבי עוצמה. פי ארבעה מאשר בשנת 1999. לראשונה מאז שנות השישים, חלה ירידה רצופה של שנתיים בתוחלת החיים של כלל הציבור בארצות הברית. בשנת 2017 הוערך הנזק הכלכלי כתוצאה ממצב החירום בבריאות הציבור במונחים של אובדן חיים, אובדן פריון עבודה, הוצאות בריאות וטיפולים, עיסוק משפטי וכיו"ב, ב-504 מיליארד דולר.

רשימת הדוברים המרשימה כללה את: הגב' ג'יל האריס נציגת התובע הכללי ומשרד המשפטים, ד"ר סוזן ויטלי מהמחלקה להתמכרות לחומרים כימיים בבית הרפואה קינגס קאונטי, ד"ר ברייאן סאנדס ראש המחלקה למאבק בהתמכרויות, הגב' סוזן הרמן ממשרד השיטור הקהילתי של NYPD, הגב' פטרישה זובר-וילסון מהמשרד למאבק בהתמכרות והתעללות מטעם מדינת ניו יורק והממשל הפדרלי. כמו כן שמעו הנוכחים את הסיפור האישי הכואב של הגב' שרה בנג'מין שאיבדה את בנה בן ה-25 בנסיבות שכאלו, ומר ג'יי מקארת'י ששירת בחיל האוויר האמריקאי, ושהה במכוני גמילה עד שהצליח לצאת מהמעגל המסוכן של התמכרויות, ומתנדב כיום במרכזי הסיוע העירוניים.

בקהילה היהודית מקווים כי העלאת המודעות לעניין תשפר את ההתמודדות של הקהילה עם הנושא הכאוב ותציל חיים של אנשים רבים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר