"שינויים מהותיים"

תריסר הדרישות של האמריקאים מאיראן

מזכיר המדינה האמריקאי החדש פרסם את הדרישות של הממשל מהאיראנים בין הדרישות הפסקת האיומים בהשמדתה של ישראל. נתניהו: "מדיניות הנשיא טראמפ נכונה" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פומפיאו בביקורו בישראל (צילום: מתי שטרן, השגרירות האמריקאית)

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפיאו, הכריז אחר הצהריים (שני) על 12 דרישות של הממשל מאיראן, ובהן הוצאת כל הכוחות האיראניים מסוריה, הפסקת התמיכה בחיזבאללה והפסקת האיומים לפגוע בישראל. פומפיאו אמר כי מעתה תפעיל וושינגטון לחץ כלכלי חסר תקדים על טהרן וכי כשהסנקציות יוטלו במלוא עוצמתן, איראן תתקשה לשרוד כלכלית. עוד אמר כי הסנקציות יוחרפו אם איראן לא תשנה את דרכה.

מזכיר המדינה השמיע את הדרישות בדברים שנשא באירוע של קרן "Heritage" בוושינגטון: 1. הפסקה של העשרת האורניום, שאותה הותר עד כה לאיראן להמשיך עד לרמה מסוימת תחת מנגנון פיקוח קפדני שנקבע בהסכם הגרעין; 2. מתן אפשרות כניסה בלתי מוגבלת לפקחי גרעין לאתרים ברחבי איראן 3. הצהרה מפורשת של איראן על כל המאמצים שעשתה עד כה כדי להשיג נשק גרעיני; 4. הפסקת התמיכה האיראנית במורדים החות'ים השיעים בתימן; 5. הסגת כל הכוחות האיראניים מסוריה; 6. הפסקת התמיכה בחיזבאללה וארגוני הטרור הפלסטיניים; 7. הפסקת האיומים על ישראל וערב הסעודית; 8. שחרור את כל האזרחים האמריקנים העצורים באיראן בגין האשמות שווא. 9. ביטול תכנית הטילים של איראן 10. תמיכה בממשלת עיראק ופירוק המליציות השיעיות במדינה. 11. הפסקת התמיכה בטליבאן באפגניסטן 12. על איראן לבטל את תכניות משמרות המהפכה לתמיכה בטרוריסטים ופעילות צבאית.

"אחרי שהסנקציות האמריקניות ייכנסו לתוקף במלואן איראן תידרש למאמצים כבירים כדי לשמור את הכלכלה שלה בחיים", אמר פומפיאו. הוא הצהיר כי כשכל העיצומים המתוכננים יוטלו יהיו אלה "הסנקציות החזקות בהיסטוריה". לדבריו ארה"ב תמצה את הדין עם מי שיעשה עסקים אסורים עם איראן. עוד הדגיש כי הקלה בסנקציות תיעשה רק כשארה"ב תראה שינוי מוחשי, ברור ועקבי במדיניות של טהרן.

פומפיאו אמר כי ארה"ב מוכנה להגיב אם איראן תחליט לחדש את תוכנית הגרעין שלה. "הדרישות שלנו בנוגע לאיראן אינן בלתי הגיוניות – ותרו על התוכנית שלכם. אם הם יחליטו לחזור לתוכנית, אם הם יחליטו להעשיר שוב אורניום, אנחנו מוכנים לגמרי להגיב גם על זה. אני מקווה שהם יקבלו החלטה אחרת ויבחרו בדרך אחרת". כוונתו של פומפיאו להעשרת אורניום לרמה גבוהה, כזו שתקרב מאוד את האיראנים לנשק גרעיני.

מזכיר המדינה אמר כי הוא מכיר בזכותה של איראן להגן על אזרחיה – אבל לא במעשים הפוגעים באזרחי העולם. "הדרישות של ארה"ב בנוגע לאיראן אינן בלתי הגיוניות", התעקש, ואמר כי הסכם הגרעין עם איראן מסכן את העולם בשל החורים שיש בו.

לדברי מזכיר המדינה, מאז החתימה על הסכם הגרעין לפני כשלוש שנים איראן רק הרחיבה את פעילותה במזרח התיכון. הוא האשים את ממשל אובמה כי "הימר" שאיראן תמתן את פעולותיה ותציית למוסכמות הבינלאומיות. עוד אמר פומפיאו שהנשיא האמריקני דונלד טראמפ נסוג מהסכם הגרעין משום שההסכם לא היה ערובה מספקת לביטחונם של האמריקנים מפני הסכנות שמציבה איראן.

פומפיאו אמר כי ארה"ב לא תנהל משא ומתן על שיפור הסכם הגרעין שממנו נסוגה. לדבריו, רק אם איראן תעשה "שינויים מהותיים" תסכים ארה"ב להסיר את העיצומים עליה ולשקם את יחסיה הדיפלומטיים והכלכליים עם טהרן.

מזכיר המדינה הוסיף כי מנהיגי איראן מבינים שפעולותיהם הנוכחיות ייתקלו בנחישות רבת עוצמה. הוא הביע ביטחון בכך שבחלוף הזמן יכירו גם בעלות בריתה של ארה"ב בכך שהאסטרטגיה של טראמפ ביחס לאיראן היא הנכונה.

צילום: אלי מנדלבאום, ynet

מאוחר יותר התייצב נתניהו לצדו של פומפיאו ואמר, "טראמפ נקט בעמדה נוקשה כלפי איראן. זה קיבל ביטוי היום על ידי מזכיר המדינה פומפיאו - בלי העשרה, סנקציות קשות, ודרישה ליציאת איראן מסוריה. אנחנו מאמינים שזו המדיניות היחידה והנכונה שיכולה להבטיח שלום באזור. אנו קוראים לכל המדינות לפעול לפי המדיניות האמריקנית, כי איראן תוקפנית".

נתניהו, שדיבר בקבלת הפנים לרגל פתיחת שגרירות פרגוואי בירושלים, אמר כי "איראן נמצאת בתנופת התפשטות. אנו קוראים לכל הקהילה הבינלאומית להצטרף לעמדה הזאת של ארה"ב. מי שרוצה להבטיח ביטחון ולקדם את השלום יתנגד לאיראן ויתמוך בעמדה האמריקנית. כך עושה ישראל".

ראש הממשלה פנה לנשיא פרגוואי הוראסיו קרטס, ואמר: "הצטרפת היום להחלטה ההיסטורית של טראמפ, ששינה מדיניות באופן משמעותי - לא רק בנוגע לירושלים - אלא גם בנוגע לאיראן. אם תשאל את רוב המנהיגים במזרח התיכון מהו המכשול לשלום ומה מהווה את האיום הגדול ביותר לביטחון שלנו, הם יצביעו על שלושה דברים - איראן, איראן ואיראן".

ראש הממשלה הוסיף ואמר כי "אם איראן רוצה תוכנית גרעין 'למטרות שלום' - היא לא צריכה צנטריפוגות לשם העשרת אורניום; אם היא הייתה מעוניינת במטרה כזו היא לא הייתה מחביאה את הארכיון הגרעיני שלה. היא לא השמידה אותו, אלא הסתירה והעבירה אותו מקום למקום כי היא רוצה לפתח נשק גרעיני. המדיניות האמריקנית דואגת שזה לא יקרה - והיא הנכונה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר