איום ישיר על אירופה

נחשף: בלב המדבר באיראן - מפעל טילים סודי

חוקרי נשק מקליפורניה צפו לאחרונה בתכנית טלוויזיה ששודרה באיראן על חייו של מדען צבאי שנהרג בעת פיצוץ מסתורי במתקן טילים, והממצאים שהתגלו לעיניהם הדהימו אותם (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

ה'ניו יורק טיימס' חושף היום (רביעי): חוקרים מקליפורניה שבחנו במשך כמה שבועות תמונות לוויין של מתקן באיראן הגיעו למסקנה, כי מדובר במפעל טילים סודי של המעצמה האסלאמית.

בשנת 2011 התפוצץ באורח מסתורי מתקן מחקר טילים של איראן, והרג את חסן טהרני-מוקדם, המדען הצבאי שהפעיל אותו. באותו הזמן העריכו מומחי מודיעין במערב כי שאיפותיה הטכנולוגיות של איראן במחקר ספציפי זה הסתיימו.

גם המנהיגים האיראנים הצהירו כי אין להם כוונה לבנות טיל בטווח שמעבר למרחבי המזרח התיכון, ממנו חוששים במערב ושעל פיתוחו עמלו במתקן שהתפוצץ.

אלא שלאחרונה צפו חוקרי נשק מארה"ב בתוכניות טלוויזיה באיראן על חייו של אותו מדען צבאי, והממצאים שהתגלו לעיניהם הדהימו אותם: העבודה באתר בלב המדבר עדיין מתקיימת, ומתמקדת במנועים מתקדמים של טילים ובדלק לטילים - עבודה שמתבצעת בדרך כלל בלילה, בחשאי, ועל פי הנתונים נראה שמדובר בפיתוח טכנולוגיה לטילים ארוכי טווח.

תוכנית כזו, אם תושלם, תאיים על אירופה ואולי גם על ארצות הברית. אם החוקרים צודקים, ואיראן אכן פועלת לבניית טילים ארוכי טווח, הדבר צפוי להגביר את המתיחות בין וושינגטון לבין טהרן, אף שהיא לא מפרה את ההסכם הבינלאומי שנועד למנוע מאיראן נשק גרעיני.

על המסקנה הנחשפת כאמור היום ב'ניו יורק טיימס' סמכו את ידיהם לא פחות מחמישה מומחים חיצוניים, שהסכימו: יש ראייה משכנעת לכך שאיראן מפתחת טכנולוגיה של טילים ארוכי טווח. לדברי אחד מהם, מייקל אלמן, מדובר בראייה נסיבתית שיכולה להראות צעדים ראשוניים לקראת פיתוח של טיל בליסטי בין יבשתי תוך 5 עד 10 שנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר