הנתון הירושלמי שיקדם תעסוקת חרדים?

ירושלים יותר חרדית, אבל אחוז המשתתפים בכוח העבודה בה נמוך. במקביל, יותר ויותר חרדים מתעניינים בשילוב בתעסוקה מקצועית. הפתרון יגיע מהממשלה? (כלכלה, טורים)

גולדי גלהר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

חגיגות יום ירושלים ה-51 צויינו השנה ביתר שאת, זאת בין השאר על רקע מעבר השגרירות האמריקאית לבירת ישראל וזכיית ישראל בתחרות השירה המרכזית של אירופה - שתביא את גמר התחרות בשנה הבאה לירושלים.

אולם ברקע החגיגות, פורסמו גם השנה נתונים של הלמ"ס על ירושלים, וכמה לא מפתיע: גם השנה הציבור החרדי הגדיל את אחיזתו בעיר לעומת התושבים האחרים שעוזבים אותה בהדרגה מהירה.

אחוז המשתתפים בכוח העבודה בירושלים ב-2017 היה 53% לעומת 64% בממוצע הארצי. באוכלוסייה היהודית בירושלים, אחוז המשתתפים בכוח העבודה ב-2017 הגיע ל-58.4%, זאת בהשוואה ל-67.9% באוכלוסייה היהודית בכל הארץ.

מי שמכיר את הפרקטיקה והמספרים בשוק התעסוקה, יודע כבר מזמן כי ירושלים הפכה לעיר בעלת DNA חרדי-דתי. בחברות הגיוס, עומדים כבר היום נואשים בחיפוש אחר מועמדים למכרזים הרבים שנפתחים על ידי משרדי הממשלה, ארגונים וגופים פרטיים.

חילונים פחות מעוניינים במשרות בעיר הבירה, שכבר פחות מצליחה לעניין אותם ברמת המגורים, וקל וחומר ברמת המשרות בירושלים. כל ניסיון לשכנע אותם להגר אליה נתקל בחומת ברזל. במקביל, מאגר קורות החיים של מחפשי העבודה בירושלים מגלה שמות מובהקים של חרדים בעלי טלפונים כשרים, כולל בתחומים טכנולוגיים ובמשרות דרג ניהול ביניים ומעלה.

השינוי הדרמטי הזה אמור להוביל את הממשלה והעירייה ל"תכנית על", שתוביל לשילוב הציבור החרדי בשוק התעסוקה הירושלמי המשווע למקומות עבודה איכותיים. בשנת 2018 שילוב חרדים בירושלים היא לא אפליה מתקנת, אלא מנוע צמיחה מרכזי של בירת ישראל.

קורות החיים הנערמים על שולחנות רכזות וחברות הגיוס וההשמה למיניהם, מגלה מחסור עצום בכוח עבודה איכותי, לצד עיר בירה שקרוב ל-40 אחוז ממנה חרדים, אך רק 53 אחוז מתושביה משתתפים בשוק העבודה.

הנתונים הללו מחייבים את הקברניטים להוציא לביצוע תכנית מיוחדת שתענה על הצרכים הייחודיים ותעמיד אותה במוקד התנעת התעסוקה בעיר וכמנוע מרכזי לצמיחתה של ירושלים.

תכנית כזאת אמורה לכלול מספר אלמנטים בסיסיים, ובראשם: קידום משרות מותאמות לחרדים, שיתוף פעולה עם תוכניות ממשלתיות וגופים להכוונת חרדים. פתיחת הכשרות רלוונטיות לציבור חרדי והתאמת הארגונים לצרכים הבסיסיים של העובד החרדי.

תכנית שתביא פתרון כולל ומכלול רחב של הצרכים והמספרים, תוכל להצעיד את ירושלים קדימה ותמנע ממנה להפוך לעיר ענייה שנשענת על מענקים ממשלתיים. במקביל, אם תכנית כזאת תיושם, בירת ישראל תוכל להתהדר בשנה הבאה לא רק בהכרה אמריקאית ותיירות אירופית, אלא גם בשוק תעסוקה משגשג וציבור חרדי מוביל.

הכותבת היא מומחית לתעסוקת חרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר