הרב אורי זוהר במסר להורים

"תחבקו ילדים שעזבו. אתם ההורים - לא קציני הדת שלהם"

שאלת היחס במגזר החרדי לילדים שסטו מן הדרך עולה שוב, וכעת מתייחס אליה הרב אורי זהר, אחד הסמלים הבולטים של דור החוזרים בתשובה: "אין שום חוק ושום מסגרת דתית בינכם לילדים" (וידאו)

הרב אורי זוהר. התמונה עברה עיבוד (צלמים: Olivier Fitoussi / Abir Sultan / Flash90)

"הוא חוזר ב-4 בבוקר אחרי 10 בירות? תשאירו לו 2 עוגיות ותכתבו לו 'אמא אוהבת אותך'", במילים אלו, בין השאר, התייחס הרב אורי זוהר, אחד הסמלים הגדולים של עולם החזרה בתשובה, לשאלת היחס במגזר החרדי לבנים שעזבו את הדרך. את הדברים אמר הרב אורי זוהר במהלך יום הורים של בית הספר "מנורת המאור" בפתח תקווה. באירוע השתתף גם איתמר, בנו של הרב.

צפו במפגש המלא:

"הקב"ה אוהב אותך" אמר הרב אורי זוהר, "הנער בטוח ש'אם כולם אומרים לי שאני לא בסדר, סימן שהקב"ה שונא אותי'. אבל הקב"ה אומר אחרת. יש פסוק במשלי: "שוחד מחיק רשע ייקח". רש"י אומר שהקב"ה מקבל שוחד, היינו דברי הכנעה ופיוס מחיק רשעים, ואפילו שעל הרשע כבר יצא גזר דין והוא הוגדר בפסוק כרשע - בחיק בסתר בגלל הדברים בינו ובין הקב"ה הוא משנה גזירה רעה לטובה עד כדי כך".

עוד בנושא:

"תגידו לבן ולבת שלכם" המשיך הרב, "תדברו עם השם... לא דתי, אל תתפלל שמונה עשרה, (אבל) מעומק הנשמה שלך תדבר עם השם. עד כדי כך המעלה הגדולה של לדבר עם השם מהמקום העמוק הזה. הקב"ה יכול לשנות גזירה רעה לטובה".

"חוץ מזה, אל תגידו להם שום דבר. גם לא ערכי. תאהבו אותם ותקבלו אותם במאור פנים בכבוד. זה קושי גדול," הדגיש, "אני יודע. זה התיקון של הדור שלנו".

בהמשך, הזכיר הרב זוהר את התיעוד של ראש ישיבת פוניבז' הגר"ג אדלשטיין, שנשאל "מה יהיה אם הבן יבוא עם בת הביתה, תקבל אותו? הרי זה לפני עיוור יש עוד ילדים בבית". הרב זוהר ציין כי "הרב עונה לו 'זה לפני עיוור אם לא תקבל אותם'. זו דוגמא קיצונית, אני לא אומר לקבל בכל תנאי", הדגיש, "לפעמים באמת אי אפשר, צריך למצוא מקום אחר. אבל הכל בכבוד ובאהבה".

"הוא חוזר ב-4 בבוקר, אחרי 10 בירות, תשאירו לו 2 עוגיות ותכתבו לו 'אמא אוהבת אותך'" המליץ הרב זוהר. "אומרים לי הורים: 'איך אני יכול? הוא מחלל שבת'. אהוביי, אם לא היו לנו גדולי הדור שאומרים לנו את זה, לא הייתי אומר את זה".

מה עושים עם ילד שלא חוזר הביתה וישן אצל חברים?

"למה הוא לא מגיע הביתה? כי לא נוח לו לבוא הביתה. הוא מרגיש שהוא מצער אותם. כל שכן כשיש עימות והוא מרגיש שההורים מצפים ממנו. הוא לא עומד בזה ולא טוב לו בבית. הבן שלי איתמר גם ברח מהבית. גירשתי אותו ואחרי 20 דקות החזרתי אותו..."

"אני מבין את ההורים" אמר הרב אורי זוהר, "הוא יושב בחדר שלו בשבת ומחלל שבת, הוא אנוס, הוא לא מתחבר, האני הפרטי שלו לא מתחבר. יש סיפור של רבי נחמן על הנסיך שהשתגע ואמר שהוא תרנגול הודו. אף אחד לא הצליח לעזור לו עד שבא אחד, התיישב איתו מתחת לשולחן ואמר שגם הוא תרנגול הודו וכך עזר לו להחלים".

"הוא רוצה אותנו. הילד צריך את אבא ואמא שלו. הוא יודע והוא לא יכול להעביר להם את המסר הזה והוא כל הזמן מתגונן. הכל תגובה של התגוננות, כדי להגן על אותו "אני" שרק מתחיל לצמוח. אם אנחנו מקבלים אותו ומכבדים אותו יהיה לו נוח בבית והוא לא יברח".

"אני חייב מיד להוסיף פרט שכולם שואלים אותו" המשיך הרב אורי זוהר, "מה עם הילדים אחרים. אם נקבל אותו ונאהב אותו - זה ייתן לגיטימציה והילדים האחרים יגידו 'למה הוא כן ואני לא?'. אצלנו בבית ראינו את זה, יש לנו נכדים עם ג'ינס והכל, אחד ברצלונה, ריאל מדריד וכו', צדיקים מתוקים. אנחנו מקבלים אותם. הם בחתונות, בשבע ברכות, הם חלק מהמשפחה. אחרי שאתה מקבל אותו - הוא נרגע, והילדים האחרים כשרואים שאין עימות, הם לא צריכים לנקוט עמדה".

עוד בנושא:

"כשיש עימות", הסביר, "הם הולכים עם האח כי ההורים הם אוטוריטה והאח הוא החבר, אבל אם אין עימות, הילדים יכולים לשאול, למה אתה מרשה לו? וההורים עונים כשתגדל תבין שלכל אחד יש את הדרך שלו".

"אני מכיר יהודי אחד שעד גיל 40 לא רק שלא רצה להיות חרדי. אלא גם רצה לנשוך כל תלמיד חכם כחמור. היהודי הזה קוראים לו רבי עקיבא, כל התורה שלנו בזכותו. אז כל אחד עושה את דרכו, ואני רואה את זה אצל הנכדים והנינים - הם מבינים שלכל אחד יש את הדרך שלו. אם ילד אחר נמצא באותה הבעיה, זה בגללו. לא בגלל החיקוי של האח".

ילדים שלמדו בישיבה ועזבו את הדרך. באמצע סעודת שבת הם באים מהרחוב. איך אפשר לקבל אותם?

"איך לקבל אותם? מה היית עושה אם באמצע סעודת שבת היה מגיע חילוני שמאלני עם עגיל? בטח שזה קשה, אני איתך לגמרי, עשיתי את כל הטעויות. קושי איום. אתה נקרע לגזרים, אבל אם אתה מבין את העיקרון, אתה לא אומר לילד שמרוסק על הכביש ש"זה מאד בריא לעשות התעמלות..." הוא לא מסוגל להרים את עצמו".

"תאמר לו 'אתה בן שלי ואני אבא שלך לעולם'. הנה, הקב"ה חיכה לי 40 שנה, וגם לרבי עקיבא. הקב"ה יכל לשלוח לי את הרב זילברמן יותר מוקדם, אבל לא הייתי מקבל כשהייתי צעיר יותר. לא הייתי שומע. תן לו את הזמן. אתה חייב".

"אני ביקשתי מהבן שלי בערב פסח, סליחה" סיפר הרב זוהר. "אני זוכר שיחות שלנו באוטו ליד רמזור בירושלים, אמרתי לו, תדע אני גם נכשל, אני לא עומד בזה, גם לי יש קליפות, אבל תדע שאני כן רוצה לקבל אותך. והנה היום הלוואי עליי איך שהוא מתפלל... "השקפה חרדית קיצונית".

הרב זוהר תיאר מצב של נער רחוב שגנב את כספי הביטוח לאומי מזקן וקנה בהם בירות. "עשה שורה של הרואין ואז כשהוא זרוק הוא אומר לקב"ה, "אבא תעזור לי". הקב"ה מקבל את הדברים האלה בסתר בינו לבינם ומשנה את הגזירה הרעה. זה התפקיד שלנו זה קושי גדול".

אם הוא נכנס הביתה עם פלאפון בשבת?

הרב אורי זוהר: "הוא מפגין, אתם לא תגידו לי מה לעשות, אבל אם האווירה בבית תהיה של אהבה, הוא בעצמו יבין שזה לא מתאים. המצב הזה שחשוב לו לצער אותך, זו מערכת יחסים שבה הוא רואה אותך מביט בו קודם כל כמה הוא דתי, וזה כמעט נגזר מצורת החיים של אדם שומר מצוות, כי כולנו כפופים לשמירת מצוות ובעיני הילד אוטומטית מייצג אותו איך שהוא מתנהג".

"עד שהוא לא ישבור וירמוס את זה, ויראה שיש לו אבא ואמא בלי החוקים האלה, הוא לא יוותר. זו תהיה מלחמה שיכולה להתדרדר או להימשך. למקום טוב זה לא יגיע. יש פואנטה אחת, שכשתופסים אותה הכל משתנה ברגע, לא שהוא יהיה דתי, אך משהו במערכת היחסים שלכם ישתנה".

"אם זה חשוב לו - אז אהלן וסהלן. אפילו עם הפלאפון בשבת. לא במשחק. לשנות את הגישה ולהוריד את העניין שאני קצין הדת בבית, ואני קצין הדת מולו. ברגע שלא יהיה המאבק הזה ביני ובין הדת שלו, הוא יוכל להרגיש חופשי לשתף איתך פעולה, כי גם הוא במצוקה, אך לא במצוקה שאתה חושב. הוא רוצה להרגיש רגוע עם היהדות שלו. הוא לא רוצה לצער אותך".

הרב אורי זוהר המליץ "שהילד ירגיש שאין שום מסך ביניכם ובינו, שאין שום חוק ושום מסגרת דתית שעומדת ביניכם לבינו. ואז יהיה לו חשוב להגן עליך ולא לצער אותך".

איתמר, בנו של הרב: "אמרתי לאדם שמאד קרוב אליי, שיש לו ילד כזה: 'אתה מסוגל להסתכל על הילד הזה ולראות אותו עומד במטבח, לראות כמה הוא יפה וכמה הוא רך בפנים, ולומר לו "אתה לא יודע כמה אני אוהב אותך"?'. הוא לא היה מסוגל ואני יודע שהוא לא מסוגל לעשות את זה, כי הוא לא בן אדם כזה. לא מאשים אותו בזה, הוא בעצמו כבול באותו מקום. זה תהליך שביניכם לבין עצמכם. זה תלוי רק בכם".

"אני יכול לומר שזה בידיים שלכם", סיפר, מערכת היחסים הזו תשתנה ב-180 מעלות".

מה עושים עם ילד שאומר 'בוא איתי לקולנוע'?

"אני אמרתי לאמא 'תקני עגיל לבן שלך. תגידי לו שחשבתי שזה מתאים לך ותקני אותו'. אמרתי לאמא 'תשבי לראות איתו כדורגל'. היא ענתה לי 'זה לא מעניין אותי...' שאלתי אותה, 'הוא מעניין אותך? אז תתענייני בזה ותקני אותו'".

ילד שמתחצף. מה הקו האדום?

"זו הנקודה המרכזית שבני איתמר דיבר. אין קו אדום. גם אם הוא מראה לילדים האחרים דברים לא ראויים, זה כי הוא כל הזמן במלחמה ולכן מגייס את הסביבה לטובתו. תפתחו לו פתח. אני אמרתי לילדים שם בלייקווד, הכריחו אותי לדבר איתם למרות שאני מדבר בדרך כלל רק עם ההורים, אבל אמרתי לילדים בשתיים וחצי דקות: הקב"ה לא חרדי, הוא הולך בלי חליפה וכובע. זה אמיתי, הוא לא משגיח בישיבה. הוא אוהב אתכם תדברו אליו".

"הנכדות שלנו נשואות עם בחורים כאלה, בחור שהיה מבית חרדי עם מידות ועדינות נפש, מתוקים מדבש וירדו למטה, שאלתי אותו אחרי שהלך לישיבה של מתמודדים וישן כל היום מה ההבדל? והוא ענה לי 'בישיבה אם לא הייתי מניח תפילין עד עשר דקות לפני השקיעה היו אומרים לי, רשע איך לא הנחת תפילין? בישיבה החדשה אומרים לי צדיק, איזה חשוב לך להניח תפילין לפני השקיעה. זה כל ההבדל'. והבחור הזה לומד איתי כל יום, למרות שהוא עדיין לא לבוש כחרדי".

האם גם לפני 20 שנה הגר"ג אדלשטיין היה אומר זה?

"נכון, לפני 20 שנה זה לא היה שייך. אך הדור השתנה וגדולי הדור כולם אומרים את זה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר