תמונת מצב מכאיבה

בתי כנסת באירופה הופכים לברים • שועלים הילכו בו

תופעה מזעזעת, בתי כנסת רבים בעיקר במזרח אירופה הופכים על ידי יזמים מקומיים לבתי קפה וברים. הם משפצים את המבנים ולטענתם הם משמרים את ההיסטוריה (בעולם)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
מראה מזעזע של בית קפה בבית הכנסת בטרנבא (צילום: טריפ אדוויזר)

במדינות רבות במזרח אירופה ואף במערבה, מסתמן טרנד מדאיג. בתי הכנסת העתיקים שאכלסו את הקהילות המפוארות במשך מאות שנים, עוברים הסבה ומשמשים כבתי מרזח, ברים ומועדונים.

כך למשל, בית הכנסת בטרנבה, סלובקיה. המבנה הרעוע סבל עשרות שנים מדליפת מי גשמים ומשהיית חסרי בית, אך בשנים האחרונות הפך המקום לבית קפה. הצד הטוב שבכך הוא שהבניין עבר שיפוץ מאסיבי מה שיסייע לפחות בשימור הבניין בן ה-187 שנים שמט ליפול.

סלובקיה אינה מקרה בודד. בעלי עסקים ואדריכלים רבים במדינות אירופה חפצים בבניינים היהודיים העתיקים: הם מקימים בהם ברים ומזנונים ומעצבים בהם אווירת וינטג' המתמקדת בהיסטוריה העשירה של המבנה, כדי למשוך לקוחות. כך לדוגמה המבנה של "חברת תהילים" של קרקוב שהוסב ב-2016 ל"חברה' בר" המעוצב עם סממנים יהודיים.

בורשה, במבנה עתיק ששימש כמקווה, הושק ה"מקווה בר" - בית מרזח שרצפתו שקופה, כאשר דרך הזגוגית ניבט בור המקווה.

ממחקר מקיף שנערך על ידי הקרן למורשת יהודית שבלונדון, עולה נתון מזעזע: מתוך כ-17 אלף בתי כנסת שהיו באירופה לפני מלחמת העולם השנייה, אותרו רק 762 מהם שעדיין פעילים כבתי כנסת.

בקהילות היהודיות עולה ביקורת ותרעומת רבה על הסבת המבנים הקדושים לברים. לדברי תושבים מקומיים, "לכנסייה או למסגד לעולם לא יעשו כך". אך היזמים שמקימים את אותם ברים טוענים כי הם פועלים מתוך תחושת שליחות ומחוייבות, לשמר את אותם מבנים היסטוריים.

כך או כך, מדובר בתמונת מצב עגומה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר