סערה בוועדת העבודה

שתה שמן קנאביס בדיון בכנסת והורחק • צפו

במהלך הדיון על רפורמת הקנאביס הרפואי שתה אב לילדה חולת אפילפסיה שמן קנאביס, במחאה על ביצוע הרפורמה. מעשה זה גרם לפיצוץ הדיון והוא הוצא מהאולם • צפו (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: ערוץ הכנסת)

בדיון סוער בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת שנערך אמש (שני) שתה מאיר קדוש, אב לילדה בתסמונת נדירה שבאה לידי ביטוי בפרכוסים, שמן מיצוי של קנאביס במחאה על הרפורמה וגרם לפיצוצו.

הוועדה בראשותו של ח"כ אלי אלאלוף קיימה דיון מעקב בפיילוט הרפורמה של הקנאביס הרפואי שמוביל משרד הבריאות.

"אנחנו שנה מטופלים בקנאביס רפואי. שנה שהילדה שלי לא מפרכסת בזכות שמן הקנאביס. הילדה שלי לא מקבלת שום תרופה חוץ משמן הקנאביס. הצמח הזה יכול לגדול בכל מקום וכל פינה. אם תגעו ברישיון של הילדה שלי ובזן שעוזר לה אני מבטיח שאני אגדל אותו בעצמי ואני אפתח מעבדה", אמר קדוש לפני ששתה את השמן.

בשלב זה שלף האב הנסער את מיצוי שמן הקנאביס שבו מטופלת ביתו, בירך 'שהכל נהיה בדברו' ושתה את התרופה. לאחר מכן הוא הוצא מאולם הישיבה כשהוא נגרר על ידי המאבטחים כשהוא מזנק מעל השולחנות למרכז החדר ומעורר מהומה רבתי. יו"ר הוועדה הפסיק את הדיון בעקבות המהומה.

לפני פיצוץ הדיון אמר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה): "קנאביס לא הוכח כתרופה, אבל יש הרבה שצריכים את זה. צריך לתת להם את זה במחיר זול. מי שמשתמש במינון ממוצע המחיר זול. צריך לבדוק למה מטופלים צורכים מינונים כה גבוהים של קנאביס".

עד להפסקת הדיון שטחו מטופלי הקנאביס הרפואי את ביקורתם כלפי הפיילוט שמנהיג משרד הבריאות. במרכז הביקורת – הפסקת הטיפולים באמצעות זני הקנאביס ומחיר הטיפול עבור חולים המקבלים מינונים גבוהים.

כזכור, לפני כחודש החל משרד הבריאות בפיילוט לרפורמת הקנאביס הרפואי במסגרתו החלו מטופלים לקבל את הסם בבתי המרקחת ולא על ידי המגדלים, כפי שנעשה עד לכניסת הפיילוט לתוקף. הקנאביס הרפואי שנמכר בבתי המרקחת אינו מסווג לזנים של הצמח, כפי שהיה נהוג עד כה אלא על פי מינוני החומרים הפעילים.

מטופלים רבים מלינים כי השינוי בסיווג הטיפול קוטע את הרצף הטיפולי שאליו התרגלו ובעצם מפחית או מוריד לחלוטין את היעילות של הסם. סלעית סבח, אם לילד כבן 9 אשר אובחן כסובל מאפילפסיה, סיפרה בייאוש לוועדה כי היא ובעלה אינם ישנים בלילה בשל מחלת בנה. "ההתקפים של הבן שלי באים לידי ביטוי בלילה. אנחנו יושבים לידו כל לילה. כל לילה הוא לילה ללא שינה עבורנו".

"הדבר היחיד שקיבלנו הם תרופות פסיכיאטריות שגורמות לבעיה בוויסות החושי, חוסר כישורים חברתיים חוסר תקשורת עם העולם. לפני ארבעה חודשים קיבלנו אישור לשימוש בשמן קנאביס. בארבעה החודשים הללו הבן שלי התחיל לקרוא, הפסיק לאכול עם הידיים הצליח לדבר משפט שלם. הפסיכולוגית שמלווה אותנו 4 שנים הפסיקה את הטיפול בבן שלי. הבן שלי מדבר".

"הוא מביע את התחושות שלו. אנחנו יודעים מה עובר עליו. הוא מתקשר עם חברים. הבן שלי הפסיק לפרכס בלילה. היום אני ישנה בלילה. אם תבטלו את הזנים אני לא יודעת מה יהיה. מי יכול להבטיח לי שזה לא יחזור? זה הבן שלי. זה החיים שלי".

דנה בר און, מנכ"ל עמותת הקנאביס הרפואי, חולה בניוון שרירים אשר מטופלת בקנאביס רפואי, אמרה בדיון כי "אני מפחדת לחזור לכיסא הגלגלים. אני רוצה להמשיך ללכת. הקנאביס הרפואי עזר לי ללכת. כל אחד ואחד מהמטופלים מפחד שהסימפטומים שלו יחזרו. התוכנית לביטול הזנים תחזיר אותי לכיסא הגלגלים. כרגע יש בחרה שבה אני מטופל מחסור בזן היחיד שעוזר לי לאכול. אין את הזן הזה כבר שבועיים. אתה יודע מה קרה לי שלשום בלילה? הובהלתי לבית החולים כי עשיתי את הטעות ואכלתי".

בר און הוסיפה כי "הרפורמה הזו לא תעבור בלי בג"ץ. אנחנו מתכננים לפנות לבית המשפט לעצור את התהליך הזה. אני לכיסא הגלגלים לא חוזרת".

לטענת משרד הבריאות הרפורמה מחויבת המציאות. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הביע דאגה מהשימוש הנרחב שנעשה בקנאביס, הן למטרות רפואיות והן למטרות חברתיות. "הקנאביס הוא לא תרופה. הוא מקל על סבל וכאב אבל הוא לא מרפא. אנחנו עובדים רק על פי הוכחות מדעיות. יש עדויות על הקלה בכאב וסבל, אך לא מעבר. הנזקים ארוכי הטווח שיכולים להיות לקנאביס רפואי הם אדירים. נערים נכנסים להתקף פסיכוטי בגלל הסם ולא יוצאים מכך".

בר סימן טוב תיאר כי מטרת העל של הרפורמה היא הפיכת הקנאביס לתרופה: "אנחנו יודעים על חמישה חומרים פעילים שאפשר לעשות להם סטנדרטיזציה. אנחנו במשרד הבריאות סבורים שלגליזציה היא מסוכנת. מנסים לעשות לגליזציה דרך מדקליזציה וזו לא הדרך. אנחנו מחפשים סטנדרט קליני. יש הרבה פחד וחשש בקרב הרופאים להיכנס לתחום הזה. יש חוסר ביטחון קליני וגם הרופאים בסופו של דבר לא יודעים מהן השפעות ארוכות הטווח של הטיפול".

מנכ"ל המשרד דיבר בדיון גם על עליית המחיר ממנו חוששים המטופלים הצורכים מינונים הגבוהים מ-30 גרם בחודש: "עד כה כל החולים שילמו מחיר קבוע של 370 שקלים בחודש, ללא קשר למינון שקיבלו. במצב הזה המטופלים במינונים הנמוכים סבסדו את המטופלים במינונים הגבוהים. זה לא מצב תקין. אני מודאג מהכמויות והמינונים שמקבלים מטופלים. אנחנו יודעים מהמשטרה שזה דולף מהמטולים לציבור".

בר סימן טוב תיאר כי בקרוב יצטרפו בתי מרקחת נוספים לפיילוט וכי היחידה לקנאביס רפואי (היק"ר) תייעל בקרוב את עבודתה וכי משרד הבריאות יעביר בחודשים הקרובים את העבודה המנהלית לחברה במיקור חוץ, דבר שעתיד להקל על העומס הכבד איתו מתמודד היק"ר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר