תדהמה בציבור החרדי

'יתד נאמן' תוקף את העובדים הלומדים וגדולי הדור שתמכו

במאמר מערכת מושחז תוקף ביטאון דגל התורה את האלפים שהשתתפו בכנס 'אחוות תורה' בשבוע שעבר וטוען כי "אין להם מעצור ותמרורי אזהרה". זאת למרות תמיכת גדולי הדור במעמד (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
העורך ישראל פרידמן על רקע הכנס (צילום: יוסי רוזנבוים ושוקי לרר)

לראשונה עיתון חרדי יוצא בגלוי ומעביר ביקורת נגד אירוע אותו פיארו גדולי ישראל בנוכחותם. העיתון "יתד נאמן" במאמר מערכת הבוקר (שישי) הגדיל לעשות וציטט במאמר ציטוטים מאותם גדולי ישראל שנוכחו באירוע עליו הוא מעביר ביקורת ש"מנסים למסוך ערפל סמיך על נקודת האמת" וקובע ש"אין להם מעצור ותמרורי אזהרה".

לדברי המארגנים שנדהמו לראות הבוקר את העיתון, המאמר פוגע באופן חמור הן בגדולי ישראל שהשתתפו בו והן באלפי חרדים העמלים לפרנסתם הקובעים עתים לתורה ושביקשו להתחזק על ידי דברי הדרכה מגדולי הדור.

כזכור, בסוף השבוע שעבר התקיים כנס ענק בראשות גדולי ישראל שנועד לגבש ולחזק את עמלי התורה חרדים העובדים לפרנסתם מכל גווני הציבור החרדי ליטאים חסידים ובני עדות המזרח הקובעים עיתים לתורה מידי יום ביומו

בכינוס שהתקיים על ידי ארגון 'אחוות תורה' השתתפו גדולי ישראל, ראשי ישיבות רבנים ודיינים מכל החוגים כאשר חלקם שנבצר מהם להגיע שיגרו מכתבי תמיכה וחיזוק.

לכינוס הגיעו גם נציגות פוליטית רשמית של המפלגות החרדיות ובראשם יו״ר ש״ס אריה דרעי וח״כ אורי מקלב מדגל התורה. אלא שביתד נאמן זוכה הכינוס המדובר למתקפה קשה וחריפה במאמר מערכת המתפרסם הבוקר בעיתון יום שישי.

הרב לייבל נושא דברים בכנס

במאמר שנכתב ככל הנראה על ידי העורך ישראל פרידמן, תחת הכותרת: "מעלתו של שבט לוי" מובאים רמזים עבים כלפי הכינוס שהתקיים והנאומים שנשמעו בו על ידי הרבנים.

‏״יש כאלה שמנסים לרכב על גלי התופעה של חרדים עובדים ולגרור צבור כזה למחוזות לא טובים. הם רוצים לטשטש את ההבדל והפער בין לומדי התורה לבין קובעי עיתים לתורה, ולגדוע מעמלי יום את השאיפה להיות הוגי תורה יומם ולילה. לוקחים נתח מהצבור החרדי והופכים אותו לקבוצה מבודלת. מי שמנסה לגדוע את השאיפות של קובעי עיתים לתורה בקיבוע מצבם כאדיליה, זורע טשטוש מסוכן וגורר אנשים למחוזות מסוכנים להם. מי שמנסה למסוך ערפל סמיך על נקודת האמת פוגע בהמונים שמנסים לעשות את המוטל עליהם בנסיבות החיים בנקודת זמן עכשווית. וכופה עליהם הסתפקות מעוותת במועט ונמוכה יותר - ולוקח מהם את הסולם הגבהה שיכול לימים להרימם לפסגות. מי שהופך אילוצי ה"מצוי" לאדיאולוגיה של רצוי - מעווות את כוונת גדו"י שמכים על קודקדו של קהל קדוש ואומרים לו גדל״.

גורם חינוכי הביע הבוקר זעם וכעס על יתד נאמן וטען כי התחרות עם 'הפלס' מביאה אותו למחוזות קיצוניים עד כדי פגיעה בגדולי ישראל שהשתתפו בכינוס.

״נדמה כי העורך החדש מנסה להתהדר בגלימתו של העורך המיתולוגי נתי גרוסמן ולהמשיך את דרכו״, אומר הגורם בכעס בלתי מוסתר.

"מוזר מאוד שכינוס בו השתתפו גדולי ישראל מכל החוגים והעדות ואשר נועד לתת חיזוק וגיבוי לחרדים העובדים המבקשים בסך הכל להתחזק ברוחניות וללמוד תורה זוכה למתקפה כה מכוערת בעיתון הליטאי האם אנחנו מתנהגים כמו העציצים?", תהה הגורם.

הגורם טוען, כי בכל העיתונות החרדית זכה הכינוס לברכה והערכה ורק ביתד נאמן החש כנראה איבוד שליטה זוכים המשתתפים להפניית גב ואף לתקיעת סכין. "דגל התורה חיבקה תמיד את הציבור העמל לפרנסתו המבקש לקבוע עיתים לתורה ולא להרחיק אותו מעליה כפי שעושה המאמר הבוקר. טוב יעשו אם התנצלו ויפה שעה אחת קודם. כינוס בראשות גדולי הדור לא אמור להיות מושמץ במאמרי עיתון", אומר הגורם החינוכי.

הפרשן הפוליטי, יעקב ריבלין, הגיב בציוץ זועם בטוויטר: אפשר להוציא את נתי גרוסמן מיתד אבל אי אפשר להוציא את יתד מגרוסמן. שש שנים והמורשת המתועבת של שפופים ובוכים נמשכת. ומי מוריש אותה? אנשים שפותחים ספר רק לחפש ציטוטים למאמר".

ב'אחוות תורה' הגיבו הבוקר לדברים ללא התרגשות מיוחדת ואמרו כי "כשעורך יתד נאמן מנסח את הרב לייבל במילים אחרות, מתקבל מאמר מערכת נפלא. הלוואי שימשיך לצטט מדברי ברכתם ומכתבי התמיכה שגדולי ישראל מעניקים וכותבים לכבוד אלפי הלומדים".

‏כמה ממשתתפי הכינוס אמרו ל'כיכר השבת', כי מאמר כזה או אחר לא ישנה את המציאות בה התכנסו אלפים בראשות מאורי הדור שהביעו את תמיכתם הברורה ברעיון ובסדרי הלימוד. "לא אנחנו צריכים לבדוק את עצמנו היכן טעינו אלא העיתון שנחשב היה עד לא מכבר לשופרם של גדולי ישראל וכעת יוצא נגדם ונגדינו ללא כל סיבה", אמרו הלומדים.

מנגד, יש מי שמצדד במאמר ומסביר כי "המאמר מחזק ומכבד מאוד את ציבור העובדים הקובעים עיתים לתורה, אך גם מזהיר מהפיכתם לשווי ערך לאברכים לומדים התורה.

"השאיפה וההשקפה שחינכו ומחנכים אותנו גדולי ישראל היא שלומדי התורה הם סוג א' א', ואילו אלו שלצערינו הולכים לעבוד ופחות ללמוד הם מצויינים אבל הם רק סוג א'".

גורם אחר אומר כי "אוי לנו אם לא היו אנשים כמו הרב לייבל, אבל אוי לנו אם שיטתו של הרב לייבל תהיה מלכתחילה, זה מה שיתד נאמן ניסה לומר, לתת הערה לניסיון להפוך את השיטה ללכתחילה". לדבריו, "כולם יוצאים להגנת כבודם של 'העובדים הלומדים' ושוכחים את 'האברכים הלומדים'".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר