תיעוד מקסדת הלוחם

צפו: החילוץ הדרמטי של הנערים בנחל צפית

חיל האוויר פרסם תיעוד ראשוני ודרמטי מחילוץ הנפגעים באסון השיטפון בנחל צפית לפני כחודש וחצי, על ידי לוחמי יחידת 669 הצה"לית, ששחזרו את הדרמה והקושי (חדשות)

(צילום: ביטאון חיל האוויר, דובר צה"ל)

חיל האוויר פרסם אמש (מוצאי שבת) תיעוד ראשוני ודרמטי מחילוץ הנפגעים באסון השיטפון בנחל צפית לפני כחודש וחצי, על ידי לוחמי יחידת 669 הצה"לית. כזכור, באסון הנורא נהרגו עשרה נערים במהלך טיול של מכינת "בני ציון".

בתיעוד שצולם מקסדת אחד הלוחמים נראים המחלצים יורדים מהמסוק אל הקרקע באמצעות חבל, רותמים את הנפגעים ומעלים אותם אל המסוק לקבל טיפול רפואי.

באתר חיל האוויר ובביטאון חיל האוויר פורסמו עדויות הלוחמים מרגעי החילוץ הדרמטיים. רס"ן ד', סגן מפקד יחידה 669, סיפר כי "לוחם מהצוות שלי נכנס לתוך השיטפון, הוא טיפס לגומחה בתוך הסלעים. היו שם ארבעה נערים בתוך חריץ קטן בסלע שנופפו למסוק שלנו עם בגד. אנשים חושבים שהכבל שאיתו יורדים המחלצים מהמסוק עומד ישר, אך במציאות הוא מטלטל מצד לצד וראיתי איך הלוחם התנגש שוב ושוב בסלעים".

"כשהגיע אל הנערים, הוא חילץ קודם נערה שהייתה במצב הכי פחות טוב מבין הארבעה והעלה אותה למסוק. ככה, ארבע פעמים עד שחילץ את כולם. בכל פעם אתה מבין עד כמה התרחיש הזה מסוכן והבטן מתהפכת", סיפר רס"ן ד'.

סרן ע', טייס בטייסת 123 ("ציפורי המדבר") - שהטיס בעת האירוע מסוק-סער מסוג "ינשוף", תיאר את שאירע: "הייתי בכוננות רגילה בטייסת בתור קברניט. אחרי שסיימנו חילוץ באזור ירושלים, קיבלנו הוראה לטוס דרומה לאירוע. המידע היה מעורפל מאוד ולא ידענו למה לצפות. לפעמים אתה מקבל מידע שונה ממה שקורה בפועל, אז אתה לומד לקחת הכל בעירבון מוגבל. בהמשך הבנו שמדובר באירוע עם שיטפונות ונחלים זורמים, מה שנחשב לאירוע קיצוני בטייסות מסוקי-הסער".

במהלך מבצע החילוץ השתתפו עשרה כלי-טיס, בהם צוות רפואי מגדוד "ברדלס", שלושה מסוקי "יסעור" (CH-53) ושני מסוקי "ינשוף" (בלאק-הוק) ועליהם לוחמי יחידה 669. כמו כן הוקפץ מסוק קרב מסוג "שרף" (אפאצ'י-לונגבואו). מלבד אנשי צוות-האוויר מטייסת 123, לקחו חלק באירוע כלל טייסות מסוקי-הסער של חיל-האוויר מהבסיסים פלמחים ותל-נוף, מסוקי-קרב מבסיס רמון וכן אנשי היחידה לשיתוף פעולה (יחשת"פ) שהשתתפו בניהול החפ"ק הקרקעי.

רס"ן ד', סגן מפקד טייסת 118 ("דורסי הלילה"), תיאר את הדרמה: "בעת ההזנקה התקבלה החלטה של מפקד הטייסת, שהבין את גודל ומורכבות האירוע, לשלוח 'יסעור' (CH-53) נוסף לזירה. כשאני בכוננות אני נמצא בדריכות, ולכן המעבר משגרה לריצה למסוק היה ממש מאפס למאה.

"זה מסוג ההזנקות שאתה לא רוצה לשמוע. הגענו למוקד האירוע, והמסוק השני שהגיע לפנינו החל בפינוי וחילוץ הפצועים הראשונים. דיברנו עם מפקד יחידת החילוץ האזרחית שאמר לנו לנחות ולאסוף איש חילוץ על מנת שיראה לנו היכן בהמשך הנחל יש לכודים. הוא אמר משפט שנשאר איתי לכל אורך האירוע - 'תעשה לי טובה, תחזיר אותם בחיים. הם הילדים של כולנו'.

"הצלחנו לזהות שני נערים שעומדים בגובה. לא היה אפשר לדעת אם השיטפון הולך לעלות גבוה יותר, וכשהתקרבנו אליהם ראינו שהם מסמנים לנו עם הידיים לכיוון נערים נוספים שלכודים בהמשך הנחל במצב קשה יותר. אחרי התייעצות עם צוות המסוק, החלטתי להמשיך אל הנערים הללו. מצאנו מוקד נוסף, גם בו האמנו שיש שני נערים, אך לשמחתנו מצבם היה טוב יותר מזה של הראשונים שמצאנו. המשכנו לחפש עד שקיבלתי החלטה לחזור אל שני הנערים הראשונים, שהתבררו כארבעה. הורדנו לוחם, בחילוץ הכי מורכב שיצא לי לראות. הנקיק היה צר והלוחם לא התנתק מהכבל בשום שלב, לא היה לו איפה לעמוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר