"פגעי הטכנולוגיה"

מחקר: כמחצית מהרבנים מחוברים לאינטרנט

מחקר חדש טוען כי "פגעי הטכנולוגיה" משמשים גם לכלי עזר לרבנים מכל המגזרים, כולל החרדים - ש-43% מהם גולשים באינטרנט בתדירות מסוימת, בעיקר לשם לימוד תורה (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לתוכן הידיעה (צילום: Nati Shohat /Flash90)

מחקר חדש: 43 אחוז מהרבנים החרדים, אלו מהם שהשיבו לשאלות החוקרים, גולשים באינטרנט בתדירות כזו או אחרת, רובם לצורך הכנת שיעורי תורה בעזרת נפלאות הטכנולוגיה.

פרופ' יואל כהן, חוקר תקשורת ודת מבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, בדק את היחס של רבנים מכל הזרמים למחשבים, לטלפונים סלולריים ולרשתות החברתיות, וכצפוי - ככל שהרב שמרן יותר, הוא פחות נעזר בהם.

מתוצאות המחקר, שהתפרסם ב-ynet, עולה כי ל-71% מהרבנים החרדים ול-98% מהרבנים הדתיים-לאומיים ישנו מחשב, אך בעוד 94% מהרבנים הלא-חרדים אף גולשים באינטרנט, רק 43% מהרבנים החרדים נוהגים כך, בדרך כלל במחשב המותקנת בו תוכנה לסינון תכנים.

רוב מובהק, של יותר מ-70%, מכל קבוצות הרבנים, מכינים שיעורי תורה דרך המחשב. רוב הלא-חרדים גולשים באינטרנט גם בהקשרים דתיים, ואילו 74% מהחרדים השיבו כי הם כלא גולשים לצורך כך.

כמו כן, רוב הרבנים סבורים כי הרשתות החברתיות כרוכות באיסורי לשון הרע, אך רבע מהרבנים הדת"לים ומיעוט זניח מהחרדים משתמשים בהן בכל זאת.

כנס נגד אינטרנט פרוץ לתלמידות הסמינרים (צילום ארכיון: עוזי ברק)

לדברי פרופ' יואל כהן, בראיון ל-ynet, "המחקר התבסס על 330 שאלונים שמילאו הרבנים בעילום שם, בהם גם כאלה מחוגים שמרניים וסגורים במיוחד, ואף כאלה הנחשבים כקיצוניים. הממצאים מוכיחים כי הקמפיין המתמשך במגזר החרדי נגד 'פגעי הטכנולוגיה' נכשל ברובו, כאשר אפילו הרבנים עצמם מחזיקים ברשותם מחשב וגולשים באינטרנט".

"הרבנים כולם, ובמיוחד הזרם החרדי", מדגיש הפרופסור, "לא מנצלים מספיק את האפשרויות הרבות שמאפשרת הניו-מדיה מבחינת השגת מידע וחיבור נוסף לקהילותיהם. הם לא מיצו את מלוא הפוטנציאל הגלום במדיה החדשה כמקור של מידע יהודי בסיסי המוצע כיום לחברה המערבית".

לדבריו, "הדור הצעיר יותר של רבנים חרדיים מפגין כישורים ומודעות מלאים לפוטנציאל של טכנולוגיות המידע - כמו בני הקהילות שלהם. האתגר המתמשך הניצב בפני הרבנים, הוא להתקדם יחד עם קהילותיהם אל המהפכה הטכנולוגית של המאה ה-21, ובאותו זמן להישאר מחויבים לכך שהערכים והמוסר של היהדות והמחויבות לסטנדרטים חברתיים יהודיים יישארו בתוקפם בימינו כפי שהיו בעידן שלפני המחשב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר