"כמו סמים"

גם אתם אוהבים פיצה? זו הסיבה האמיתית

חוקרים ניסו לבדוק מדוע אנחנו אוהבים כל כך לאכול פיצה. המחקר העלה כי המוח שלנו מתבלבל ממזונות מסוג זה הגורמים גירוי יתר למנגנוני הסיפוק במוח כמו סמים (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אוהבים פיצה? לא מסוגלים לעצור במשולש השלישי? מחקר חדש מגלה את הסיבות לכך. חוקרים, שפרסמו את ממצאיהם בכתב העת Cell Metabolism, סבורים שניסוי, שנערך באמצעות סריקות מוח בזמן אמת בעת בחירת מזונות, עשוי להסביר מדוע מגפת ההשמנה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם ומדוע אנחנו אוכלים – גם כשאנחנו לא ממש רעבים.

על פי הדיווח ב-ynet, המחקר מצא שמזונות מעובדים כמו פיצה, המבורגרים ופסטה ברוטב שמנת, משלבים שומנים ופחמימות מעובדים, ומעוררים את המוח בצורה כה דרמטית עד שנרצה לאכול מהם עוד ועוד – גם אם אנחנו לא ממש אוהבים את סוג המזון.

החוקרים גייסו 206 מתנדבים שהתבקשו לבחור את המזון האהוב עליהם מבין 39 סוגי מזונות. הנבדקים הסכימו לעבור סריקת מוח מסוג fMRI, שמאפשרת לסרוק את המוח בזמן אמת ולצפות באיזורים בהם מתקיימת פעילות מוחית מוגברת. הסריקה התבצעה בשעה שהמתנדבים התבוננו בתפריט.

חלק מהמזונות בתפריט כללו בעיקר שומן, אחרים כללו בעיקר פחמימות, ומזונות מסויימים שילבו בין שומן לפחמימות מעובדות - כמו עוגיות שוקולד צ'יפס.

בנוסף, כל משתתף קיבל סכום בסיסי של כסף, איתו התבקש "להתמקח" כדי לקבל את המזון האהוב עליו. בזמן ההתמקחות הזו, עברו הנבדקים סריקת מוח נוספת. הסריקות הראו, כי איזורי המוח שהיו הפעילים ביותר כשהמשתתפים בחרו מזונות המשלבים שומנים ופחמימות, היו אזור הסטריאטום הדורסלי והתלמוס המדיודורסלי - איזורים שקשורים בתחושת סיפוק.

"המזון בעידן המודרני מבלבל את המוח", כתבו החוקרים, "בעידן הקדמון, אנשים אכלו פחות או יותר את אותה ארוחה, שהכילה פחות פחמימות ויותר צמחים ובשר נא. הסיפוק מאכילת המבורגר או סופגנייה, המשלבים שומן ופחמימות, גורם לגירוי יתר של מנגנוני הסיפוק במוח, ממש כפי שעושים סמים. זוהי לא תגובה מודעת, ואף לא תגובת עונג, אלא סיגנלים תת הכרתיים".

וזו הסיבה, לדברי החוקרים, שבגללה קשה לעמוד בפני מאכלים שאינם בריאים: "מזונות בעידן המודרני מרמים את מעגלי המוח הללו", כתבו החוקרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר