נשק על קולי?

מסתורין: הדיפלומטים האמריקאים הותקפו?

שוב דיפלומטים אמריקאים סובלים מתסמינים מוזרים שנראים כפגיעה מוחית למרות שלא נראה נזק מוחי כל שהוא. בדומה לפגיעה שחוו עשרות דיפלומטים אמריקנים בקובה (מעניין)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בניין השגרירות האמריקאית בגואנגז'ו (צילום: שאטרסטוק)

בשבוע שעבר פירסם ה"ניו־יורק טיימס" כי שני דיפלומטים אמריקאים פונו מהקונסוליה שבעיר גואנגז'ו בסין, לאחר שחוו סימפטומים המזוהים עם זעזוע מוח. אלא שכאבי הראש והבחילות, הוורטיגו ואובדן השמיעה הגיעו ללא הודעה מוקדמת, וללא נזק מוחי כלשהו, נפילה או סימן לאלימות.

האירוע החריג הזכיר אירוע דומה בשלהי 2016 אז החלו דיווחים של דיפלומטים אמריקאים שהוצבו בקובה על סימפטומים זהים. היו אלה הימים הראשונים של ממשל טראמפ המתהווה, והדיפלומטים הובהלו בחזרה לארה"ב לבדיקות מקיפות. ההשערה הכמעט מיידית הייתה, שמדובר בניסיון פגיעה באמריקאים, אם כי לא היה ברור מי אחראי לעניין.

שמונה חודשים מאוחר יותר דווח, כי ארה"ב מחזירה 17 דיפלומטים שהוצבו בהוואנה, קובה — כולם סובלים מאותם תסמינים, אחדים מהם זוהו כאנשי מודיעין. ממשל טראמפ מיהר להוציא אזהרת מסע לתיירים, הכוללת התרעה מסיבות בריאותיות. דיפלומטים קנדים שהוצבו בקובה הוחזרו גם הם. לפי דיווח של ה"גרדיאן", 10 מתוך 27 אנשי הקונסוליה הקנדיים ובני משפחותיהם אותרו כסובלים מהתסמינים המשונים — גם הם "נפגעי מוח". אלא שהם לא סבלו מנזק מוחי בכלל.

כעת ההערכות מדברות על נשק על קולי הגורם לנזק ולפציעת עור התוף התסמינים שתועדו בקרב דיפלומטים בסין ובקובה מתאימים לשורת הפגיעות האפשריות של כלי נשק מהסוג הזה.

אחד המכשירים הנפוצים בתחום זה בשימוש בעולם הוא ה־Long Range Acoustic Device, או LRAD. מדובר במעין רמקול גדול ממדים, ממנו בוקעים גלי קול עוצמתיים המיועדים לתקשורת למרחקים גדולים. השימוש העיקרי שלו הוא כ"אמצעי בקרת קהל", כלומר פיזור הפגנות, בשל היותו נשק אל־הרג. יחידות משטרה ויחידות צבאיות משתמשות בו, בארצות־הברית ובמקומות שונים בעולם. מי שנחשפים לשימוש ב־LRAD מדווחים פעמים רבות על תסמינים מהסוג שמצוי במרכז התעלומה הנוכחית: סחרחורות, תחושת ורטיגו, בחילות וכאבי ראש.

יצוין כי האף־בי־איי, שחקר את הפרשה המסתורית, הודיע כי לא נמצאו סימוכין או הוכחות כי אכן נעשה שימוש בנשק כזה. במקביל, לפי בקשת מזכירות המדינה האמריקאית, נבדקו הדיפלומטים הפגועים על ידי מדענים מאוניברסיטת פנסילבניה. ממצאיהם פורסמו בכתב העת JAMA והם לא רק שאינם פותרים את התעלומה, אלא אף מגבירים את המסתורין.

דו"ח המדענים אישר שהדיפלומטים סובלים מפגיעות נוירולוגיות, כולל סימנים של מה שנראה כמו זעזוע מוח: כאבי ראש, כאבים באוזן אחת, אובדן שמיעה, בעיות זיכרון, קשיי ריכוז ועייפות. "המחקר נערך על ידי צוות המומחים המוביל בעולם בתחום זעזועי המוח, תוך שימוש בשיטות חדשניות", סיפר ל"ניו־יורק טיימס" פרופסור לניתוחים נוירולוגיים מאוניברסיטת פיטסבורג, שלא היה מעורב במחקר. "הממצאים מעידים על פגיעה משמעותית במוח".

מנהל המחקר עצמו הבהיר כי אין מדובר בממצאים סופיים: "זה דו"ח ראשוני, אבל הסימפטומים של החולים היו בולטים. כל מי שבדק אותם משוכנע לגמרי שהם סובלים מתסמינים של זעזוע מוח. כולנו מאמינים שזו תסמונת אמיתית — זעזוע מוח ללא טראומה מפגיעה בראש". לדבריו, הוא ועמיתיו אינם סבורים שהפגיעה נגרמה כתוצאה ממתקפת גלי קול.

כעת, רגע אחרי שהגיעו הדיווחים הראשוניים מגואנגז'ו הכריז מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי, על הקמת כוח משימה מיוחד שאמור לרדת לשורש הבעיה ולפצח סוף סוף את חידת זעזועי המוח המסתוריים. בהודעה לכלי התקשורת כתב: "לבקשתי, המשנה למזכיר המדינה (ג'ון) סאליבן ביסס כוח מיוחד ב־23 במאי, כדי להוביל מאמץ של כלל הסוכנויות כנגד התקרית הבריאותית הבלתי מוסברת, שפגעה במספר עובדי ממשלת ארה"ב ובני משפחותיהם שהוצבו מעבר לים".

לפי ההצהרה, 24 עובדי הממשל האמריקאי בקובה סובלים מהתסמינים, ועובד אחד שהוצב בסין.

אצבע מאשימה כוונה תחילה כלפי שלטונות קובה, אלא ששם התנערו לחלוטין, הכחישו כל קשר ואף הציעו שיתוף פעולה מלא בחקירה. יחסי קובה־ארה"ב ממילא התקררו בעידן טראמפ, וההנחה היא, שאין לקובנים אינטרס אמיתי לערער אותם עוד יותר. ההשערה הבאה היא, שמדובר במעורבות רוסית או צפון קוריאנית, השערה שהולכת ומתחזקת עם הישנות המקרה בסין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר