"מכת הדלפות"

פרקליטים בכירים תוקפים: "המשטרה רוצה להשפיע על דעת השופטים נגד שרה נתניהו"

פרקליטים בכירים תוקפים את המשטרה והפרקליטות בשל הדלפות מתיק החקירה נגד שרה נתניהו: "המשטרה מבקשת להשפיע על דעת הקהל ודרכה על השופטים כנגד הגברת" (משפט)

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר ההדלפות הרבות פנינו ב'כיכר השבת' לעורכי דין שונים העוסקים בתחום הפלילי כדי לשמוע את דעתם בנושא:

עו"ד לירן זילברמן מומחה לדין הפלילי, סבור כי נראה כי הדלפות המשטרה, כפי שמשתקפות בימים האחרונים בכלי התקשורת השונים, מבקשות להשפיע על דעת הקהל ודרכה על השופטים כנגד הגברת שרה נתניהו.

"לצערי, זאת לא הפעם הראשונה שהמשטרה והפרקליטות עושות שימוש ציני בכוחן ובחומרים שיש ברשותן ומעבירות אותם לידי עיתונאים המשרתים את האינטרסים שלהן. שרה נתניהו היא דמות ציבורית ולכן ישנו דיון לגבי ההדלפות בעניינה, אך הדיון צריך ליסוב גם סביב אותם מאות מקרים בהם אזרחים רגלים מוצאים עצמם במוקד ההדלפות של המשטרה ומבלי יועץ תקשורת שיסביר להם כיצד עליהם להתנהל. על מח"ש לחקור מהיכן מגיעות ההדלפות ולנהוג בחומרה עם המדליפים. רק לאחר שקציני חקירות יוענשו בחומרה ויסולקו מהמשטרה, נוכל לראות שיפור במגמה וההדלפות יצטמצמו", אומר זילברמן.

גם סוזי ארניה, פרקליטתו לשעבר של הנשיא קצב ומומחית לדין הפלילי מביעה את התנגדותה לתופעה. "מכת ההדלפות מחדרי החקירות איננה חדשה וכבר מזמן הפכה לדבר שבשגרה. בית המשפט העליון אמר את דברו בעניין זה לא פעם וקבע כי מדובר בתופעה פסולה שיש למגרה. הדלפות מחדרי חקירות יכולה להתבצע הן מצד המשטרה, הן מצד החשוד ועורכי דינו והן מצד עדים המוסרים עדותם במהלך החקירה. מכאן, שמקור ההדלפה הינו קשה לאיתור בדרך כלל ודורש , כשלעצמו , חקירה מקיפה אשר יתכן שגם בה תהיינה הדלפות . וחוזר חלילה. מעגל שוטה של הדלפות שפוגע בזכויות יסוד ובתקינות ההליך".

"התופעה מתקיימת גם ביחס לראש הממשלה ורעייתו. בזה אחר זה מודלפים חומרי חקירה מסווגים מחדרי חקירות. ערב אחר ערב יושבים כתבי המשפט והמשטרה של אמצעי התקשורת השונים ומעבירים לצופים חומרים מסווגים שהיו אמורים להישאר בחדר החקירה. אמנם מפכ"ל המשטרה אלשיך טוען כי ההדלפות מגיעות מסנגוריהם של החשודים אך כל עוד לא תתבצע חקירה מקיפה בנושא יישאר הדבר בגדר תעלומה", אומרת ארניה ומוסיפה כי "לפיכך אני סבורה כי אין מנוס אלא להביא לתיקון חקיקתי אשר ימנע מכל הצדדים - רשויות אכיפה, פוליטיקאים, נחקרים ועדים כאחד – לעשות שימוש בתקשורת ככלי לחיסולים פוליטיים ולסגירת חשבונות אישיים".

עו"ד רלי אבישר רווה מומחית אף היא לדין הפלילי חריפה אף יותר, "ההדלפות הבלתי פוסקות של המשטרה לתקשורת בכלל ובתיק שרה נתניהו בפרט הינן פגיעה ישירה בשלטון החוק וזכות להליך הוגן. הדלפות אלו מטרתן, בתחילה לפאר את שמה של המשטרה ובהמשך להשתלט על השיח הציבורי ולהטות את דעת הקהל, עוד טרם התחיל ההליך המשפטי וכל זאת על חשבון פגיעה בזכויות ההליך ההוגן ובזכויות הנחקרים".

"ההדלפות מגיעות דווקא מהכיוון של הגוף שהיה צריך לשמור מכל משמר על זכויות אותם חשודים ועל חשיבות הצגת הראיות במסגרת ההליך המשפטי ולא במסגרת ניהול משפט ציבורי בתקשורת. כאשר חשוד או נאשם מתנהל בצורה דומה, גורמי אכיפת החוק מבקרים את התנהלותו ואף לעיתים עושים שימוש כדי לפעול נגדו בטענה שהפר את הדין, עם זאת, כאשר המשטרה פועלת בצורה זהה, הרי שהיא מעניקה שלל סיבות והסברים להתנהלותה הקלוקלת וכפועל יוצא מעניקה לעצמה חסינות מוחלטת מאותם מעשים", מאשימה רווה.

"מבלי להיכנס לגופן של ראיות בתיק בעניינה של שרה נתניהו, הרי הדלפות המשטרה בעניינה, כמו גם במקרים אחרים, הינן מגמתיות, חלקיות ויש בהן כדי להעיד על חוסר אמון במערכת המשפט וזאת דרך הניסיון להשפיע על השיח הציבורי ודעת הקהל טרם תחילת ההליך המשפטי, כמו גם להפעיל עליה לחץ לסיים את התיק בשלבים מוקדמים. מדובר בתופעה חמורה, שיש הכרח להפסיקה באמצעות אכיפה תקיפה של הגורמים האמונים על כך, בייחוד כאשר היא מגיעה מאלו שאמונים על שלטון החוק, אך בוחרים לפטור את עצמם ממנו במקרים מסוימים וכל זאת כדי לפאר עצמם ולשמש כמנצח על התזמורת התקשורתית", אומרת רווה.

מנגד, עו"ד דלית אלעד שותפה במשרד אלעד בן ישי המתמחה בדין הפלילי, כופרת בכך שההדלפות מגיעות מצידה של המשטרה: "חדשות לבקרים מתפרסמים פרטים חדשים מחדרי החקירות בתיקי משפחת נתניהו. הפרסום מלווה ברמיזות "עבות" כחדקו של פיל בדבר זהותו של "המדליף". החשודה המידית היא משטרת ישראל. האמנם?".

"על פניו בוודאי, שהרי מדובר בפרטים שידועים לכאורה רק לחוקרים, ולמשטרה מניע ברור לפרסום. אלא שבעיניי, מאד ייתכן שאנו עדים פה לאסטרטגיה מעניינת ומתוחכמת של "הפוך על הפוך". הפרטים שמפורסמים מתוך חדרי החקירות ידועים, מן הסתם, גם למי שאמר אותם, קרי לנחקרים. ואף לעורכי דינם, מטבע הדברים. להם יכול ויהיה אינטרס מובהק לאין ערוך מזה של משטרת ישראל להביא את הדברים לפרסום. כך יכולים נחקרים אחרים להיחשף לגרסאות ולהתכונן טוב יותר לחקירותיהם שלהם, כך ניתן להגן ציבורית על הלקוחות, כך מתאפשר שיח ציבורי ודעת קהל שעשויה להשפיע על מהלך העניינים באופן כזה או אחר - המניעים רבים. ואם "על הדרך" ניתן גם להפנות אצבע מאשימה כלפי המשטרה ולהטיל דופי בעבודתה - מה טוב. גם זה עשוי לשרת את הנחקרים כולם בשלב זה או אחר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר