לאחר שעות רבות

מדינות האיחוד חתמו על הסכם נגד ההגירה

באירופה מנסים להתמודד עם בעיית הפליטים שמציפים את מדינות אירופה ומביאים עימם טרור ובעיות רבות נוספות. מדינות האיחוד יצאו בהצהרה על הסכם חדש בנושא(בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אחרי תשע שעות של דיון ממושך, הגיעו הבוקר (שישי) מנהיגי אירופה להסכמה על מדיניות האיחוד בנוגע להגירה בלתי חוקית אל תוך מדינות האיחוד. זאת לנוכח ההתמודדות הקשה של רבות ממדינות אירופה עם מיליוני מהגרים, רובם מוסלמים.

12 סעיפים נכללו בהצהרה, שיצאה בסוף הפסגה המיוחדת שנערכה בבריסל, וכוללים בין היתר: הסכמה על החזרת מהגרים בלתי חוקיים למדינת המקור, הקמת מרכזי בקרה אליהם יועברו המהגרים וכן תקציבים למדינות שבחזית ההגירה, לטורקיה ולאפריקה.

"המועצה האירופית מסכימה כי תנאי מוקדם למדיניות תפקודית של האיחוד האירופי הוא גישה מקיפה להגירה, שמשלבת שליטה יעילה יותר על הגבולות החיצוניים של האיחוד", נכתב בפתח הצהרת הסיכום המשותפת. כמו כן הודגש, כי ההגירה הבלתי חוקית היא אינה "אתגר רק למדינה חברה אחת, אלא עבור אירופה כולה".

על פי הדיווחים, מאז הפרסום על ההסכם של מדינות האיחוד, המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות שערים חדות.

בהצהרת הסיכום הכריזו המנהיגים, כי אירופה "נחושה למנוע" מצב של הגירה בלתי חוקית בזרם בלתי נשלט, כמו שהיה ב-2015 בעיקר בשל הפליטים הסורים, וכן לקדם את עצירת ההגירה הבלתי חוקית בכל הנתיבים, הקיימים והחדשים.

לפני הפסגה איטליה סירבה לקבל לשטחה פליטים שהגיעו דרך הים. בסיכום הפגישה היא קיבלה כבוד מיוחד, כשהובטח "האיחוד ימשיך לעמוד לצד איטליה ומדינות חזית אחרות" בנוגע למניעת הגירה בלתי חוקית. ככל הנראה מדובר גם בהעברת תקציבים מתאימים לטיפול בפליטים.

בהמשך התייחסו המנהיגים לאתגרים שמציב כל נתיב הגירה בלתי חוקית וניסו לתת מענה לכל שלב. "נדרשים בדחיפות מאמצים חדשים כדי להבטיח החזרה מהירה של המהגרים וכדי למנוע את התפתחותם של נתיבי הברחה חדשים בים וביבשה".

המועצה האירופית הסכימה על הקצאת שלושה מיליארד אירו לטורקיה לשם השקת השלב השני של מתקן הפליטים שהוקם במדינה, מתוך רצון למנוע מעברים נוספים של פליטים מטורקיה לאירופה אחד הנתיבים הראשיים של הפליטים.

בנוגע לנתיב במרכז הים התיכון, אמרו המנהיגים כי יש לפעול נגד המבריחים בלוב ובמדינות נוספות המבריחים מאפריקה לאירופה מהגרים. המנהיגים הודיעו כי האיחוד יתמוך כלכלית ובדרכים אחרות בכל מאמצי המדינות להתגבר על זרם המהגרים, ובמיוחד בספרד, כמו כן, הוחלט לתמוך גם במדינות המוצא והמעבר, בעיקר במרוקו, כל זאת כדי למנוע הגירה בלתי חוקית.

"התמודדות עם לב ליבה של בעיית ההגירה דורשת שותפות עם אפריקה, שמטרתה שינוי חברתי-כלכלי ביבשת", נכתב בהצהרה. לשם כך, אישרו המנהיגים העברת חצי מיליארד אירו מקרן הפיתוח האירופית לטובת קרן האמון של האיחוד עבור אפריקה.

בין הסכמות המנהיגים הוחלט גם שיש לפעול בנחישות למניעת מעבר מהגרים בתוך מדינות האיחוד. "תנועות משניות של מבקשי מקלט בין המדינות החברות מסכנות את מערכת המקלט האירופית המשותפת ואת אמנת שנגן. על המדינות החברות לנקוט בכל האמצעים החקיקתיים והמנהליים הפנימיים שדרושים כדי להתנגד לתנועות האלה ולשתף פעולה בצרוה הדוקה בין המדינות לשם כך", נכתב בהצהרת הסיכום.

כמו כן הוחלט, כי מהגרים שהוצלו לפי החוק הבינלאומי יועברו באופן התנדבותי למרכזים מבוקרים שיוקמו במדינות החברות. באותם המרכזים ייערך בירור מהיר ובטוח בין המהגרים הבלתי חוקיים, שיחזרו למדינתם, לבין אלו שזקוקים להגנה בינלאומית, שעליהם יחול עקרון הסולידריות. כל המאמצים הקשורים למרכזי הבקרה, לרבות מעבר המהגרים ויישובם מחדש, יהיו על בסיס התנדבותי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר