החלטה מרגיזה

ביהמ"ש הפדרלי למשפחת פרנקל: הסתכנתם שגרתם ביו"ש

תגובה מקוממת במיוחד של בית המשפט הפדרלי למשפחת הנער נפתלי פרנקל הי"ד, כי סכום הפיצוי הנמוך יחסית כיוון שגרו ביו"ש. המשפחה ערערה והדיון יחודש בקרוב (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
משפחת פרנקל עם משפחות החטופים (צילום: יוסי זליגר)

זלזול מזעזע בחיי אדם ומתן הכשר לטרור: בית המשפט הפדרלי בארה"ב, העניק למשפחת פרנקל, שבנה נפתלי הי"ד נחטף נרצח באכזריות יחד עם גיל עד שער ואיל יפרח הי"ד, סכום פיצוי זעום יחסית. התירוץ: המשפחה התגוררה ביהודה ושומרון ועל כן "לקחה על עצמה את הסיכון".

פסק הדין נגד סוריה ואיראן שנחשף ב-ynet, חושף את האטימות וחוסר ההבנה של המצב בישראל, זאת למרות שמשפחת פרנקל הם גם אזרחי ארה"ב.

פסק הדין המקורי, שנמסר לפני כשנה וחצי, הכיר בזכותם של בני משפחת פרנקל, בהיותם אזרחים אמריקנים, לתבוע את איראן וסוריה על רצח בנם אם כי המשמעות של כך סמלית בלבד. "מותו של נפתלי פרנקל היה מקרה טרגי ששום סכום לא יוכל לפצות עליו", כתבה השופטת הפדרלית רוזמרי קולייר.

"איראן וסוריה אכן סיפקו עזרה חומרית לחמאס וסייעו לחטיפה ולרצח של נפתלי", קבעה השופטת האמריקנית ופסקה 4.1 מיליון דולר פיצויים, על אף שהתביעה המקורית עמדה על סך 340 מיליון דולר.

משפחת פרנקל ערערה על הפיצויים, שבכל מקרה כלל לא אמורים להגיע אליהם, בשל סירובן של איראן וסוריה להגיב להליך, וביקשה לשקול את ההחלטה בשנית. השופטת קולייר סירבה לעשות זאת ואמרה כי "התובעים נטלו על עצמם את הסיכונים הכרוכים בלחיות מעבר לקו הירוק בישראל, ובלשלוח את נפתלי פרנקל 40 ק"מ נוספים לתוך הגדה המערבית לבית ספר תיכון בגוש עציון, 6 ק"מ מהעיר חברון".

שלושת החטופים הי"ד

השופטת ניסתה להסביר את ההחלטה לפסוק סכום נמוך יחסית לתביעות דומות שהוגשו בעבר, ואמרה כי "נפתלי ושני הצעירים הנוספים נחטפו ונרצחו בגלל שהם היו נערים יהודים וישראלים", והדגישה כי "נפתלי לא נבחר כי הוא היה אזרח אמריקני שנקלע בטעות לסכסוך. להיפך, הוא היה מטרה עבור חמאס בשל אזרחותו הישראלית".

השופטת הבהירה, כי "אין בעובדות אלה כדי להפחית את אבלם של התובעים או את אובדנם, אבל יש בהם כדי להשפיע על הסעד המגיע להם כאשר מסתכלים דרך העדשה של אחריות נזיקית אזרחית".

אמו של נפתלי, רחלי, הגיבה בתדהמה לדברי השופטת: "הדבר הזה לא יעלה על הדעת. הילדים היו בדרך מבית הספר, איזו אחריות יש לנערים למותם?", שאלה.

בני המשפחה פנו לבית המשפט הפדרלי לערעורים יחד עם עורכי הדין ניצנה דרשן-לייטנר ורוברט טולצ'ין מארגון "שורת הדין" העוסק רבות בתביעות נגד מדינות תומכות טרור, בטענה שבית המשפט חרג מסמכותו ושילב בהחלטתו על גובה הפיצויים שיקולים פסולים, ועל כן דינו של פסק הדין להיפסל.

ואכן הטענות של משפחת פרנקל התקבלו ולפני כחודש בית המשפט האמריקני הורה להחזיר את התיק לשופטת קולייר, בעודו מבהיר, כי אין לייחס לקרבן שום אשמה וכי יש להגדיל את סכום הפיצויים. קולייר צפויה להכריע בקרוב את גזר הדין המתוקן.

פרנקל הסבירה את הסיבה לתביעה חסרת הסיכוי, "הגשנו את התביעה כדי 'להציק לרעים'. יש הרבה דרכים להילחם בטרור, ובמקרה הזה מנסים להצר את צעדיהם הכלכליים. הרי אם יפסקו סכום גדול - אף אחד לא יפרע את פסק הדין. אנחנו לא מצפים באמת לכסף".

פרנקל כינתה את הפסיקה המקורית "שערורייתית" והוסיפה: "הנערים היו בדרך הביתה מבית הספר, אז דמם מותר? אני משתדלת לנהל את הנושא הזה מהשכל ולא מהרגש, קצת ריחוק רגשי בהחלט מגן ועוזר".

פרקליטת המשפחה, עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, הגיבה על קבלת הטענות ואמרה, כי "אנו שמחים על כך שבית המשפט לערעורים קבע שנפתלי לא היה אמור לצפות שיירצח בידי מחבלים פלסטינים משום שלמד מעבר לקו הירוק. אנחנו חושבים שהאמירה שמשפחת פרנקל נטלה על עצמה את הסיכון להיחטף ולהירצח בגלל מקום מגוריהם מצדיקה טרור ואלימות כלפי אזרחים חפים מפשע. ויתרה מכך, קביעה כזו מבית משפט - לצד תגמול כספי למחבלים פלסטינים - עשויה לעודד פעולות טרור נוספות, בארץ ובעולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר