זה הסכום: מדינת ישראל שווה 16 טריליון שקל

בבורסה בתל אביב מנסים להעריך את שוויה של מדינת ישראל על פי שיטת המדידה של הבנק העולמי שפורסמה לפני כמה חודשים. התחשיב יושלם לאחר סקר שיופץ לציבור (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

כמה שווה מדינת ישראל? האם ניתן לאמוד את שוויה של המדינה כולה? על פי הערכות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, שווי השוק של מדינת ישראל עומד על 16 טריליון (אלף מיליארד) שקל. ההערכה התבצעה על פי שיטת מדידה של הבנק העולמי, שהוצגה על ידיו לפני כמה חודשים במחקר מקיף בו נכללו 141 מדינות, ללא שישראל נכללה בדירוג.

בבורסה מסבירים, כי הסכום הוא אומדן ראשוני בלבד. חישוב השווי יושלם בשיתוף הציבור הרחב – שיתבקש להשתתף בסקר ייחודי אשר ימדוד את מלאי ואיכות ההון האנושי, המהווה את אחד מרכיבי שווי השוק של כל מדינה וישמש גם להעלאת מודעות הציבור לבורסה בישראל ששיעור נמוך יחסית של ישראלים משקיעים בה.

לשם השוואה, לפי נתוני הבנק העולמי, המדינה בעלת שווי השוק הגבוה ביותר היא ארה"ב, ששווייה 1.1 קוודריליון (מיליון מיליארד) שקל, ואילו שווי השוק של סין הוא חצי מערכה של ארה"ב - 541 טריליון שקל.

שווי השוק של ישראל על פי ההערכה החדשה של הבורסה נמוך במעט מזה של דנמרק – מדינה עם 5.6 מיליון תושבים ושווי שוק של 17 טריליון שקל, וגבוה מזה של טורקיה – מדינה עם 77 מיליון תושבים ושווי שוק של 13 טריליון שקל. כמובן שיש לשים לב לעובדה ששווי השוק בישראל מתחלק על כמות קטנה בהרבה של אזרחים כך שמצבנו טוב בהרבה מטורקיה.

הרעיון של הדירוג הוא בדיקת אוצרות הטבע של המדינה ונכסיה בארץ ובחו"ל, לצד ההון האנושי שמהווה חלק משמעותי בערכה של המדינה, בטח במדינה כמו ישראל שדלה יחסית באוצרות טבע אך מתהדרת בהון האנושי ובידע שלה.

שלושת רכיבי המלאי של ישראל - הון טבעי, הון מיוצר ונכסים והתחייבויות לחו"ל נמדדו על פי פרסומים רשמיים כמו נתוני בנק ישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דו"חות כספיים של המדינה ועוד. לעומת זאת, ציינו בבורסה, כי מלאי ההון האנושי, שהינו רכיב מרכזי בהערכת השווי, אינו מפורסם ודורש ניתוח מעמיק שכן הוא מושפע מגורמים רבים שקשה להעריך אותם ללא בדיקה מעמיקה יותר.

לפי הבורסה, שלושה פרמטרים עיקריים משפיעים על ההון האנושי: השכלה, שיעור ההשתתפות בשוק העבודה ותוחלת החיים הבריאים.

בבנק העולמי מדדו את היקף ההון האנושי באמצעות סקר שבחן את כושר ההשתכרות העתידי במדינות שונות. הסקר כלל בחינה של הפרמטרים הבאים: דמוגרפיה, חינוך בבתי הספר ובמוסדות האקדמיים, השקעה בבריאות, התפתחויות טכנולוגיות וביטחון. גם בבורסה יערכו הערכה של ההון האנושי באמצעות סקר עם שאלות דומות שיופץ בציבור הרחב שיתבקש להשיב על חמש שאלות:

• האם אתה מאמין בעתיד החינוך בישראל?

• האם אתם מאמינים במערכת הבריאות בישראל?

• האם אתה מאמין בעתידה הביטחוני של ישראל?

• האם אתם מאמינים בעתיד הטכנולוגי של ישראל?

• האם אתם מאמינים שרמת החיים בישראל תעלה?

הסקר יעלה ברשתות החברתיות ובאינטרנט, ויימשך כשלושה שבועות. תוצאותיו עשויות לשנות את הערכת השווי הראשונית, שכאמור עומדת כעת על כ-16 טריליון שקל.

"עד היום לא בוצעה הערכת שווי למדינת ישראל, על אף שאנו כאזרחי המדינה מושקעים בה במישרין ובעקיפין", טוענים בבורסה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר